IV. Beleidsvisie op de ontwikkeling van het openbaar primair
onderwijs in Leeuwarden
Om deze doelstellingen te realiseren zullen er sterke, levens
krachtige basisscholen moeten zijn, die vanuit een duidelijk
pedagogisch concept en bemenst met deskundig en enthousiast
personeel aan de leerlingen en hun ouders kwalitatief hoog
waardig en effectief onderwijs bieden.
De scholen zullen de nodige relaties moeten onderhouden met de
voorschoolse en naastschoolse voorzieningen en hun maatschap
pelijke functie in wijk of dorp moeten vervullen.
De scholen zullen, in samenspraak met het bestuur en de mede
zeggenschapsraad, en met inschakeling van schoolbegeleidings
dienst, PABO, pedagogische centra en overige ondersteuningsin
stellingen, planmatig moeten werken aan de ontwikkeling en
verbetering van hun onderwijs.
Instrumenten daarbij zullen o.m. zijn:
schoolbeleidsplan
personeelsbeleidsplan
ARBO-plan
formatieplan
nascholingsplan
begeleidingsplan
zorgverbredingsplan
huisvestingsplanning
financiële planning
etc
Deze planningsinstrumenten worden nu voor een belangrijk deel
al gebruikt, maar zullen zowel op schoolniveau als op be
stuursniveau verder ontwikkeld en gehanteerd moeten worden.
Teneinde de nodige samenhang in dit netwerk van planningen aan
te brengen, is dit strategisch beleidsplan bedoeld. Het zal
moeten uitmonden in een overzicht van operationele plannen en
maatregelen op school- en bestuursniveau over een periode van
4 jaar, die per 2 jaar op basis van een evaluatie van de be
reikte resultaten bijgesteld worden.
Daarbij zal duidelijk aangegeven moeten worden op welke momen
ten welke producten gereed moeten zijn en wie verantwoordelijk
is voor de uitvoering van de plannen en maatregelen en voor de
evaluatie ervan.
Om dit proces van cyclische planning snel op gang te brengen,
is het gewenst om de taakgroepen, op basis van de in dit
strategisch beleidsplan geformuleerde conclusies en beleids
voornemens, een planning op te laten stellen voor de activi
teiten en producten die zij in de komende twee jaar zullen
leveren. Deze kunnen dan in het volgende beleidsplan worden
opgenomen in een hoofdstuk "planning"
V. Stand van zaken intern
V.A. Interne analyse
Teneinde een beknopte en overzichtelijke analyse te presente
ren van de sterke en zwakke punten van het openbaar primair
onderwijs in Leeuwarden, wordt hieronder voor de diverse
aspecten een schematisch overzicht gegeven.
sterk
1. Onderwijsontwikkeling
veel scholen profileren zich
met een eigen pedagogisch
concept
pluriformiteit wordt posi
tief gewaardeerd;
er wordt goed ingespeeld op
de landelijke en plaatselij
ke beleidsontwikkelingen;
er is veel aandacht voor
achterstandsbeleid en de
relaties met de maatschappe
lijke omgeving;
er is toenemende aandacht
voor de kwaliteit en effec
tiviteit van het onderwijs
proces
er zijn veel goede ideeën;
2. Organisatie
het grote aantal scholen
biedt goede mogelijkheden
voor specialisatie en samen
werking
de directies zijn overtuigd
van de wenselijkheid van
samenwerking
netwerkvorming komt goed op
gang
er is veel deskundigheid
beschikbaar, zowel bij de
scholen als bij de gemeente;
inspraak/ medezeggenschap is
bij het openbaar onderwijs
goed geregeld;
er is een goede klachtenre
geling
zwak
de promotie en PR voor het
openbaar onderwijs laat te
wensen over;
de vertaling van ideeën en
initiatieven in daadwerke
lijke acties kost veel tijd
en gaat over veel schijven;
er wordt nog te weinig aan
dacht besteed aan meting en
toetsing van kwaliteit;
de overdracht van verworven
heden/resultaten aan anderen
vindt te weinig plaats;
nascholing moet nog meer
afgestemd worden op de plan
matige ontwikkeling van kwa
liteitsverbetering binnen de
scholen;
de autonomie wordt tezeer
gekoesterd, waardoor kansen
op samenwerking onvoldoende
worden benutmen vindt te
vaak zelf het wiel uit;
nut samenwerking is op leer
krachtniveau nog niet duide
lijk;
inbreng ouders/MR'en in be
leidsontwikkeling is gering;
VOO biedt weinig ondersteu
ning
er wordt te weinig bekend
heid gegeven aan mogelijkhe
den van klachtenregeling en
vertrouwenspersoon;
- 12