Blad 2
In vervolg op de corridorstudie Leeuwarden-Stiens heeft de
gemeente Leeuwarderadeel onderzoek laten verrichten naar
mogelijke aanpassingen ter plaatse van het Valeriusplein in
Leeuwarden. De Rijksuniversiteit Groningen heeft dit onder
zoek verricht. Deze onderzochte aanpassingen zijn:
1. De uitbreiding van twee naar drie voorsorteerstroken
voor al het verkeer uit de richting Stiens, zonder
speciale voorzieningen voor de bus.
2. De huidige situatie wordt gehandhaafd met daarnaast
een vrij liggende busbaan. Hiermee kan aan de bus de
prioriteit worden gegeven, conform het voorstel van de
corridorstudie Leeuwarden-Stiens
3. De uitbreiding van twee naar drie voorsorteerstroken
met een setbackconstructie voor de bus. In geval van
een file kan de bus doorrijden tot aan de voorsorteer-
strook. Speciale signalering zorgt ervoor dat de bus
daar ongehinderd door kan rijden.
Bij deze studie is tevens een prognose gemaakt van de situ
atie in het jaar 2002 en 2010, waarbij de invloed van een
N.W.-tangent en de groei van Stiens zijn meegenomen. Dit
onderzoek heeft aanleiding gegeven om de filevorming bij
het busbaan-model op basis van zeer recente (tel-)gegevens
ter plaatse van het Keegsdijkje en het Valeriusplein nog
maals door te rekenen. Dit heeft, zo zal verder blijken,
consequenties voor de lengte van de busbaan.
2. Effecten voor de korte termnn
De huidige situatie levert in de spits een gemiddelde file
lengte op van ca. 750 m, met een wachttijd van ca. 8 minu
ten. Om deze situatie het hoofd te kunnen bieden sorteert
het aanbrengen van een 3e voorsorteerstrook voor de korte
termijn het meeste effect en zou het probleem oplossen ware
het niet dat elders in Leeuwarden (met name de westelijke
rondweg) de problemen zullen toenemen waardoor de tijdwinst
grotendeels teniet worden gedaan.
De aanleg van een derde rijstrook zal een toename van de
verkeersintensiteit betekenen op de route na het Valerius
plein. Richting Europaplein wordt deze toename in het jaar
2002 geraamd op ca. 20% en richting het centrum ca. 17%.
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt dat een vrij-
liggende busbaan slechts in geringe mate de doorstroming op
het Valeriusplein zal beperken en daarmee het file-probleem
voor het overige gemotoriseerd verkeer met slecht 5-10% zal
toenemen. De winst van deze oplossing komt geheel ten goede
aan het openbaar busvervoer en deels aan het fietsverkeer
Blad 3
Door het aanleggen van een derde voorsorteerstrook wordt,
met een relatief geringe ingreep, een oplossing gecreëerd
voor de korte termijn. Uit het onderzoek van de Rijksuni
versiteit blijkt tevens dat met deze ingreep in het jaar
2002, dus al over ca. 5 jaar, een vergelijkbare situatie
ontstaat als zich in de huidige situatie voordoet. Nlniet
acceptabele filelengtes en de al eerder genoemde negatieve
consequenties op het Leeuwarder wegennet. Een oplossing
voor de langere termijn zal op een andere wijze gevonden
moeten worden.
3. Strategie lange termiin.
Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt duidelijk
dat de corridor Leeuwarden-Stiens op de langere termijn,
dat wil zeggen na 2002, ongeacht welke oplossing waaronder
een N.W-tangent, dicht zal slibben. De files zullen bij
alle onderzochte varianten vóór het Valeriusplein, dusdani
ge vormen aannemen dat deze onacceptabele wachttijden ver
oorzaken. In de ongunstigste situatie ontstaan wachttijden
van bijna 25-30 minuten. Dit vraagt om een structurele aan
pak waarbij een pakket van samenhangende maatregelen wordt
voorgesteld, zowel voor het gemotoriseerd verkeer, het
openbaar vervoer als het langzaam verkeer waarbij
flankerend beleid een versterkende factor kan betekenen.
Momenteel wordt een onderzoek verricht naar een pakket aan
maatregelen waarbij de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwar
den een belangrijk onderdeel gaat vormen. Uit dit onderzoek
zal moeten blijken of de N.W.-tangent en/of "de Haak" om
Leeuwarden noodzakelijk is.
Belangrijke randvoorwaarde is een goede bereikbaarheid van
Noord-Friesland voor behoud en versterking van de werkgele
genheid en het maken van een aantrekkelijke woonomgeving.
Tevens moet worden onderkend dat de leefbaarheid in
Leeuwarden als gevolg van de toename van het verkeer steeds
sterker onder druk komt te staan.
In het kader van de corridorstudie zijn al duidelijke ver
beteringen gemaakt zoals de aanleg van de fietssnelweg tus
sen Stiens en Leeuwarden. Deze fietssnelweg zal verder wor
den doorgezet tot aan het centrum van Leeuwarden (tweede
fase)De tweede fase van deze fietssnelweg wordt gefinan
cierd door de gemeente Leeuwarden en de provincie. Aldus
ontstaat voor het fietsend verkeer een optimale verbinding
met het centrum van Leeuwarden.
De oplossing voor het openbaar vervoer, in de vorm van een
vrijliggende busbaan, zal zowel voor de korte als voor de
lange termijn, behoud van kwalitatief goed openbaar vervoer
betekenen en dus ook behoud van deze goede voorziening voor
Noord-Friesland. Tevens biedt deze busbaan een goed
alternatief voor de auto.