Blad 6
Kostenraming en -verdeling (prijspeil april 1995)
maatreg'/deelne
mers
busbaan
2e fase
fietssnelweg
kortsluitende
fietsverbin
ding*
rotonde
Leeuwerik
plein
commissie De Boer
9.900.000
262.000
provincie/gdu
313.200
200.000
120.000
88.000
Leeuwarden
366.600
300.000
80.000
525.000
Leeuwarderadeel
298.500
Ferwerderadeel
91.700
Stadsgewest
30.000
raming
11000.000
500.000
300.000
875.000
(g.d.u.: gebundelde doeluitkering; uitkering van het rijk via de provincie
te besteden
Meevallers bij de uit te voeren werken zullen na aftrek van
het procentuele aandeel gefinancierd uit de "Regeling Extra
Investeringsimpuls infrastructuur in het stads- en streek
vervoer 1996-2000", worden aangewend voor de aanleg van een
kortsluitende fietsverbinding tussen de mr. P.J. Troelstra-
weg en Westemde.
6. Benutting spoorlijn Leeuwarden-Stiens
Het benutten van de spoorlijn Leeuwarden-Stiens voor een
sneltram of busbaan levert de nodige nadelen op: met name
de investeringen om het tracé voor dergelijk vervoer ge
schikt te maken zijn aanzienlijk, temeer daar een aantal
bruggen in dit traject aangepast moeten worden. De route
welke gevolgd wordt doet niet alle wijken aan en gaat niet
naar de belangrijkste werklocaties in Leeuwarden en is dus
niet in het belang van een goede openbare vervoersbedie-
ningTevens blijken zowel de N.S. als de VEONN niet bereid
te zijn een dergelijke verbinding te exploiteren.
7. Resumé.
1. Een totaalpakket aan infrastructuur rondom Leeuwarden
wordt nagestreefd, bedoeld voor alle verkeersdeelne
mers. De omvang van dit totaalpakket zal uit onder
zoek, welke momenteel wordt uitgevoerd, moeten blij
ken
Wanneer uit dit onderzoek de wenselijkheid blijkt van
een N.W.-tangent dan spreken alle partijen een posi
tieve intentie uit om te komen tot de realisatie daar
van zulks in samenhang met "de Haak" om Leeuwarden.
Nadere initiatieven hiertoe zullen worden genomen.
Blad 7
2. Te-einde de kwaliteit van het openbaar vervoer te ga
randeren kan niet worden gewacht op het bovenstaande
en zal de eerste prioriteit moeten worden gelegd bij
de aanleg van een vrijliggende busbaan ten noorden van
Leeuwarden en de 2e fase van de fietssnelwegTer on
dersteuning van deze busbaan wordt aanvullend
flankerend beleid voorgesteld.
Tot zover de notitie "Busbaan Leeuwarden-Stiens". Mede op
basis van deze notitie zijn de plannen verder uitgewerkt.
Dit heeft o.a. geresulteerd in een ontwerp waarmee wij on
langs in principe hebben ingestemd en dat op 4 maart 1997
is voorgelegd aan de Commissie voor Stadsontwikkeling. Het
ontwerp met toelichting en overige bijlagen ligt voor u bij
de stukken ter inzage.
Bedenkingen
Het plan voor de reconstructie wijkt af van de ter plaatse
geldende bestemmingsplannen. Teneinde aan het plan voor de
aanleg van de busbaan c.a. medewerking te kunnen verlenen,
is het noodzakelijk dat voor het betrokken gebied een voor-
bereidingsbesluit wordt genomen. Een dergelijk besluit
biedt de grondslag om vrijstelling te kunnen verlenen van
de geldende bestemmingsplannen, mits Gedeputeerde Staten
vooraf verklaard hebben hiertegen geen bezwaar te hebben.
Het voorontwerp van het bestemmingsplan (waarover nog over
leg moet worden gepleegd en dat momenteel aan inspraak
wordt onderworpen) is inmiddels ook gereed gekomen en ligt
voor u bij de stukken ter inzage.
Begin december 1996 heeft de directeur van Stadsontwikke
ling een verzoek om vrijstelling ingediend. Dit verzoek met
bijbehorende tekeningen heeft gedurende twee weken voor een
ieder ter inzage gelegen. Het verzoek om vrijstelling ligt
voor u bij de stukken ter inzage.
Tegen het verlenen van vrijstelling zijn in totaal 25 brie
ven met bedenkingen ingediend, waarvan 17 gelijkluidend. De
brieven liggen voor u bij de stukken ter inzage.
Wij laten hieronder de bedenkingen volgen onder toevoeging
van ons commentaar.
DeltaSign, Mr. P.J. Troelstraweg 185e.
Tijdens de informatiebijeenkomst is meegedeeld dat er de
komende vijf jaren een stijging van 70% zal zijn van het
verkeer van Stiens naar Leeuwarden. De doelstelling van de
busbaan is deze stijging te beperken tot 35%. Aangezien er
nu in de ochtendspits al een file staat, zal dit met een
verdere groei alleen maar erger worden.