Blad 4
Wij stellen dan ook voor de tarieven per f 5.000,- heffings
grondslag als volgt te wijzigen:
eigenaarstarief: f 17,01(was f 16,55);
gebruikerstarief: f 14,53(was f 14,14)
2.0 Roerende - zaakbelastingen
Met ingang van 1998 zal er een roerende-zaakbelastingen wor
den ingevoerd. Op grond van artikel 221 lid 3 Gemeentewet
dient het tarief voor de roerende-zaakbelastingen gelijk te
zijn aan het binnen de gemeente gehanteerde tarief voor de
onroerende zaak-belastingen.
Wij stellen dan ook voor de tarieven per f 5.000,- heffings
grondslag als volgt te wijzigen:
eigenaarstarief: f 17,01(was f 16,55);
gebruikerstarief: f 14,53(was f 14,14).
3.0 Hondenbelasting
Wij stellen u voor de tarieven met het veronderstelde algeme
ne prijsstijgingspercentage 2,8%) te verhogen.
Bij de tariefstelling is rekening gehouden met de deelbaar
heid door 4 in verband met aanvang of beëindiging van de
belastingplicht in de loop van het jaar.
De tarieven worden dan
a. voor het houden van een (eerste) hond f 108,- (was
f 10560)
b. voor een tweede hond f 159,- (was
f 154,50)
c. voor een derde hond f 219,- (was
f 212,25)
d. voor een kennel f 267,- (was
f 259,00).
4.0 Precariobelasting
Wij stellen u voor de precariotarieven over de gehele linie
met 2,8% te verhogen. Echter met één uitzondering, namelijk
het precariotarief voor terrassen.
Dit tarief -van toepassing voor de gehele stad- is per
1-1-'97 verhoogd van f 42,- naar f 60,- per m2
Dit in het kader van de bezuinigingen 1997-2000.
Naderhand hebben enige horeca-ondernemers van buiten de
binnenstad gereageerd met de opmerking dat zij het niet als
rechtvaardig ervaren dat zij evenveel moeten betalen als
hun collega's die een terras aan de Nieuwestad exploiteren.
Buiten de binnenstad is veelal sprake van terrassen van
zeer geringe omvang en de bezoekers vertonen gemiddeld een
kortere verblijfsduur.
Blad 5
Die terrassen dienen minder een recreatieve functie dan de
terrassen in de binnenstad. Aangezien in de reacties wel
een kern van waarheid zit, stellen wij u voor een bepaalde
differentiatie in het terrastarief toe te passen.
Daarvoor moet de stad in zones worden ingedeeld. Aanslui
ting bij de zone-indeling van de concept-horecanota is niet
geheel reéel, want dan zouden een aantal uitstekende ter
raslocaties zoals OldehoofsterkerkhofZaailand en Eewal
buiten de hoogste categorie vallen. Daarom stellen wij u
voor de zone-indeling aan te laten sluiten bij die voor het
winkelgebied
Het kernwinkelgebied met het Stationskwartier (globaal be
grensd door OldehoofsterkerkhofGrote Kerkstraat, Wortel
haven, TweebaksmarktZuiderplein, Stationsweg, Langemarkt-
straat en westelijke stadsgracht) vormt tezamen zone 1. Als
zone 2 kan dan de rest van de binnenstad worden aangemerkt
en zone 3 vormt alles buiten de stadsgrachten. Omtrent de
zone-indeling verwijzen wij naar de ter inzage gelegde
stukken
Ons voorstel is het tarief voor zone 1 op f 60,- per m2 per
seizoen te handhaven en de tarieven voor de zones 2 en 3 op
respectievelijk f 30,- en f 15,- per m2 per seizoen vast te
stellen. Tegenover het feit dat enige terrassen in zone 2
en 3 iets minder aan precario zullen opbrengen, mag worden
verwacht dat in deze zones er ook enkele klanten bij zullen
komen
Onze verwachting is dat per saldo de in de concept-
producten-begroting 1998 (incl. indexering met 2,8%) ge
raamde baten zullen worden gerealiseerd.
5.0 Parkeerbelasting
In verband met de wijzigingen welke moeten worden doorge
voerd op parkeerapparatuur en bonnen etc., worden de tarie
ven per drie jaren verhoogd. Gezien het feit dat de laatste
verhoging in 1995 met 10% heeft plaatsgevonden, stellen wij
voor de tarieven wederom met 10% gemiddeld te verhogen.
BRECHTEN
1.0 Rechten (voorheen leges)
Zoals hiervoor bij "algemeen" is vermeld stellen wij voor
de tarieven te verhogen met het percentage van de algemene
uitgangspunten, te weten met 3,92%. De uitzonderingen zul
len wij hieronder naast de specifieke juridische aanpassin
gen toelichten.