Blad 10 Op de tekening is niet aangegeven dat er een voetpad ter hoogte van zijn huis zou komen; dit zou inhouden dat voetgangers het voetpad zouden moeten verlaten en hun weg moeten vervolgen via het "snelfietspad", het geen uit een oogpunt van verkeersveiligheid niet een acceptabele oplossing lijkt. Het is de bedoeling om ter plaatse een voetpad met een breedte van ca. 1,5 m aan te leggen. Het misverstand is wellicht ontstaan omdat het voetpad weliswaar staat aangegeven op de tekening maar ontbreekt op het dwars profiel Indien het voetpad er wel komt (aldus de heer Kuiken) kost ons dit een gedeelte van ons tuintje en zullen voetgangers vlak bij ons raam langs lopen, hetgeen de privacy uiteraard niet ten goede komt. Ten behoeve van deze reconstructie is ter hoogte van deze gevel slechts ca. 20 cm van de tuin nodig. Er blijft nog een tuin over met een diepte van ca. 4 m. Doordat het verkeer dichter bij het huis langs rijdt en ook het wegdek verlaagd zal worden verwacht men trillinghinder en een flinke toename van de geluids overlast De uitkomsten van een binnenkort te verschijnen trillingsonderzoek van de Wegmeetdienst zullen bij de verdere voorbereidingen worden betrokken. Omdat onder de weg een geheel nieuwe fundering zal worden aan gebracht, wordt aangenomen dat de nieuwe situatie ge lijkwaardig is aan -of beter dan- de huidige situatie Nieuwe en actuele berekeningen tonen aan dat het aan leggen van de busbaan niet als reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder wordt gezien. Dit betekent dat vanuit dit plan geen maatregelen behoeven te worden genomen ter beperking van overmatige geluidsoverlast Dit dient overigens wel te gebeuren in het kader van het saneringsplan wegverkeerslawaaiIn dat plan wor den alle woningen met een hoge geluidsbelasting ge ïnventariseerd. Het ministerie van VROM bepaalt ver volgens aan de hand van door haar opgestelde criteria prioriteiten voor het treffen van maatregelen. De si tuatie in de randstad is aanmerkelijk slechter dan in Leeuwardenzodat op korte termijn niet gerekend mag worden op het treffen van maatregelen. Blad 11 Duzoned konstrukties B.V., mr. P.J. Troelstraweg 183-185. Voor een goede bedrijfsvoering is het van essentieel belang dat het door haar gehuurde pand mr. P.J. Troel straweg 175-185 goed bereikbaar blijft, aldus de heer R.S. Kuiken, directeur van deze firma. Verkeer vanuit zuidelijke richting kan het bedrijf niet meer bereiken, aangezien geen rekening is gehou den met linksafslaand verkeer. De betreffende panden blijven ook na de aanleg van de busbaan goed bereikbaar; linksafslaand verkeer blijft mogelijk Er heeft geen overleg plaatsgevonden met het bedrijf, hetgeen men een hoogst kwalijke zaak vindt. Wij zijn hiervoor reeds in algemene zin ingegaan op het overleg met belanghebbendenIn dit geval heeft de gemeente een strookje grond nodig. In verband hiermee is getracht contact op te nemen met de eigenaarhet geen aanvankelijk (als gevolg van onduidelijke adres sering in de openbare registers van het kadaster) niet is gelukt (Duzoned Konstrukties B. V. is huurder)In tussen vindt er overleg plaats met de eigenaarde Expl. maatschappij ES-KA Leeuwarden B.V. te Nuenen. Door aanleg van een fietssnelpad is het voor vrachtau to's zeer moeilijk dit gedeelte van de weg te kruisen. De ontsluiting voor vrachtverkeer wordt niet minder dan in de huidige situatie Geluidsoverlast en trillinghinder. Hier zijn wij reeds op ingegaan Ongestoorde aan- en afvoer van goederen tijdens de reconstructiewerkzaamheden is niet gegarandeerd. Uitgangspunt is dat de woningen en bedrijven te allen tijde bereikbaar blijvenmaar duidelijk is dat er nu en dan sprake zal zijn van een zekere overlast. Gedurende (een deel van) de gestelde termijn van twee weken terinzagelegging) kon geen aanvullende informa tie worden verkregen i.v.m. de afwezigheid van mede werkers van de betreffende afdeling.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 52