Blad 4 De keuze voor deze busbaan kan nu gemaakt worden omdat blijkt dat de corridor Leeuwarden-Stiens nu maar ook in de toekomst steeds verder zal dichtslibben. Door de aanleg van een vrijliggende busbaan wordt het file probleem voor het overige gemotoriseerde verkeer niet opge lost. Deze oplossing moet deels gezocht worden in de aanleg van de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwarden, waarvan de Noord-West tangent tezamen met "de Haak" voor Noord-Friesland belangrijke schakels zijn. Overigens moet opgemerkt worden dat de aanleg van de vrijliggende busbaan in samenhang moet worden gezien met de realisatie van deze N.W.-tangentDe lengte van de busbaan is sterk afhankelijk van deze tangent. Blijft de N.W.-tangent achterwege dan zal, om een vrije toegang van de bus tot deze busbaan te garanderen, een zeer lange vrijliggende busbaan gemaakt moeten worden (ca. 4 km) waarmee zeer hoge kosten zijn ge moeid Ten aanzien van medegebruik van de busbaan door vrachtver keer wordt voorgesteld dit vooralsnog uit te sluiten. Afhankelijk van de ontwikkeling op de langere termijn is het mogelijk een (beperkt) medegebruik toe te laten. Een en ander is afhankelijk van de bereikbaarheid van de busbaan voor de bus. Onderzocht wordt of de busbaan als afslag voor het rechtsafgaand verkeer richting vliegbasis kan functio neren De verwachting is dat de aanleg van de N.W.-tangent niet op korte termijn, dus voor het jaar 2002, te realiseren is. Indien maatregelen ten behoeve van het openbaar vervoer achterwege blijven en de groei van de (auto)mobiliteit doorzet, dan zullen de verliestijden op de corridor sterk toenemen. Een en ander heeft voor het vervoerbedrijf VEONN grote financiële gevolgen. Bij een vertraging van ca. 10 minuten moeten meer dan 10 extra bussen ingezet worden. In financiële termen betekent dit een extra kostenpost van tenminste f 1.100.000,- op jaarbasis. Het zal duidelijk zijn dat dergelijke meerkosten verstrekkende gevolgen zul len hebben voor de kwaliteit van het openbaar vervoer met name voor de minder druk bezette lijnen. Het op korte ter mijn aanleggen van deze busbaan is vanuit behoud van goed openbaar vervoer noodzakelijk. Op grond van recente telgegevens en uitgaande van de fysie ke barrière van de spoorbaan zal de busbaan in het jaar 2002 een lengte moeten hebben van ca. 1.900 m. Met deze lengte kan vooralsnog een vrije toegang tot de busbaan gegarandeerd worden, extreme situaties daargelaten. Dit is ca. 400 m langer dan het voorstel genoemd in de corridor studie; de busbaan komt daarmee op het grondgebied van de gemeente Leeuwarderadeel Blad 5 Ook door deze gemeente zullen planologische maatregelen genomen moeten worden om deze extra lengte te kunnen reali seren. Door deze extra lengte zullen de kosten toenemen. 4. Flankerend beleid in het kader van het openbaar vervoer. Zoals reeds is aangegeven zal door middel van de aanleg van nieuwe hoofdinfrastructuur als de N.W.-tangent een deel van het file-probleem op de corridor Stiens-Leeuwarden opgelost kunnen worden. Een groot deel van het verkeer vanuit het noorden ca. 55-75%, heeft de bestemming Leeuwarden. Ook dit aanbod zal in absolute zin toenemen en daarmee blijvend voor files zorgen. In dit verband is flankerend beleid ter versterking van het langzame verkeer en openbaar vervoer en ter vermindering van de automobiliteit noodzakelijk. Gedacht wordt daarbij aan bijvoorbeeld vervoersmanagement inclusief de optie van gerichte verkeersinformatie of overstapmogelijkheden naar bus, carpoolplaatsen of fiets. Daarnaast zal ook het openbaar vervoer moeten zorgdragen voor goede bediening van de doelgebieden in Leeuwarden. Met andere woorden zorgdragen voor een goede bereikbaarheid van de werkgebieden in Leeuwarden voor het openbaar vervoer. 5. Financiering. Vanuit de rijksoverheid zijn financiën beschikbaar gesteld via de zgn. "Commissie De Boer" gelden. Met deze middelen is het mogelijk om 90% van de kosten voor de busbaan te financieren onder de voorwaarde dat deze middelen primair ingezet worden voor verbetering van het openbaar vervoer. Inclusief de verlenging van de busbaan worden de totale kosten zeer globaal ingeschat op ca. f 11.000.000,- (prijs peil april 1995)De overige partijen zijnde provincie Friesland, gemeente Leeuwarden, gemeente Leeuwarderadeel en Ferwerderadeel en het Stadsgewest zullen totaal ca. f 1.100.000,- op moeten brengen. Deze kosten kunnen binnen de reeds voorgestelde kostenverdeling opgebracht worden. Overigens moet worden opgemerkt dat een exacte raming van de kosten, inclusief verlenging, hierover nader uitkomst moet geven. Ook zal in deze kostenraming rekening gehouden moeten worden met eventuele planschade als gevolg van planologische procedures.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 49