Prtoduktbeg roting DS W
Dienst Stedelijke Werkvoorziening
4.3. UITGANGSPUNTEN VAN BEDRIJFSVOERING
4.3.1. Planning en control
Ook in 1998 zal veel energie gestoken moeten worden in de verdere stroomlijning en uitbouw van de produktgerichte
benadering. De aan de produktbegroting ten grondslag liggende principes zullen verder verankerd moeten worden in de
administratieve systemen van de dienst. Samenhangend hiermee zal gewerkt worden aan een optimale inrichting van het
financiële automatiseringssysteem van de dienst.
Als continu aandachtspunt op het terrein van financieel management moet de verdere ontwikkeling van de instrumenten
t.b.v. planning en control worden genoemd. Specifieke aandachtspunten voor de DSW zijn in dat verband onder meer
procedures en technieken voor investeringscalculaties, professionalisering van methodieken voor produktieplanning
alsmede de uitbouw van de technieken inzake voor-en nacalculaties t.b.v kostprijsberekeningen.
Tevens zal veel aandacht moeten worden geschonken aan een kwaliteitsverbetetering van de logistieke processen.
4.3.2 Personeel en Organisatie.
De afdeling Personeel en Organisatie rekent de DSW-Leeu warden en de Stichting Werkwijzer tot haar klantenkring.
Aangezien de uitkomst van een aantal ontwikkelingen rond de strategische positionering van de Stichting Werkwijzer in
1998 nog niet helder zijn, is het derhalve minder opportuun om voor die periode voor de Stichting Werkwijzer
beleidsspeerpunten te benoemen.
Voor de DSW-Leeuwarden zal naast de reguliere P&O-inzet voor de wsw-populatie de aandacht in 1998 gericht zijn op:
de invoering van de nieuwe Wet sociale werkvoorziening. Zo heeft de nieuwe wet waarschijnlijk consequenties voor
het 'loongebouw', het thans geldende funktiewaarderingssysteem en ook de 'nieuwe' wsw-er zal een andere vorm
van begeleiding vragen;
de implementatie en optimalisering van het nieuwe personeelsregistratie en -informatiesysteem;
het operationaliseren van het wsw-profielensysteem;
de uitwerking van de risico-inventarisatie- en evaluatie van de kantoorruimten;
de uitwerking en invoering van een gewijzigd zorgmodel inzake het bedrijfsmaatschappeliljk werk;
uitwerking en implementatie van een gewijzigde organisatievorm voor de loonadministratie.
Specifieke P&O-acties voor de ambtelijke doelgroep zullen ook in 1998 voor het grootste deel gerelateerd zijn aan
concemkeuzes. In ieder geval zullen mobiliteit en opleidingen daarin een belangrijke plek krijgen.
4.3.3. Informatie en automatisering
De inspanningen op het gebied van de I, A O-activiteiten zullen zich primair richten op de verdere stroomlijning en
organisatorische inbedding van het in 1997 vernieuwde automatiseringssysteem van de dienst.
In combinatie met de ontwikkeling van instrumenten op het terrein van planning en control zal met name veel energie
gestoken worden in het doorvoeren van verbeteringen in het procesmodel van het bedrijf. Op basis van de in 1997 gestarte
analyse van de "work flow" en de daarin waar te nemen knelpunten, zullen acties worden uitgezet gericht op verdere
professionalisering van de werkprocessen, in combinatie met een optimale inzet van de geautomatiseerde hulpmiddelen.
Grote aandacht hierbij verdient de informatievoorziening ten behoeve van de operationele werkprocessen in het kader van
de produktietaken van de dienst.
Voorts zal in 1998 gestart worden met de voorbereiding van de definitieve keuze van het toekomstige softwarepakket voor
de primaire (logistiek/produktie) en secundaire (financien, P&O) processen van de dienst.
Dit als follow-up voor de in 1997 gekozen interim-oplossing.
De hierboven gemelde uitwerking van het procesmodel van de dienst kan derhalve worden gezien als een blauwdruk voor
de procesmatige inkadering van de toekomstige applicaties.
Als derde speerpunt kan worden genoemd het verder ontwerpen en operationaliseren van een passend stramien voor de
binnen de dienst benodigde mananagement-informatie.
8