Blad 4
- Bij het tarievenvoorstel 1997 is uitgegaan van een
egalisatiereserve per 31-12-1997 van f 148.000,-. Bij
Marap II is de prognose van de egalisatiereserve ultimo
1997 f 680.000,- negatief. Dit wordt voornamelijk
veroorzaakt door een sterke toename van het aangeboden
afval en een sterke daling van de marktprijs oud papier.
Alhoewel drie van de vier in het raadsvoorstel genoemde
aspecten voor het rechtvaardigen van een egalisatiereserve
niet meer van toepassing zijn, blijft op grond van grote
verschillen tussen raming en werkelijkheid een egalisa
tiereserve noodzakelijk.
Evaluatie bindende procedure-afspraken
Bij het raadsvoorstel is voorgesteld om over te gaan tot
het instellen van een egalisatiereserve afvalstof
fenheffing, met inachtneming van een aantal bindende
procedure-afspraken. Bij evaluatie van de egalisatiereserve
is gebleken dat een aantal procedure-afspraken in de
praktijk niet in voldoende mate hebben gewerkt. Dit is
voornamelijk een gevolg van de procedure waarin de limiet
bedragen zijn vastgesteld. De vastgestelde bovengrens van
f 1,5 miljoen heeft er toe geleid dat er in de periode 1995
tot en met 1997 forse bedragen moesten worden onttrokken
aan de egalisatiereserve afvalstoffenheffing. Deze
onttrekkingen bedroegen over de jaren 1995, 1996 en 1997
respectievelijk f 255.000,- f 2.628.000,- en
f 1.125.000,-. De zeer grote verschillen in de hoogte van
de onttrekking heeft geleid tot de onder evaluatie
jaarlijkse tariefsaanpassingen vermeldde conclusie.
Derhalve is het noodzakelijk dat de bindende procedure
afspraken worden aangepast.
Gevolgen verzelfstandiging sector Reiniging Technisch
Onderhoud
Op 26 juni 1997 heeft U het besluit genomen om de sector
Reiniging Technisch Onderhoud te verzelfstandigen. Een
gevolg van deze verzelfstandiging is dat er meer duide
lijkheid ontstaat over de met de afvalstoffeninzameling
gemoeide lasten. Echter ook na verzelfstandiging zullen er
onzekerheden blijven bestaan over de werkelijke hoogte van
de lasten. Hierbij valt te noemen de lasten, die betrekking
hebben op de subsidieverstrekking oud papier en de
ontwikkeling in het aanbod van de tonnages afval. Derhalve
heeft de verzelfstandiging van de sector Reiniging
Technisch Onderhoud geen gevolgen voor de vraag wel of niet
voortzetten van de egalisatiereserve afvalstoffenheffing.
Blad 5
Voorstel
Over te gaan tot het instandhouden van de egalisatiereserve
afvalstoffenheffing conform de door U op 11 oktober 1994
vastgestelde procedure-afspraken, waarbij het limietbedrag
van de ondergrens wordt aangepast van nihil tot f 1 miljoen
negatief
Deze aanpassing is noodzakelijk, omdat bij de tarieven-
voorstellen de kosten van afvalinzameling zo reëel mogelijk
worden gecalculeerd. Als gevolg van de reeds genoemde
verstorende aspecten kunnen tegenvallers optreden wat in
enig jaar kan leiden tot een negatieve egalisatiereserve
afvalstoffenheffing. Binnen de huidige stand van de
egalisatiereserve afvalstoffenheffing is momenteel geen
buffer meer aanwezig om tegenvallers te kunnen opvangen.
Onder vermelding dat de Commissie Bestuur en Middelen in
haar vergadering van 29 oktober 1997 heeft geadviseerd met
ons voorstel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten
overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit
Leeuwarden, 2 9 oktober 1997
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
drsH.H. Apotheker burgemeester.
mr. F.M.J. Steijvers
secretaris