Blad 4 - Bij het tarievenvoorstel 1997 is uitgegaan van een egalisatiereserve per 31-12-1997 van f 148.000,-. Bij Marap II is de prognose van de egalisatiereserve ultimo 1997 f 680.000,- negatief. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een sterke toename van het aangeboden afval en een sterke daling van de marktprijs oud papier. Alhoewel drie van de vier in het raadsvoorstel genoemde aspecten voor het rechtvaardigen van een egalisatiereserve niet meer van toepassing zijn, blijft op grond van grote verschillen tussen raming en werkelijkheid een egalisa tiereserve noodzakelijk. Evaluatie bindende procedure-afspraken Bij het raadsvoorstel is voorgesteld om over te gaan tot het instellen van een egalisatiereserve afvalstof fenheffing, met inachtneming van een aantal bindende procedure-afspraken. Bij evaluatie van de egalisatiereserve is gebleken dat een aantal procedure-afspraken in de praktijk niet in voldoende mate hebben gewerkt. Dit is voornamelijk een gevolg van de procedure waarin de limiet bedragen zijn vastgesteld. De vastgestelde bovengrens van f 1,5 miljoen heeft er toe geleid dat er in de periode 1995 tot en met 1997 forse bedragen moesten worden onttrokken aan de egalisatiereserve afvalstoffenheffing. Deze onttrekkingen bedroegen over de jaren 1995, 1996 en 1997 respectievelijk f 255.000,- f 2.628.000,- en f 1.125.000,-. De zeer grote verschillen in de hoogte van de onttrekking heeft geleid tot de onder evaluatie jaarlijkse tariefsaanpassingen vermeldde conclusie. Derhalve is het noodzakelijk dat de bindende procedure afspraken worden aangepast. Gevolgen verzelfstandiging sector Reiniging Technisch Onderhoud Op 26 juni 1997 heeft U het besluit genomen om de sector Reiniging Technisch Onderhoud te verzelfstandigen. Een gevolg van deze verzelfstandiging is dat er meer duide lijkheid ontstaat over de met de afvalstoffeninzameling gemoeide lasten. Echter ook na verzelfstandiging zullen er onzekerheden blijven bestaan over de werkelijke hoogte van de lasten. Hierbij valt te noemen de lasten, die betrekking hebben op de subsidieverstrekking oud papier en de ontwikkeling in het aanbod van de tonnages afval. Derhalve heeft de verzelfstandiging van de sector Reiniging Technisch Onderhoud geen gevolgen voor de vraag wel of niet voortzetten van de egalisatiereserve afvalstoffenheffing. Blad 5 Voorstel Over te gaan tot het instandhouden van de egalisatiereserve afvalstoffenheffing conform de door U op 11 oktober 1994 vastgestelde procedure-afspraken, waarbij het limietbedrag van de ondergrens wordt aangepast van nihil tot f 1 miljoen negatief Deze aanpassing is noodzakelijk, omdat bij de tarieven- voorstellen de kosten van afvalinzameling zo reëel mogelijk worden gecalculeerd. Als gevolg van de reeds genoemde verstorende aspecten kunnen tegenvallers optreden wat in enig jaar kan leiden tot een negatieve egalisatiereserve afvalstoffenheffing. Binnen de huidige stand van de egalisatiereserve afvalstoffenheffing is momenteel geen buffer meer aanwezig om tegenvallers te kunnen opvangen. Onder vermelding dat de Commissie Bestuur en Middelen in haar vergadering van 29 oktober 1997 heeft geadviseerd met ons voorstel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit Leeuwarden, 2 9 oktober 1997 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 295