Blad 2 In vervolg op de corridorstudie Leeuwarden-Stiens heeft de gemeente Leeuwarderadeel onderzoek laten verrichten naar mogelijke aanpassingen ter plaatse van het Valeriusplein in Leeuwarden. De Rijksuniversiteit Groningen heeft dit onder zoek verricht. Deze onderzochte aanpassingen zijn: 1. De uitbreiding van twee naar drie voorsorteerstroken voor al het verkeer uit de richting Stiens, zonder speciale voorzieningen voor de bus. 2. De huidige situatie wordt gehandhaafd met daarnaast een vrij liggende busbaan. Hiermee kan aan de bus de prioriteit worden gegeven, conform het voorstel van de corridorstudie Leeuwarden-Stiens 3. De uitbreiding van twee naar drie voorsorteerstroken met een setbackconstructie voor de bus. In geval van een file kan de bus doorrijden tot aan de voorsorteer- strook. Speciale signalering zorgt ervoor dat de bus daar ongehinderd door kan rijden. Bij deze studie is tevens een prognose gemaakt van de situ atie in het jaar 2002 en 2010, waarbij de invloed van een N.W.-tangent en de groei van Stiens zijn meegenomen. Dit onderzoek heeft aanleiding gegeven om de filevorming bij het busbaan-model op basis van zeer recente (tel-)gegevens ter plaatse van het Keegsdijkje en het Valeriusplein nog maals door te rekenen. Dit heeft, zo zal verder blijken, consequenties voor de lengte van de busbaan. 2. Effecten voor de korte termnn De huidige situatie levert in de spits een gemiddelde file lengte op van ca. 750 m, met een wachttijd van ca. 8 minu ten. Om deze situatie het hoofd te kunnen bieden sorteert het aanbrengen van een 3e voorsorteerstrook voor de korte termijn het meeste effect en zou het probleem oplossen ware het niet dat elders in Leeuwarden (met name de westelijke rondweg) de problemen zullen toenemen waardoor de tijdwinst grotendeels teniet worden gedaan. De aanleg van een derde rijstrook zal een toename van de verkeersintensiteit betekenen op de route na het Valerius plein. Richting Europaplein wordt deze toename in het jaar 2002 geraamd op ca. 20% en richting het centrum ca. 17%. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt dat een vrij- liggende busbaan slechts in geringe mate de doorstroming op het Valeriusplein zal beperken en daarmee het file-probleem voor het overige gemotoriseerd verkeer met slecht 5-10% zal toenemen. De winst van deze oplossing komt geheel ten goede aan het openbaar busvervoer en deels aan het fietsverkeer Blad 3 Door het aanleggen van een derde voorsorteerstrook wordt, met een relatief geringe ingreep, een oplossing gecreëerd voor de korte termijn. Uit het onderzoek van de Rijksuni versiteit blijkt tevens dat met deze ingreep in het jaar 2002, dus al over ca. 5 jaar, een vergelijkbare situatie ontstaat als zich in de huidige situatie voordoet. Nlniet acceptabele filelengtes en de al eerder genoemde negatieve consequenties op het Leeuwarder wegennet. Een oplossing voor de langere termijn zal op een andere wijze gevonden moeten worden. 3. Strategie lange termiin. Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt duidelijk dat de corridor Leeuwarden-Stiens op de langere termijn, dat wil zeggen na 2002, ongeacht welke oplossing waaronder een N.W-tangent, dicht zal slibben. De files zullen bij alle onderzochte varianten vóór het Valeriusplein, dusdani ge vormen aannemen dat deze onacceptabele wachttijden ver oorzaken. In de ongunstigste situatie ontstaan wachttijden van bijna 25-30 minuten. Dit vraagt om een structurele aan pak waarbij een pakket van samenhangende maatregelen wordt voorgesteld, zowel voor het gemotoriseerd verkeer, het openbaar vervoer als het langzaam verkeer waarbij flankerend beleid een versterkende factor kan betekenen. Momenteel wordt een onderzoek verricht naar een pakket aan maatregelen waarbij de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwar den een belangrijk onderdeel gaat vormen. Uit dit onderzoek zal moeten blijken of de N.W.-tangent en/of "de Haak" om Leeuwarden noodzakelijk is. Belangrijke randvoorwaarde is een goede bereikbaarheid van Noord-Friesland voor behoud en versterking van de werkgele genheid en het maken van een aantrekkelijke woonomgeving. Tevens moet worden onderkend dat de leefbaarheid in Leeuwarden als gevolg van de toename van het verkeer steeds sterker onder druk komt te staan. In het kader van de corridorstudie zijn al duidelijke ver beteringen gemaakt zoals de aanleg van de fietssnelweg tus sen Stiens en Leeuwarden. Deze fietssnelweg zal verder wor den doorgezet tot aan het centrum van Leeuwarden (tweede fase)De tweede fase van deze fietssnelweg wordt gefinan cierd door de gemeente Leeuwarden en de provincie. Aldus ontstaat voor het fietsend verkeer een optimale verbinding met het centrum van Leeuwarden. De oplossing voor het openbaar vervoer, in de vorm van een vrijliggende busbaan, zal zowel voor de korte als voor de lange termijn, behoud van kwalitatief goed openbaar vervoer betekenen en dus ook behoud van deze goede voorziening voor Noord-Friesland. Tevens biedt deze busbaan een goed alternatief voor de auto.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 48