III. Doelstellingen van het openbaar primair onderwijs in
Leeuwarden
In de Raamnota van 1985 werden de doelstellingen van het
gemeentelijk onderwijsbeleid in tamelijk abstracte bewoordin
gen omschreven als:
1. het bevorderen van gelijke mogelijkheden tot ontplooiing
van een brede reeks van individuele kwaliteiten en talen
ten voor allen en met name voor diegenen die in een zgn.
educatief achtergestelde situatie verkeren;
2. het bevorderen van de vermaatschappelijking van het
onderwijs in die zin, dat in en door het onderwijs de
leerling meer zicht en greep krijgt op de maatschappelij
ke situatie waarin hij/zij leeft;
3. het bevorderen van een grotere betrokkenheid bij en
invloed op het onderwijs van de direct belanghebbenden
(ouders, leerkrachten, leerlingen).
Wanneer we anno 1997 naar deze formuleringen kijken, dan
constateren we dat ze op zich nog wel geldigheid hebben, maar
dat ze vertaald moeten worden in beter operationaliseerbare
termen en meer gericht op de relatie bestuur - school - leer
ling
1. Het openbaar primair onderwijs heeft tot doel voor alle
leerlingen zonder onderscheid naar afkomst en levensover
tuiging een brede en kwalitatief hoogwaardige vorming aan
te bieden, gericht op de ontwikkeling van de cognitieve,
emotionele en sociale vaardigheden van de leerlingen in
een ononderbroken ontwikkelingsproces. Daarbij wordt
zoveel mogelijk aangesloten bij de achtergronden, moge
lijkheden en talenten van de individuele leerling.
2. Het openbaar primair onderwijs streeft naar een pluriform
onderwijsaanbod vanuit goed bereikbare, goed toegeruste
en veilige scholen die een eigen onderwijskundig en
pedagogisch profiel ontwikkelen dan wel handhaven en een
effectieve leeromgeving bieden.
3. Het openbaar primair onderwijs besteedt aandacht aan de
ontwikkelingen in de maatschappijzoals toenemende
complexiteit, technologisering en informatisering, multi
culturele samenstelling van de bevolking, individualise
ring, normvervaging, doorbreking rolpatronen, en brengt
de leerlingen inzicht en vaardigheden bij om in de toe
komstige maatschappij te kunnen functioneren.
4. Het openbaar primair onderwijs draagt in samenspraak met
de ouders bij aan de overdracht van normen en waarden die
in de Nederlandse samenleving gelden, brengt de leerlin
gen het besef bij van de verscheidenheid van die normen
en waarden in onze samenleving en leert de leerlingen
daarmee om te gaan en daarover te communiceren.
- 9 -
Het openbaar primair onderwijs streeft naar het zo lang
mogelijk opvangen en begeleiden van kinderen met handi
caps of leer- en gedragsproblemen binnen de reguliere
basisscholen, tenzij in overleg met de ouders wordt
vastgesteld dat plaatsing in het speciaal onderwijs beter
is voor de verdere ontwikkeling van de leerling.
Het openbaar primair onderwijs draagt bij aan de realise
ring van een integraal gemeentelijk jeugdbeleid, gericht
op de preventie en bestrijding van achterstanden bij
leerlingen door overleg en samenwerking met voor-, naast
en naschoolse voorzieningen en instellingen.
- 10 -