Artikel 1. De Werken. 1. De kosten van de busbaan op het wegvak Stiens - Leeuwarden zijn geraamd op fl. 11 miljoen op basis van het prijspeil op 1 januari 1997. 2. In de kosten zijn begrepen de bouwrente, grondaankopen, voorbereiding (w.o. de projectleider en projectgroep zo als bedoeld in lid 7), toezicht, leges en de BTW. 3. De gemeente Leeuwarden en provincie Fryslan spannen zich in de busbaan op het wegvak Stiens - Leeuwarden N-357 te realiseren. 4. De gemeente Leeuwarden spant zich in de tweede fase fietssnelweg, een gecombineerde busbaan/rechtsafvak stad-uit op de Mr. P.J. Troelstraweg tot aan de kruising Valeriusplein, een minirotonde ter hoogte van het Leeuwerik plein en een kortsluitende fietsverbinding tussen de Mr. P.J. Troelstraweg en Westeinde te realiseren. 5. Ter voorbereiding en begeleiding van de aanleg van de busbaan is een projectgroep ingesteld, waarin een (of meerdere) vertegenwoordiger(s) van de gemeenten Leeuwarden en Leeuwarderadeel alsmede van de provincie Fryslan zitting hebben. 6. Voorbereiding, toezicht en aanbesteding van de werken geschiedt door en onder verantwoordelijkheid van de gemeente Leeuwarden. 7. De gemeente Leeuwarden stelt daartoe voor de projectgroep een projectleider beschikbaar. 8. De werken worden conform richtlijn 93/37/EEG van de Raad (richtlijn werken) aanbesteed, indien de investeringskosten exclusief BTW meer dan fl. 10.683.965,- bedragen. 9. De uitvoering van de werken zal plaatsvinden in de periode 1997 t/m 1999. Artikel 2 Financiering 1. Van de kosten van de aanleg van de busbaan zal 90 zijnde een bedrag van fl. 9,9 miljoen, worden bijgedragen uit de "Regeling Extra Investeringsim puls infrastructuur in het stads- en streekvervoer 1996-2000". De resterende 10 van de totale kosten, zijnde een bedrag van fl. 1,1 miljoen, komen ten laste van de Provincie Fryslan, het bestuurlijk overlegplat form Stadsgewest Leeuwarden en de gemeente Leeuwarden, Leeuwardera deel en Ferwerderadeel. Het aandeel van elk der partijen in de genoemde kosten voor de werken is opgenomen in het navolgend overzicht. maatregel/deelnemers busbaan 2e fase fiets snelweg kortsluiten de fietsver binding rotonde Leeuwe rikplein Extra investeringsimpuls 9.900.000 262.000 G.D.U. 200.000 120.000 88.000 Provincie 313.200 Stadsgewest Leeuwarden 30.000 Leeuwarden 366.600 300.000 80.000 525.000 Leeuwarderadeel 298.500 Ferwerderadeel 91.700 Tekort 100.000 raming 11.000.000 500.000 300.000 875.000 2. De kostenramingen van de uit te voeren werken zijn opgesteld op basis van het prijspeil op het moment 1 januari 1997, met als uitgangspunt een sobere en doelmatige uitvoering overeenkomstig de eisen van de toekomstige wegbe- heerders. 3. Provincie Fryslan, Stadsgewest Leeuwarden, gemeente Leeuwarderadeel en gemeente Ferwerderadeel stellen hun maximale financiële bijdrage, zoals opgenomen in de matrix van lid 1 betaalbaar aan de gemeente Leeuwarden zodra de onderhavige overeenkomst door alle betrokken partijen is onderte kend. Gelijktijdig stelt de gemeente Leeuwarden haar maximale financiële bijdrage beschikbaar. 4. De financiële bijdrage van het bestuurlijk overlegplatform Stadsgewest Leeuwarden wordt door tussenkomst van de gemeente Leeuwarderadeel betaalbaar gesteld aan de gemeente Leeuwarden. 5. Kosten gemaakt door een der partijen en samenhangend met de genoemde werken, kunnen gedeclareerd worden bij de gemeente Leeuwarden, mits vooraf een kostenopgave is verstrekt welke door de projectgroep is goedge keurd. 6. De partijen zijn voor het verlenen van diensten ten behoeve van het realiseren van de genoemde werken aan elkaar geen omzetbelasting verschuldigd. 7. De betaling van de bijdrage uit de "Regeling Extra Investeringsimpuls infra structuur in het stads- en streekvervoer 1996-2000" aan de gemeente Leeu warden geschiedt indien een goedgekeurde accountantsverklaring incl. onderliggende rekeningen door de gemeente Leeuwarden wordt overgelegd wb/vv/30|uli 1997 wb/vv/30 juli 1997

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 464