Blad 2 rein, hetgeen gepaard gaat met overlast, ook naar de bewo ners toe. Woonservice '94 wijst erop dat ook het bin nenterrein eigendom is van Oordijk Struiksma B.V. en men merkt verder op dat dit bedrijf voorstelt het binnenterrein af te sluiten door middel van een afsluitbaar hekwerk waarin een zgn. loopdeur is opgenomen waar de bewoners ook gebruik van kunnen maken. Woonservice '94 vervolgt dan met de opmer king dat alhoewel een goede bereikbaarheid van de woningen via de hoofdtoegang van het gebouw (aan het Zuidvliet) ge waarborgd blijft, men toch graag wil weten of met al dan niet bezwaar heeft tegen deze afsluiting. In een van 10 mei 1996 daterende brief van Woonservice 94 aan de betreffende bewoners valt te lezen dat de meerderheid van de bewoners bevestigend heeft gereageerd en dat men Oordijk Struiksma B.V. heeft meegedeeld geen bezwaren te hebben tegen de maat regel Met hen is overeengekomen dat het hek overdag open blijft staan. Op de in het hekwerk opgenomen loopdeur is een slot geplaatst waarop dezelfde sleutel past als van de hoofdentree van de flat, zodat iedere bewoner via het hek het binnenterrein kan betreden. Tegen het bouwplan zijn door verschillende bewoners beden kingen naar voren gebracht, niet alleen van de woningen langs de Rembrandtstraat/Zuidvlietmaar ook van de woningen boven het kantoorgedeelte aan het Zuidvliet (dus boven de nrs620 en 622). In totaal zijn 32 kleine flatwoningen ge realiseerd plus een kantoorgebouw. De bedenkingen hebben o.a. betrekking op de verminderde toe gankelijkheid door de Brandweer, ambulances, verhuiswagens, leveranciers, invalidenvervoer en met de eigen auto, omdat men geen sleutel heeft gekregen van het brede hek. In de brieven valt o.a. te lezen dat het kantorencomplex nu dusda nig beveiligd is dat er voor de bewoners van de appartemen ten toch een min of meer gevaarlijke situatie kan ontstaan. Voor de minder valide bewoners is de hoofdingang van dit ap partementencomplex gevaarlijk aangezien enkele van de bewo ners van een wandelkarretje gebruik maken. Veel mensen gaan nu met de fiets door de hoofdingang, dit tot ergernis van andere bewoners. De veiligheid gaat er niet op vooruit; mocht er brand uitbreken in de flat, dan moeten alle mensen door de zgn. loopdeur. Er wonen veel oudere mensen in de flat, dus er kan wel eens paniek ontstaan. Men heeft er be zwaar tegen dat men zijn auto hier niet meer kan parkeren. Aldus de bedenkingen van de bewoners Zoals reeds opgemerkt, is het binnenterrein eigendom van Oordijk Struiksma B.V. In het verleden is ten behoeve van de aan de Stichting Woningstichting St. Joseph (inmiddels opgegaan in de Stichting Woonservice '94) overgedragen ge deelten van bepaalde kadastrale gedeelten een erfdienst baarheid van weg gevestigd om via het binnenterrein te komen en te gaan van en naar de Rembrandtstraat Blad 3 In de akte van vestiging van de erfdienstbaarheid wordt ge sproken van een "erfdienstbaarheid van weg"Omdat in deze akte daarnaast iedere invulling van de wijze van uitoefening ontbreekt, moet zonder meer worden aangenomen dat de erf dienstbaarheid onder de werking van het "oude" Burgerlijk Wetboek is gevestigd. Voor de strekking van de erfdienst baarheid moet men dan ook te rade gaan bij artikel 733 Oud B.W. In dit artikel wordt aangegeven dat de erfdienstbaar heid van weg het recht geeft om over het lijdend erf te mo gen rijden met een wagen, een rijtuig enz. (in de huidige tijd zijn hieronder uiteraard ook auto's etc. begrepen)Van de overige in artikel 733 genoemde erfdienstbaarheden (van rijpad, dreef en voetpad - die overigens stilzwijgend in het recht van weg zijn begrepen -) is het recht van weg de meest verstrekkende Omdat, zoals gezegd, in de akte de wijze van uitoefening ontbreekt bestaat deze, overeenkomstig de wettelijke rege ling, in haar meest uitgebreide vorm in het rijden - met voertuigen - over het lijdend erf (onder het huidige recht aangeduid als "dienend erf")Het door de rechthebbenden op de erfdienstbaarheid op het dienend erf aanwezig hebben van voertuigen is, anders dan voor de uitoefening van de erf dienstbaarheid zelf strikt noodzakelijk is, uit hoofde van de erfdienstbaarheid niet toegestaan. Kortom: men rijdt over het dienend erf naar het heersend erf. Anders dan het tij dens de uitoefening kort stilstaan op het dienend erf is het parkeren van voertuigen op het dienend erf niet toegestaan. Uiteraard blijft de mogelijkheid bestaan dat de eigenaar van het lijdend erf op andere wijze het recht tot het hierop parkeren van voertuigen heeft verleend, het gaat hierbij dan wel om een ander, niet tot de erfdienstbaarheid behorend recht Het plaatsen van het hekwerk waarvan hier sprake is vindt plaats onder de werking van het huidige recht. Van belang is dat de akte van vestiging van de erfdienstbaarheid het plaatsen van hekwerken op het dienend erf niet verbiedt. Dit zo zijnde kan de eigenaar van het dienend erf gebruik maken van zijn in artikel 5:48 B.W. verwoorde bevoegdheid om dit erf af te sluiten. Dit kan onder meer gebeuren door het plaatsen van een hekwerk. Echter mag hij hierbij geen in breuk maken op de rechten van derden tot uitoefening van de erfdienstbaarheid van weg. Gaat de eigenaar van het dienend erf tot afsluiting door middel van een hekwerk over dan zal hij er zorg voor hebben te dragen dat de uitoefening van de erfdienstbaarheid te allen tijde kan plaatsvinden. In de praktijk zal dit met zich mee brengen dat in het hekwerk be wegende delen moeten worden aangebracht die voldoende breed zijn om voertuigen door te laten en daarenboven te allen tijde (dus: dag en nacht) door alle rechthebbenden geopend kunnen worden. De groep van rechthebbenden bestaat niet al leen uit de eigenaren van het heersend erf, maar ook uit personen die van hen een recht van gebruik van dit erf heb-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 325