Blad 6 Kostenraming en -verdeling (prijspeil april 1995) maatreg'/deelne mers busbaan 2e fase fietssnelweg kortsluitende fietsverbin ding* rotonde Leeuwerik plein commissie De Boer 9.900.000 262.000 provincie/gdu 313.200 200.000 120.000 88.000 Leeuwarden 366.600 300.000 80.000 525.000 Leeuwarderadeel 298.500 Ferwerderadeel 91.700 Stadsgewest 30.000 raming 11000.000 500.000 300.000 875.000 (g.d.u.: gebundelde doeluitkering; uitkering van het rijk via de provincie te besteden Meevallers bij de uit te voeren werken zullen na aftrek van het procentuele aandeel gefinancierd uit de "Regeling Extra Investeringsimpuls infrastructuur in het stads- en streek vervoer 1996-2000", worden aangewend voor de aanleg van een kortsluitende fietsverbinding tussen de mr. P.J. Troelstra- weg en Westemde. 6. Benutting spoorlijn Leeuwarden-Stiens Het benutten van de spoorlijn Leeuwarden-Stiens voor een sneltram of busbaan levert de nodige nadelen op: met name de investeringen om het tracé voor dergelijk vervoer ge schikt te maken zijn aanzienlijk, temeer daar een aantal bruggen in dit traject aangepast moeten worden. De route welke gevolgd wordt doet niet alle wijken aan en gaat niet naar de belangrijkste werklocaties in Leeuwarden en is dus niet in het belang van een goede openbare vervoersbedie- ningTevens blijken zowel de N.S. als de VEONN niet bereid te zijn een dergelijke verbinding te exploiteren. 7. Resumé. 1. Een totaalpakket aan infrastructuur rondom Leeuwarden wordt nagestreefd, bedoeld voor alle verkeersdeelne mers. De omvang van dit totaalpakket zal uit onder zoek, welke momenteel wordt uitgevoerd, moeten blij ken Wanneer uit dit onderzoek de wenselijkheid blijkt van een N.W.-tangent dan spreken alle partijen een posi tieve intentie uit om te komen tot de realisatie daar van zulks in samenhang met "de Haak" om Leeuwarden. Nadere initiatieven hiertoe zullen worden genomen. Blad 7 2. Te-einde de kwaliteit van het openbaar vervoer te ga randeren kan niet worden gewacht op het bovenstaande en zal de eerste prioriteit moeten worden gelegd bij de aanleg van een vrijliggende busbaan ten noorden van Leeuwarden en de 2e fase van de fietssnelwegTer on dersteuning van deze busbaan wordt aanvullend flankerend beleid voorgesteld. Tot zover de notitie "Busbaan Leeuwarden-Stiens". Mede op basis van deze notitie zijn de plannen verder uitgewerkt. Dit heeft o.a. geresulteerd in een ontwerp waarmee wij on langs in principe hebben ingestemd en dat op 4 maart 1997 is voorgelegd aan de Commissie voor Stadsontwikkeling. Het ontwerp met toelichting en overige bijlagen ligt voor u bij de stukken ter inzage. Bedenkingen Het plan voor de reconstructie wijkt af van de ter plaatse geldende bestemmingsplannen. Teneinde aan het plan voor de aanleg van de busbaan c.a. medewerking te kunnen verlenen, is het noodzakelijk dat voor het betrokken gebied een voor- bereidingsbesluit wordt genomen. Een dergelijk besluit biedt de grondslag om vrijstelling te kunnen verlenen van de geldende bestemmingsplannen, mits Gedeputeerde Staten vooraf verklaard hebben hiertegen geen bezwaar te hebben. Het voorontwerp van het bestemmingsplan (waarover nog over leg moet worden gepleegd en dat momenteel aan inspraak wordt onderworpen) is inmiddels ook gereed gekomen en ligt voor u bij de stukken ter inzage. Begin december 1996 heeft de directeur van Stadsontwikke ling een verzoek om vrijstelling ingediend. Dit verzoek met bijbehorende tekeningen heeft gedurende twee weken voor een ieder ter inzage gelegen. Het verzoek om vrijstelling ligt voor u bij de stukken ter inzage. Tegen het verlenen van vrijstelling zijn in totaal 25 brie ven met bedenkingen ingediend, waarvan 17 gelijkluidend. De brieven liggen voor u bij de stukken ter inzage. Wij laten hieronder de bedenkingen volgen onder toevoeging van ons commentaar. DeltaSign, Mr. P.J. Troelstraweg 185e. Tijdens de informatiebijeenkomst is meegedeeld dat er de komende vijf jaren een stijging van 70% zal zijn van het verkeer van Stiens naar Leeuwarden. De doelstelling van de busbaan is deze stijging te beperken tot 35%. Aangezien er nu in de ochtendspits al een file staat, zal dit met een verdere groei alleen maar erger worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 50