Blad 10
Variant
eenpers
per mnd
meerpers
per mnd
Variant 1
f 333, -
f 27,75
f 402-
f 33,55
Variant 2
f 345,-
f 28,75
f 414-
f 34,50
Variant 3
f 345,-
f 28,75
f 414-
f 34,50
Zoals u bekend is, ontvangt de gemeente vanaf 1998 een fi
nanciële bijdrage van het Rijk om hiermee een extra ver
lichting van de lokale-lastendruk mogelijk te maken.
De lastenverlichting voor de burgers vindt plaats door de
reinigingsheffing afvalstoffenheffing) met f 100,- per
huishouden te verlagen. Aangezien het hier om een verminde
ring gaat, is het niet toegestaan dit bedrag naar maandbe
dragen om te rekenen.
Derhalve maakt de lastenverlichting door het Rijk geen on
derdeel uit van de tarieven afvalstoffenheffing.
Omtrent de uitvoering van deze maatregel zal het Ministerie
van Binnenlandse Zaken nog nadere aanbevelingen doen.
Resumerend stellen wij u voor een keuze uit de varianten
1 t/m 3 te maken.
3.2. Bedrii fsafvalrecht
Dit betreft het recht voor het via de reguliere afvalinza-
meldienst inzamelen en laten afvoeren van het zogenaamde
'grijze' bedrijfsafval bij gezinnen kleine bedrijven,
(begroot 1.050 aansluitingen).
Voor 1998 zijn de totale lasten hiervan berekend op
f 356.000,-. Op basis van deze uitkomst stellen wij u voor
het bedrijfsafvalrecht 1998 vast te stellen op f 339,- per
jaar f 2 8,25 per maand)
3.3. Achterlaten afvalstoffen op vastgestelde plaats
De tarieven voor het achterlaten van bouw- en sloopafval en
andere niet voor verbranding geschikte afvalstoffen alsmede
huishoudelijke afvalstoffen bij het overslagstation, zijn
conform de tarieven welke Afvalsturing Friesland N.V. aan
derden hiervoor in rekening stelt. Voor 1998 bedraagt het
tarief voor het achterlaten van puin f 23,35 (was f 18,20)
en dat voor het achterlaten van huishoudelijk afval blijft
f 27,50; steeds per 100 kg.
Gezien het frequent door burgers aanbieden van autobanden
en om te voorkomen dat deze elders worden gedumpt, stellen
wij u voor dit mogelijk te maken tegen een tarief van f 5,-
per band. Hiervoor is artikel 3.1.3. toegevoegd.
Blad 11
Het artikel (3.1.3 oud) betreffende de hoeveelheden waar
voor -in afwijking op 3.1.1 en 3.1.2.- geen recht werd ge
heven (resp. 100 kg bouw-/sloopafval en 300 kg huishoude
lijk afval) is nu zodanig gewijzigd, dat in beide gevallen
alleen een recht wordt geheven voor hoeveelheden boven 3 00
kg.
In de oude situatie moest b.v. bij het aanbieden van res
pectievelijk 101 en 301 kg, over het volledige gewicht een
recht worden betaald. Dit werd vaak omzeild door vaker af
val achter te laten in hoeveelheden van minder dan hiervoor
genoemde aantallen kilogrammen.
3.4. Inzamelen klein gevaarlijk afval
De hiervoor te hanteren tarieven zijn overeenkomstig die
welke door Regio Noord-Friesland aan de gemeenten worden
berekend
40 Havengelden
4.1. Beroepsvaart
Bij deze activiteit was sinds 1994 sprake van een kosten
dekkende exploitatie. Echter op grond van de in de concept-
productenbegroting 1998 geraamde lasten en baten is hiervan
geen sprake meer.
Dit heeft te maken met het hanteren van een andere kosten-
toerekeningsmethodiek dan daarvoor gebruikelijk was.
Door toepassing van de huidige tarieven zou sprake zijn van
80% kostendekking. Hoewel de tarieven na 1993 niet meer
zijn verhoogd, kan een 100%-kostendekkende exploitatie niet
in één jaar worden gerealiseerd.
Wij stellen u derhalve voor de tarieven (incl. afrondingen)
met gemiddeld 6% te verhogen. Een specificatie van de be
grote lasten en baten ligt bij de stukken ter inzage.
4.2. Pleziervaart
Wat betreft deze activiteit is het streven er op gericht te
komen tot een kostendekkende exploitatie. Op grond van de
concept-productenbegroting 1998 (gecorrigeerd met innings-
kosten op gespreide locaties) bedraagt het dekkingspercen
tage 84%. Rekening houdend met de verhoging van het brug
geld en de invoering van een toeristenbelasting, stellen
wij u voor de tarieven met niet meer dan 2,8% te verhogen.
Door het toepassen van afrondingen bedraagt de werkelijke
stijging gemiddeld 3,3%. Een specificatie van de begrote
lasten en baten ligt bij de stukken ter inzage.