Blad 2 In artikel 2.3 (financiering) staat dat de provincie, Stadsgewest Leeuwarden en de gemeenten Leeuwarderadeel en Ferwerderadeel hun maximale financiële bijdrage aan de ge meente Leeuwarden betaalbaar stellen, zodra de overeenkomst door alle betrokken partijen is ondertekend, alsmede dat de gemeente Leeuwarden gelijktijdig haar maximale financiële bijdrage beschikbaar stelt. Verder is in het convenant opgenomen dat tegenvallers bij de aanleg van de busbaan tijdig aan partijen zullen worden meegedeeld. In overleg met alle betrokken partijen zal dan gezamenlijk naar vervangende financiering worden gezocht. Op 4 juli jl. hebben wij hierover een brief ontvangen (tevens gericht aan Gedeputeerde Staten van Friesland en het Bestuurlijk overlegplatform Stadsgewest) van de colle ges van burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel en van FerwerderadeelIn deze brief (die eveneens voor u ter inzage ligt) staat o.a. dat tegenvallers bij de aanleg bin nen de totale begroting moeten worden opgevangen, alsmede dat het gestelde in het convenant niet anders dient te wor den beschouwd dan als een inspanningsverplichting van beide gemeentebesturen, welke geen enkele budgettaire consequen tie zal kunnen hebben. Afgezien van het feit dat het conve nant voor ons in dit opzicht uitgangspunt blijft, hebben wij op dit moment geen reden om aan te nemen dat er sprake zal zijn van tegenvallers. De brief kan naar onze mening dan ook voor kennisgeving worden aangenomen. Dekking Voor de maatregelen die samenhangen met de verbetering van de verbinding tussen Leeuwarden en Stiens is een bedrag be nodigd van totaal f 12.675.000,-. Dit bedrag is in het con venant als volgt opgebouwd: Maatregelen Kosten Dekking Leeuwarden Subsidies Provincie/andere gemeenten Tekort Busbaan 11.000.000 366.600 9.900.000 733 .400 2e fase fietssnelweg Kortsluitende fiets- 500 000 300.000 300.000 80.000 200.000 120.000 100000 verbinding Minirotonde 875.000 525000 350000 Leeuwerikplein Totaal 12.675.000 1.271.600 10570000 733.400 100000 Blad 3 Bij de vaststelling van de verschillende programma's infra structuur zijn in de afgelopen jaren reeds diverse kredie ten beschikbaar gesteld voor de voorbereiding en uitvoering van bovengenoemde maatregelen. De volgende kredieten zijn, als onderdeel van de raamkredietverlening voor de program ma's infrastructuur 1994 tot en met 1997, momenteel be schikbaar Programma Infrastructuur Kredieten Dekking Eigen bijdrage Leeuwarden Subsidies Provincie/overige gemeenten 1994 - Busbaan Troelstraweg 200.000 200 000 1996 - Busbaan Troelstraweg - Fietsvoorzieningen - Leeuwerikplein (ontwerp) 7.220.000 820.000 90.000 295.000 390000 90000 5.936.000 330.000 989000 100.000 1997 - Leeuwerikplein (uitvoering) 834000 463000 371.000 Totaal 9164000 1.438.000 6.637.000 1.089.000 Dit betekent dat voor de uitvoering van de in het convenant opgenomen maatregelen een aanvullend krediet benodigd is van f 3.511.000,-. De hogere kosten zijn het gevolg van het verlengen van de busbaan met 500 meter. Het aanvullend kre diet kan volledig worden gedekt uit een hoger subsidie bedrag voor de busbaan langs de Mr. P.J. Troelstraweg Voor de busbaan wordt een subsidiebijdrage ontvangen van 90% uit de "Regeling Extra Investeringsimpuls Infra structuur in het stads- en streekvervoer 1996-2000". In het Programma Infrastructuur 1996 was uitgegaan van een subsi- diebijdrage van 80%. Door de andere wijze van subsidiëring van de busbaan treedt ook een verschuiving op in de dekking van de reeds beschik baar gestelde kredieten. In totaal wordt voor de maatrege len een subsidiebedrag beschikbaar gesteld van f 10.570.000,-. Dit bedrag bestaat uit een subsidiebijdrage van 90% voor de busbaan, zijnde f 9.900.000,-, en bijdragen uit de Gebundelde Doeluitkering (GDU) en de Extra Investe ringsimpuls van totaal f 670.000,- (f 200.000,- voor de 2e fase fietssnelweg, f 120.000,- voor de kortsluitende fiets verbinding en f 350.000,- voor de (mini)rotonde Leeuwerik plein)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 460