Blad 4 Wij stellen dan ook voor de tarieven per f 5.000,- heffings grondslag als volgt te wijzigen: eigenaarstarief: f 17,01(was f 16,55); gebruikerstarief: f 14,53(was f 14,14) 2.0 Roerende - zaakbelastingen Met ingang van 1998 zal er een roerende-zaakbelastingen wor den ingevoerd. Op grond van artikel 221 lid 3 Gemeentewet dient het tarief voor de roerende-zaakbelastingen gelijk te zijn aan het binnen de gemeente gehanteerde tarief voor de onroerende zaak-belastingen. Wij stellen dan ook voor de tarieven per f 5.000,- heffings grondslag als volgt te wijzigen: eigenaarstarief: f 17,01(was f 16,55); gebruikerstarief: f 14,53(was f 14,14). 3.0 Hondenbelasting Wij stellen u voor de tarieven met het veronderstelde algeme ne prijsstijgingspercentage 2,8%) te verhogen. Bij de tariefstelling is rekening gehouden met de deelbaar heid door 4 in verband met aanvang of beëindiging van de belastingplicht in de loop van het jaar. De tarieven worden dan a. voor het houden van een (eerste) hond f 108,- (was f 10560) b. voor een tweede hond f 159,- (was f 154,50) c. voor een derde hond f 219,- (was f 212,25) d. voor een kennel f 267,- (was f 259,00). 4.0 Precariobelasting Wij stellen u voor de precariotarieven over de gehele linie met 2,8% te verhogen. Echter met één uitzondering, namelijk het precariotarief voor terrassen. Dit tarief -van toepassing voor de gehele stad- is per 1-1-'97 verhoogd van f 42,- naar f 60,- per m2 Dit in het kader van de bezuinigingen 1997-2000. Naderhand hebben enige horeca-ondernemers van buiten de binnenstad gereageerd met de opmerking dat zij het niet als rechtvaardig ervaren dat zij evenveel moeten betalen als hun collega's die een terras aan de Nieuwestad exploiteren. Buiten de binnenstad is veelal sprake van terrassen van zeer geringe omvang en de bezoekers vertonen gemiddeld een kortere verblijfsduur. Blad 5 Die terrassen dienen minder een recreatieve functie dan de terrassen in de binnenstad. Aangezien in de reacties wel een kern van waarheid zit, stellen wij u voor een bepaalde differentiatie in het terrastarief toe te passen. Daarvoor moet de stad in zones worden ingedeeld. Aanslui ting bij de zone-indeling van de concept-horecanota is niet geheel reéel, want dan zouden een aantal uitstekende ter raslocaties zoals OldehoofsterkerkhofZaailand en Eewal buiten de hoogste categorie vallen. Daarom stellen wij u voor de zone-indeling aan te laten sluiten bij die voor het winkelgebied Het kernwinkelgebied met het Stationskwartier (globaal be grensd door OldehoofsterkerkhofGrote Kerkstraat, Wortel haven, TweebaksmarktZuiderplein, Stationsweg, Langemarkt- straat en westelijke stadsgracht) vormt tezamen zone 1. Als zone 2 kan dan de rest van de binnenstad worden aangemerkt en zone 3 vormt alles buiten de stadsgrachten. Omtrent de zone-indeling verwijzen wij naar de ter inzage gelegde stukken Ons voorstel is het tarief voor zone 1 op f 60,- per m2 per seizoen te handhaven en de tarieven voor de zones 2 en 3 op respectievelijk f 30,- en f 15,- per m2 per seizoen vast te stellen. Tegenover het feit dat enige terrassen in zone 2 en 3 iets minder aan precario zullen opbrengen, mag worden verwacht dat in deze zones er ook enkele klanten bij zullen komen Onze verwachting is dat per saldo de in de concept- producten-begroting 1998 (incl. indexering met 2,8%) ge raamde baten zullen worden gerealiseerd. 5.0 Parkeerbelasting In verband met de wijzigingen welke moeten worden doorge voerd op parkeerapparatuur en bonnen etc., worden de tarie ven per drie jaren verhoogd. Gezien het feit dat de laatste verhoging in 1995 met 10% heeft plaatsgevonden, stellen wij voor de tarieven wederom met 10% gemiddeld te verhogen. BRECHTEN 1.0 Rechten (voorheen leges) Zoals hiervoor bij "algemeen" is vermeld stellen wij voor de tarieven te verhogen met het percentage van de algemene uitgangspunten, te weten met 3,92%. De uitzonderingen zul len wij hieronder naast de specifieke juridische aanpassin gen toelichten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 241