Blad 4
De keuze voor deze busbaan kan nu gemaakt worden omdat
blijkt dat de corridor Leeuwarden-Stiens nu maar ook in de
toekomst steeds verder zal dichtslibben.
Door de aanleg van een vrijliggende busbaan wordt het file
probleem voor het overige gemotoriseerde verkeer niet opge
lost. Deze oplossing moet deels gezocht worden in de aanleg
van de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwarden, waarvan de
Noord-West tangent tezamen met "de Haak" voor
Noord-Friesland belangrijke schakels zijn. Overigens moet
opgemerkt worden dat de aanleg van de vrijliggende busbaan
in samenhang moet worden gezien met de realisatie van deze
N.W.-tangentDe lengte van de busbaan is sterk afhankelijk
van deze tangent. Blijft de N.W.-tangent achterwege dan
zal, om een vrije toegang van de bus tot deze busbaan te
garanderen, een zeer lange vrijliggende busbaan gemaakt
moeten worden (ca. 4 km) waarmee zeer hoge kosten zijn ge
moeid
Ten aanzien van medegebruik van de busbaan door vrachtver
keer wordt voorgesteld dit vooralsnog uit te sluiten.
Afhankelijk van de ontwikkeling op de langere termijn is
het mogelijk een (beperkt) medegebruik toe te laten. Een en
ander is afhankelijk van de bereikbaarheid van de busbaan
voor de bus. Onderzocht wordt of de busbaan als afslag voor
het rechtsafgaand verkeer richting vliegbasis kan functio
neren
De verwachting is dat de aanleg van de N.W.-tangent niet op
korte termijn, dus voor het jaar 2002, te realiseren is.
Indien maatregelen ten behoeve van het openbaar vervoer
achterwege blijven en de groei van de (auto)mobiliteit
doorzet, dan zullen de verliestijden op de corridor sterk
toenemen. Een en ander heeft voor het vervoerbedrijf VEONN
grote financiële gevolgen. Bij een vertraging van ca. 10
minuten moeten meer dan 10 extra bussen ingezet worden. In
financiële termen betekent dit een extra kostenpost van
tenminste f 1.100.000,- op jaarbasis. Het zal duidelijk
zijn dat dergelijke meerkosten verstrekkende gevolgen zul
len hebben voor de kwaliteit van het openbaar vervoer met
name voor de minder druk bezette lijnen. Het op korte ter
mijn aanleggen van deze busbaan is vanuit behoud van goed
openbaar vervoer noodzakelijk.
Op grond van recente telgegevens en uitgaande van de fysie
ke barrière van de spoorbaan zal de busbaan in het jaar
2002 een lengte moeten hebben van ca. 1.900 m. Met deze
lengte kan vooralsnog een vrije toegang tot de busbaan
gegarandeerd worden, extreme situaties daargelaten. Dit is
ca. 400 m langer dan het voorstel genoemd in de corridor
studie; de busbaan komt daarmee op het grondgebied van de
gemeente Leeuwarderadeel
Blad 5
Ook door deze gemeente zullen planologische maatregelen
genomen moeten worden om deze extra lengte te kunnen reali
seren. Door deze extra lengte zullen de kosten toenemen.
4. Flankerend beleid in het kader van het openbaar vervoer.
Zoals reeds is aangegeven zal door middel van de aanleg van
nieuwe hoofdinfrastructuur als de N.W.-tangent een deel van
het file-probleem op de corridor Stiens-Leeuwarden opgelost
kunnen worden. Een groot deel van het verkeer vanuit het
noorden ca. 55-75%, heeft de bestemming Leeuwarden. Ook
dit aanbod zal in absolute zin toenemen en daarmee blijvend
voor files zorgen. In dit verband is flankerend beleid ter
versterking van het langzame verkeer en openbaar vervoer en
ter vermindering van de automobiliteit noodzakelijk.
Gedacht wordt daarbij aan bijvoorbeeld vervoersmanagement
inclusief de optie van gerichte verkeersinformatie of
overstapmogelijkheden naar bus, carpoolplaatsen of fiets.
Daarnaast zal ook het openbaar vervoer moeten zorgdragen
voor goede bediening van de doelgebieden in Leeuwarden. Met
andere woorden zorgdragen voor een goede bereikbaarheid van
de werkgebieden in Leeuwarden voor het openbaar vervoer.
5. Financiering.
Vanuit de rijksoverheid zijn financiën beschikbaar gesteld
via de zgn. "Commissie De Boer" gelden. Met deze middelen
is het mogelijk om 90% van de kosten voor de busbaan te
financieren onder de voorwaarde dat deze middelen primair
ingezet worden voor verbetering van het openbaar vervoer.
Inclusief de verlenging van de busbaan worden de totale
kosten zeer globaal ingeschat op ca. f 11.000.000,- (prijs
peil april 1995)De overige partijen zijnde provincie
Friesland, gemeente Leeuwarden, gemeente Leeuwarderadeel en
Ferwerderadeel en het Stadsgewest zullen totaal ca.
f 1.100.000,- op moeten brengen. Deze kosten kunnen binnen
de reeds voorgestelde kostenverdeling opgebracht worden.
Overigens moet worden opgemerkt dat een exacte raming van
de kosten, inclusief verlenging, hierover nader uitkomst
moet geven. Ook zal in deze kostenraming rekening gehouden
moeten worden met eventuele planschade als gevolg van
planologische procedures.