Blad 8
De vraag die men tijdens de informatie-bijeenkomst heeft
gesteld, was hoeveel procent van de bezoekers de industrie
terreinen (westkant stad en Hemrik) als bestemming hebben
of de stad weer wil verlaten. Briefschrijver schat dit op
50%, hetgeen betekent dat de oplossing van het verkeerspro
bleem voor nu en in de toekomst meer gebaat is bij een
nieuwe deel-ring om de stad. Men verzoekt hiertoe een gron
dig onderzoek in te stellen (door een enquête onder de au
tomobilisten die toch in de file staan voor de verkeers
lichten)
Wij hebben hiervoor reeds opgemerktdat momenteel een on
derzoek wordt verricht naar een pakket aan maatregelen
waarbij de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwarden een be
langrijk onderdeel gaat vormen. Uit dit onderzoek zal moe
ten blijken of de N.W.-tangent en/of "de Haak" om Leeuwar
den noodzakelijk is. Wij hebben verder opgemerktdat door
de aanleg van een vrij liggende busbaan het fileprobleem
voor het overige gemotoriseerde verkeer niet wordt opge
lost. Deze oplossing moet deels gezocht worden in de aanleg
van de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwardenwaarvan de
Noord-West-tangent tezamen met "de Haak" voor
Noord-Friesland belangrijke schakels zijn.
De heer Y. Bekius, Menaldum.
De heer Bekius schrijft dat de fam. Bekius eigenares is van
het pand mr. P.J. Troelstraweg 151 ("'t Mobilstation"
tevens gebruikster van de percelen mr. P.J. Troelstraweg
153-155. Hij vervolgt met de opmerking dat men op geen
enkele manier in kennis is gesteld van dit plan en dat men
door zelf contact op te nemen met Stadsontwikkeling, inmid
dels in het bezit is gekomen van een tekening waarop de
situatie rond het pand is aangegeven.
Naar aanleiding hiervan merken wij op, dat er in verband
met de voorgenomen aanleg van een busbaan c.a. langs de
mr. P.J. Troelstraweg enkele keren verkennend overleg is
geweest tussen Mobil, de exploitant van het Mobil-tanksta-
tion de heer Breukhoven en de gemeente LeeuwardenHet
Mobil-tankstation thans aanrijdbaar vanuit zowel het noor
den als het zuiden, zal ook na de reconstructie van beide
zijden benaderbaar zijn. Hierbij kan de huidige inrit in
principe gehandhaafd blijvenEchter, ter verbetering van
de aanrijdbaarheid (geldt voor beide zijden) wordt in de
plannen van de gemeente deze inrit aangepast. Een en ander
heeft tot gevolg dat de gemeente dient te beschikken over
een deel van de grond waarvan Mobil Oil B.V. een altijddu
rend erfpachtsrecht bezit en de gemeente gerechtigd is in
blote eigendom. Omtrent de afkoop van een deel van dit erf
pachtsrecht (waardoor de gemeente weer de volle eigendom
krijgt) is inmiddels in principe overeenstemming bereikt
Blad 9
Nadien bleek ook een (kleiner) stuk grond nodig te zijn dat
in erfpacht is uitgegeven aan de fam. Bekius. Overigens
heeft de fam. Bekius inmiddels haar eigendom inclusief be
doeld erfpachtsrecht verkocht aan derden. Van de kant van
de gemeente is de nodige informatie verstrekt aan de fam.
Bekius die de koper weer van een en ander op de hoogte
heeft gesteld. De afspraak is gemaakt dat door de gemeente
binnenkort contact zal worden opgenomen met de nieuwe eige
naar om het erfpachtsrecht af te kopen, zodat de gemeente
weer over de volle eigendom beschikt
Wat betreft het overleg met belanghebbenden merken wij in
dit verband in algemene zin het volgende op. Bij de inven
tarisatie van de mogelijkheden om de taakopdracht uit te
voeren, bleek duidelijk dat slechts een dwarsprofiel met
een minimale maatvoering haalbaar is binnen de uitgangspun
ten van minimale verwerving en sanering. Van begin af aan
is ermergerekend dat de plannen bezwaren zouden kunnen
oproepen bij bewoners en bedrijven. Zodra het globale ont
werp klaar was, is dan ook met een aantal direct belangheb
benden contact gelegd. Genoemd kunnen worden de bewoners
onmiddellijk ten noorden van het Valeriusplein, de bedrij
ven Frigem, Vriesco, BWL, Wickes, Interstyle, Mobil en
Bootsmaalsmede het ministerie van DefensieVoorts is met
het oog op de nodige verwervingen reeds vroegtijdig contact
gelegd met o.a. Wijnsma MechanisatieVoor de bedrijven
geldt in het algemeen dat er contact is gezocht wanneer de
plannen min of meer ingrijpende consequenties voor de
bedrijfsvoering zouden kunnen hebben. Uitgangspunt was
verder dat ook wanneer hiervan geen sprake was, er met een
bedrijf contact werd opgenomen wanneer de gemeente bijv.
een strookje grond nodig had om de plannen te kunnen uit
voeren. Tenslotte is huis aan huis een uitnodiging ver
spreid voor de op 16 december 1996 gehouden informatiebij
eenkomst
De heer R.S. Kuiken, MrP.J. Troelstraweg 183.
Verkeer komend vanaf het Valeriusplein kan hem niet
meer bereiken, aangezien geen rekening is gehouden met
linKsafslaand verkeer naar zijn huis.
Dit is onjuist, omdat in- en uitrijden gewoon mogelijk
blijft; er is dus wel rekening gehouden met linksaf-
slaand verkeer vanuit de stad. De bereikbaarheid
blijft ongewijzigd