Blad 2
In artikel 2.3 (financiering) staat dat de provincie,
Stadsgewest Leeuwarden en de gemeenten Leeuwarderadeel en
Ferwerderadeel hun maximale financiële bijdrage aan de ge
meente Leeuwarden betaalbaar stellen, zodra de overeenkomst
door alle betrokken partijen is ondertekend, alsmede dat de
gemeente Leeuwarden gelijktijdig haar maximale financiële
bijdrage beschikbaar stelt.
Verder is in het convenant opgenomen dat tegenvallers bij
de aanleg van de busbaan tijdig aan partijen zullen worden
meegedeeld. In overleg met alle betrokken partijen zal dan
gezamenlijk naar vervangende financiering worden gezocht.
Op 4 juli jl. hebben wij hierover een brief ontvangen
(tevens gericht aan Gedeputeerde Staten van Friesland en
het Bestuurlijk overlegplatform Stadsgewest) van de colle
ges van burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel en
van FerwerderadeelIn deze brief (die eveneens voor u ter
inzage ligt) staat o.a. dat tegenvallers bij de aanleg bin
nen de totale begroting moeten worden opgevangen, alsmede
dat het gestelde in het convenant niet anders dient te wor
den beschouwd dan als een inspanningsverplichting van beide
gemeentebesturen, welke geen enkele budgettaire consequen
tie zal kunnen hebben. Afgezien van het feit dat het conve
nant voor ons in dit opzicht uitgangspunt blijft, hebben
wij op dit moment geen reden om aan te nemen dat er sprake
zal zijn van tegenvallers. De brief kan naar onze mening
dan ook voor kennisgeving worden aangenomen.
Dekking
Voor de maatregelen die samenhangen met de verbetering van
de verbinding tussen Leeuwarden en Stiens is een bedrag be
nodigd van totaal f 12.675.000,-. Dit bedrag is in het con
venant als volgt opgebouwd:
Maatregelen
Kosten
Dekking
Leeuwarden
Subsidies
Provincie/andere
gemeenten
Tekort
Busbaan
11.000.000
366.600
9.900.000
733 .400
2e fase fietssnelweg
Kortsluitende fiets-
500 000
300.000
300.000
80.000
200.000
120.000
100000
verbinding
Minirotonde
875.000
525000
350000
Leeuwerikplein
Totaal
12.675.000
1.271.600
10570000
733.400
100000
Blad 3
Bij de vaststelling van de verschillende programma's infra
structuur zijn in de afgelopen jaren reeds diverse kredie
ten beschikbaar gesteld voor de voorbereiding en uitvoering
van bovengenoemde maatregelen. De volgende kredieten zijn,
als onderdeel van de raamkredietverlening voor de program
ma's infrastructuur 1994 tot en met 1997, momenteel be
schikbaar
Programma Infrastructuur
Kredieten
Dekking
Eigen bijdrage
Leeuwarden
Subsidies
Provincie/overige
gemeenten
1994
- Busbaan Troelstraweg
200.000
200 000
1996
- Busbaan Troelstraweg
- Fietsvoorzieningen
- Leeuwerikplein (ontwerp)
7.220.000
820.000
90.000
295.000
390000
90000
5.936.000
330.000
989000
100.000
1997
- Leeuwerikplein
(uitvoering)
834000
463000
371.000
Totaal
9164000
1.438.000
6.637.000
1.089.000
Dit betekent dat voor de uitvoering van de in het convenant
opgenomen maatregelen een aanvullend krediet benodigd is
van f 3.511.000,-. De hogere kosten zijn het gevolg van het
verlengen van de busbaan met 500 meter. Het aanvullend kre
diet kan volledig worden gedekt uit een hoger subsidie
bedrag voor de busbaan langs de Mr. P.J. Troelstraweg
Voor de busbaan wordt een subsidiebijdrage ontvangen van
90% uit de "Regeling Extra Investeringsimpuls Infra
structuur in het stads- en streekvervoer 1996-2000". In het
Programma Infrastructuur 1996 was uitgegaan van een subsi-
diebijdrage van 80%.
Door de andere wijze van subsidiëring van de busbaan treedt
ook een verschuiving op in de dekking van de reeds beschik
baar gestelde kredieten. In totaal wordt voor de maatrege
len een subsidiebedrag beschikbaar gesteld van
f 10.570.000,-. Dit bedrag bestaat uit een subsidiebijdrage
van 90% voor de busbaan, zijnde f 9.900.000,-, en bijdragen
uit de Gebundelde Doeluitkering (GDU) en de Extra Investe
ringsimpuls van totaal f 670.000,- (f 200.000,- voor de 2e
fase fietssnelweg, f 120.000,- voor de kortsluitende fiets
verbinding en f 350.000,- voor de (mini)rotonde Leeuwerik
plein)