Blad 8 De vraag die men tijdens de informatie-bijeenkomst heeft gesteld, was hoeveel procent van de bezoekers de industrie terreinen (westkant stad en Hemrik) als bestemming hebben of de stad weer wil verlaten. Briefschrijver schat dit op 50%, hetgeen betekent dat de oplossing van het verkeerspro bleem voor nu en in de toekomst meer gebaat is bij een nieuwe deel-ring om de stad. Men verzoekt hiertoe een gron dig onderzoek in te stellen (door een enquête onder de au tomobilisten die toch in de file staan voor de verkeers lichten) Wij hebben hiervoor reeds opgemerktdat momenteel een on derzoek wordt verricht naar een pakket aan maatregelen waarbij de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwarden een be langrijk onderdeel gaat vormen. Uit dit onderzoek zal moe ten blijken of de N.W.-tangent en/of "de Haak" om Leeuwar den noodzakelijk is. Wij hebben verder opgemerktdat door de aanleg van een vrij liggende busbaan het fileprobleem voor het overige gemotoriseerde verkeer niet wordt opge lost. Deze oplossing moet deels gezocht worden in de aanleg van de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwardenwaarvan de Noord-West-tangent tezamen met "de Haak" voor Noord-Friesland belangrijke schakels zijn. De heer Y. Bekius, Menaldum. De heer Bekius schrijft dat de fam. Bekius eigenares is van het pand mr. P.J. Troelstraweg 151 ("'t Mobilstation" tevens gebruikster van de percelen mr. P.J. Troelstraweg 153-155. Hij vervolgt met de opmerking dat men op geen enkele manier in kennis is gesteld van dit plan en dat men door zelf contact op te nemen met Stadsontwikkeling, inmid dels in het bezit is gekomen van een tekening waarop de situatie rond het pand is aangegeven. Naar aanleiding hiervan merken wij op, dat er in verband met de voorgenomen aanleg van een busbaan c.a. langs de mr. P.J. Troelstraweg enkele keren verkennend overleg is geweest tussen Mobil, de exploitant van het Mobil-tanksta- tion de heer Breukhoven en de gemeente LeeuwardenHet Mobil-tankstation thans aanrijdbaar vanuit zowel het noor den als het zuiden, zal ook na de reconstructie van beide zijden benaderbaar zijn. Hierbij kan de huidige inrit in principe gehandhaafd blijvenEchter, ter verbetering van de aanrijdbaarheid (geldt voor beide zijden) wordt in de plannen van de gemeente deze inrit aangepast. Een en ander heeft tot gevolg dat de gemeente dient te beschikken over een deel van de grond waarvan Mobil Oil B.V. een altijddu rend erfpachtsrecht bezit en de gemeente gerechtigd is in blote eigendom. Omtrent de afkoop van een deel van dit erf pachtsrecht (waardoor de gemeente weer de volle eigendom krijgt) is inmiddels in principe overeenstemming bereikt Blad 9 Nadien bleek ook een (kleiner) stuk grond nodig te zijn dat in erfpacht is uitgegeven aan de fam. Bekius. Overigens heeft de fam. Bekius inmiddels haar eigendom inclusief be doeld erfpachtsrecht verkocht aan derden. Van de kant van de gemeente is de nodige informatie verstrekt aan de fam. Bekius die de koper weer van een en ander op de hoogte heeft gesteld. De afspraak is gemaakt dat door de gemeente binnenkort contact zal worden opgenomen met de nieuwe eige naar om het erfpachtsrecht af te kopen, zodat de gemeente weer over de volle eigendom beschikt Wat betreft het overleg met belanghebbenden merken wij in dit verband in algemene zin het volgende op. Bij de inven tarisatie van de mogelijkheden om de taakopdracht uit te voeren, bleek duidelijk dat slechts een dwarsprofiel met een minimale maatvoering haalbaar is binnen de uitgangspun ten van minimale verwerving en sanering. Van begin af aan is ermergerekend dat de plannen bezwaren zouden kunnen oproepen bij bewoners en bedrijven. Zodra het globale ont werp klaar was, is dan ook met een aantal direct belangheb benden contact gelegd. Genoemd kunnen worden de bewoners onmiddellijk ten noorden van het Valeriusplein, de bedrij ven Frigem, Vriesco, BWL, Wickes, Interstyle, Mobil en Bootsmaalsmede het ministerie van DefensieVoorts is met het oog op de nodige verwervingen reeds vroegtijdig contact gelegd met o.a. Wijnsma MechanisatieVoor de bedrijven geldt in het algemeen dat er contact is gezocht wanneer de plannen min of meer ingrijpende consequenties voor de bedrijfsvoering zouden kunnen hebben. Uitgangspunt was verder dat ook wanneer hiervan geen sprake was, er met een bedrijf contact werd opgenomen wanneer de gemeente bijv. een strookje grond nodig had om de plannen te kunnen uit voeren. Tenslotte is huis aan huis een uitnodiging ver spreid voor de op 16 december 1996 gehouden informatiebij eenkomst De heer R.S. Kuiken, MrP.J. Troelstraweg 183. Verkeer komend vanaf het Valeriusplein kan hem niet meer bereiken, aangezien geen rekening is gehouden met linKsafslaand verkeer naar zijn huis. Dit is onjuist, omdat in- en uitrijden gewoon mogelijk blijft; er is dus wel rekening gehouden met linksaf- slaand verkeer vanuit de stad. De bereikbaarheid blijft ongewijzigd

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 51