Blad 10
Op de tekening is niet aangegeven dat er een voetpad
ter hoogte van zijn huis zou komen; dit zou inhouden
dat voetgangers het voetpad zouden moeten verlaten en
hun weg moeten vervolgen via het "snelfietspad", het
geen uit een oogpunt van verkeersveiligheid niet een
acceptabele oplossing lijkt.
Het is de bedoeling om ter plaatse een voetpad met een
breedte van ca. 1,5 m aan te leggen. Het misverstand
is wellicht ontstaan omdat het voetpad weliswaar staat
aangegeven op de tekening maar ontbreekt op het dwars
profiel
Indien het voetpad er wel komt (aldus de heer Kuiken)
kost ons dit een gedeelte van ons tuintje en zullen
voetgangers vlak bij ons raam langs lopen, hetgeen de
privacy uiteraard niet ten goede komt.
Ten behoeve van deze reconstructie is ter hoogte van
deze gevel slechts ca. 20 cm van de tuin nodig. Er
blijft nog een tuin over met een diepte van ca. 4 m.
Doordat het verkeer dichter bij het huis langs rijdt
en ook het wegdek verlaagd zal worden verwacht men
trillinghinder en een flinke toename van de geluids
overlast
De uitkomsten van een binnenkort te verschijnen
trillingsonderzoek van de Wegmeetdienst zullen bij de
verdere voorbereidingen worden betrokken. Omdat onder
de weg een geheel nieuwe fundering zal worden aan
gebracht, wordt aangenomen dat de nieuwe situatie ge
lijkwaardig is aan -of beter dan- de huidige situatie
Nieuwe en actuele berekeningen tonen aan dat het aan
leggen van de busbaan niet als reconstructie in de zin
van de Wet geluidhinder wordt gezien. Dit betekent dat
vanuit dit plan geen maatregelen behoeven te worden
genomen ter beperking van overmatige geluidsoverlast
Dit dient overigens wel te gebeuren in het kader van
het saneringsplan wegverkeerslawaaiIn dat plan wor
den alle woningen met een hoge geluidsbelasting ge
ïnventariseerd. Het ministerie van VROM bepaalt ver
volgens aan de hand van door haar opgestelde criteria
prioriteiten voor het treffen van maatregelen. De si
tuatie in de randstad is aanmerkelijk slechter dan in
Leeuwardenzodat op korte termijn niet gerekend mag
worden op het treffen van maatregelen.
Blad 11
Duzoned konstrukties B.V., mr. P.J. Troelstraweg 183-185.
Voor een goede bedrijfsvoering is het van essentieel
belang dat het door haar gehuurde pand mr. P.J. Troel
straweg 175-185 goed bereikbaar blijft, aldus de heer
R.S. Kuiken, directeur van deze firma.
Verkeer vanuit zuidelijke richting kan het bedrijf
niet meer bereiken, aangezien geen rekening is gehou
den met linksafslaand verkeer.
De betreffende panden blijven ook na de aanleg van de
busbaan goed bereikbaar; linksafslaand verkeer blijft
mogelijk
Er heeft geen overleg plaatsgevonden met het bedrijf,
hetgeen men een hoogst kwalijke zaak vindt.
Wij zijn hiervoor reeds in algemene zin ingegaan op
het overleg met belanghebbendenIn dit geval heeft de
gemeente een strookje grond nodig. In verband hiermee
is getracht contact op te nemen met de eigenaarhet
geen aanvankelijk (als gevolg van onduidelijke adres
sering in de openbare registers van het kadaster) niet
is gelukt (Duzoned Konstrukties B. V. is huurder)In
tussen vindt er overleg plaats met de eigenaarde
Expl. maatschappij ES-KA Leeuwarden B.V. te Nuenen.
Door aanleg van een fietssnelpad is het voor vrachtau
to's zeer moeilijk dit gedeelte van de weg te kruisen.
De ontsluiting voor vrachtverkeer wordt niet minder
dan in de huidige situatie
Geluidsoverlast en trillinghinder.
Hier zijn wij reeds op ingegaan
Ongestoorde aan- en afvoer van goederen tijdens de
reconstructiewerkzaamheden is niet gegarandeerd.
Uitgangspunt is dat de woningen en bedrijven te allen
tijde bereikbaar blijvenmaar duidelijk is dat er nu
en dan sprake zal zijn van een zekere overlast.
Gedurende (een deel van) de gestelde termijn van twee
weken terinzagelegging) kon geen aanvullende informa
tie worden verkregen i.v.m. de afwezigheid van mede
werkers van de betreffende afdeling.