Prtoduktbegroting DS W
Dienst Stedelijke Werkvoorziening
2 DOEL EN TAKEN VAN DE DIENST
De dienst Stedelijke Werkvoorziening is primair belast met de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening.
De taken van de dienst staan in de wet omschreven als: het bieden van gelegenheid tot het verrichten van arbeid onder
aangepaste omstandigheden ten behoeve van personen uit de zogenaamde personenkring van de SW. Tevens is wettelijk
bepaald dat de arbeid gericht moet zijn op het instandhouden en bevorderen van de arbeidsbekwaamheid van de
deelnemers. Het uiteindelijke doel is het realiseren van uitstroom naar een reguliere baan. Om haar taken goed te kunnen
uitvoeren produceert de dienst een groot aantal produkten en diensten die in het vervolg als werkobjecten zullen worden
beschreven. Voor de begeleiding en de ontwikkeling van het personeel beschikt de dienst over een aantal extra
instrumenten en middelen, zoals arbeidsonderzoek, opleidings- en mobliteitsplannen en intensieve coaching en begeleiding.
Daarnaast vervult de dienst sinds de reorganisatie van 1994 een belangrijke rol in het gemeentelijk activerend arbeidsmarkt
beleid. Met name met het oog op de te behalen schaalvoordelen werkt de dienst nauw samen met Stichting Werkwijzer, de
uitvoeringsorganisatie voor JWG en Banenpool. Het uiteindelijke doel van de samenwerking is het realiseren van een
geïntegreerde uitvoeringsorganisatie op het terrein van gesubsidieerde arbeid. De samenwerking vindt plaats op zowel
uitvoerend - als op managementniveau. De DSW verzorgt ten behoeve van Stichting Werkwijzer een tal van management-
en stafdiensten. Zo is de Algemeen Directeur DSW tevens eindverantwoordelijke voor de gang van zaken binnen de
Stichting. In aanvulling hierop wordt de stichting op beleidsmatig niveau ondersteund door de stafafdelingen P&O en BFI.
Het tweede niveau waarop beide organisaties intensief samenwerken is het gezamenlijk uitvoeren van
werkgelegenheidsprojecten voor met name deelnemers uit de JWG. De DSW levert hierbij niet alleen de faciliteiten voor
vakgerichte werkervaringsprojecten zoals onder andere het hout- en metaalproject. Ook de begeleiding van de deelnemers
wordt voor een groot deel verzorgd door (SW)medewerkers van de DSW.
4
Prtoduktbegroting DS W
Dienst Stedelijke Werkvoorziening
3. PRODUKTENSTRUCTUUR DSW, VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN
Het takenpakket van de DSW valt op beleidsniveau uiteen in een drietal produktgroepen, namelijk:
Instandhouding en bevordering arbeidsbekwaamheid in het kader van de Wsw;
Uitvoering werkobjecten SW
Management en stafdiensten t.b.v. Stichting Werkwijzer.
Met de eerste twee produkten wordt uitdrukking gegeven aan de dubbele missie die in het kader van de uitvoering van de
Wsw bij de DSW is neergelegd. Centraal hierbij staat de sociale doelstelling van de DSW, te weten het aanbieden van
werkgelegenheid aan de personenkring en het bevorderen en instandhouden van de arbeidsbekwaamheid van deze
doelgroep. Het gaat hierbij om "mensgeoriënteerde" diensten. Als afgeleide hiervan is als tweede produktgroep de
uitvoering van werkobjecten benoemd, als middel om de sociale doelstelling te bereiken. Deze groep produkten betreft de
output van de op de markt gerichte voortbrengingsprocessen. Met deze tweedeling in wat wel wordt genoemd
"mensbedrijfen "werkbedrijfwordt een duidelijke scheiding aangebracht tussen enerzijds de zorgtaken van de DSW en
anderzijds de meer economisch georiënteerde produktietaken. Door het onderkennen van deze twee bedrijfsferen en de
daarbij behorende kosten en opbrengsten, wordt het duale karakter van de bedrijfsvoering helder in beeld gebracht en is het
tevens mogelijk de produktietaak van de DSW in grote mate volgens marktconforme criteria te beoordelen.
De derde hierboven genoemde produktsoort geeft de tweede hoofdtaak van de DSW neer, namelijk het in directe
samenhang met de uitvoering van de Wsw, aansturen van de uitvoering van de binnen de Stichting Werkwijzer neergelegde
werkgelegenheidsregelingen (JWG, Banenpool, Melkert). Deze inzet omvat ondermeer de volgende activiteiten:
Directievoering;
Beschikbaarstellen bedrijfsvoeringsinstrumentarium;
Verrichten van stafdiensten op het gebied van financiën, I&O en personeel;
Afstemming van activiteiten;
Coördinatie en uitvoering van werkgelegenheidsprojecten;
Ingaande het begrotingsjaar zullen twee op de DSW in werkende wetgevingstrajecten van kracht worden, te weten de
nieuwe Wet sociale werkvoorziening en de Wet Inschakeling Werkzoekenden.(WIW)
Naast nieuwe procedures voor indicatiestelling en intake zullen de gewijzigde toelatingscriteria van de nWsw naar
verwachting geleidelijk aan resulteren in een lagere arbeidsproduktiviteit van het arbeidspotentieel, waardoor de
marktpositie van de DSW onder druk komt te staan. Bij de raming van de omzet voor 1998 is reeds met de eerste effecten
van deze ontwikkeling rekening gehouden.
Ook de invoering van de WIW zal nieuwe kansen en bedreigingen voor de DSW met zich mee brengen. Hoe de balans in
dat opzicht zal doorslaan is in grote mate afhankelijk van de te maken bestuurlijke keuzen rondom de organisatorische
vormgeving van de uitvoering van de wet en de daarmee samenhangende toekomstige positie van de DSW.
Ten slotte kan worden vermeld dat het produktenpakket zoals verwerkt in de begroting 1998 nagenoeg niet afwijkt van de
in de schaduwbegroting 1997 opgenomen structuur.
5