Blad 2
Individueel
De individuele wijzigingen van de verordeningen hebben
plaatsgevonden naar aanleiding van opmerkingen van de verant
woordelijke afdelingen en betreffen veelal aanvullingen in
verband met tekstuele onduidelijkheden, invoering nieuwe
wetgeving respectievelijk gemeentelijke verordeningen.
II TARIEFSWIJZIGINGEN
Algemeen
Al enige jaren wordt er een terughoudend beleid gevoerd ten
aanzien van belastingverhogingen. Daarnaast wordt er een
beleid gevoerd om bij een aantal heffingen zoals rioolrechten
en afvalstoffenheffing te streven naar volledige kostendek
kendheid
Algemeen uitgangspunt bij deze voorstellen is, dat de tarie
ven worden aangepast aan de te verwachten loon- en prijs
stijgingen voor het komende jaar en de nacalculatie over het
afgelopen en het lopende jaar. Daarnaast zijn van invloed
Bezuinigingen 1994-1997, de bijzondere kostenontwikkelingen,
het kostendekkend houden van enkele tarieven en de Perspec
tiefnota 1998-2001.
Wat de tariefsaanpassingen betreft kan onderscheid worden ge
maakt tussen als "belastingen" en "retributies" aan te merken
heffingen en tarieven inzake sport- en recreatievoorzienin
gen
Voor de belastingtarieven hanteren wij de algemene gedrags
lijn dat wij deze aanpassen aan de algemene prijsontwikkelin
gen. Bij rechten is de looncomponent meer doorslaggevend en
in mindere mate de prijscomponent.
Ten aanzien van 1998 verwachten wij de volgende ontwikkelin
gen
A. BELASTINGEN
Voor 1998 verwachten wij een algemene prijsstijging van 2,8%.
B. RECHTEN
Bij leges en rechten speelt naast de factor prijsstijging ook
de loonsomstijging alsmede het streven naar een kostendekken
de exploitatie een rol.
De kostencomponenten verbonden aan de werkzaamheden voor
leges bestaan ongeveer voor 2/3 deel uit personeelslasten en
1/3 deel uit materiële uitgaven. Wij verwachten voor 1998 een
gewogen algemene prijsstijging van 3,92
Indien van het hierboven uiteengezet algemeen uitgangspunt
wordt afgeweken zal dit nader worden toegelicht.
Blad 3
Voor een nadere specificatie van de genoemde percentages
verwijzen wij u kortheidshalve naar de ter inzage gelegde
stukken
C. SPORT- EN RECREATIEVOORZIENINGEN
In tegenstelling tot voorgaande jaren is bij de verhoging van
de tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke sport- en
recreatievoorzieningen in 1998 geen rekening gehouden met een
herwaardering. Wel heeft een gematigde trendmatige verhoging
met 2,8% plaatsgevonden.
IV DE VERTALING
A. BELASTINGEN
1.0 Onroerende-zaakbelastingen
Zoals u bekend is komt de opbrengst van deze belastingen ten
goede van de algemene middelen van de gemeente. Tegenover de
burger staat geen direct aanwijsbare tegenprestatie van de
overheid
Ons tarievenbeleid is er in principe op gericht de tarieven
voor de onroerende-zaakbelastingen niet verder te verhogen
dan een trendmatige verhoging voor algemene prijsstijgingen.
De trendmatige verhoging baseren wij op de verwachte stijging
van het prijsindexcijfer voor gezinsconsumptie. Achteraf
gebleken wijziging in de stijgingspercentages worden in een
volgend jaar gecorrigeerd. Dat houdt derhalve in, dat te laag
aangehouden stijgingspercentages in een volgend jaar worden
ingehaald. Daartegenover worden te hoog toegepaste stijgings
percentages in een volgend jaar in mindering gebracht op de
te verwachten stijgingspercentages in dat jaar.
Zoals wij hiervoor onder "Belastingen" hebben aangegeven is
de algemene prijsstijging 2,8%.
In afwijking van de bestendige gedragslijn stellen wij u voor
uitsluitend rekening te houden met de algemene prijsstijging
voor 1998. De achteraf gebleken hogere werkelijke prijsstij
ging over 1995 en 1996 wordt nu niet doorberekend aan de
burger. Hierdoor ontstaat er een tegenvaller van f 460.000,-.
Wij stellen u voor deze tegenvaller ten laste te brengen van
de Algemene Reserve, zoals u eerder is voorgesteld in de
Perspectiefnota en welke door u niet is overgenomen.
Ten aanzien van de tariefsverlaging waartoe in het kader van
de Perspectiefnota 1996-1999 is besloten stellen wij u voor
deze lastenverlichting voor de volgende twee tranches in te
zetten met betrekking tot de tarifering van de afvalstoffen
heffing