IV. Beleidsvisie op de ontwikkeling van het openbaar primair onderwijs in Leeuwarden Om deze doelstellingen te realiseren zullen er sterke, levens krachtige basisscholen moeten zijn, die vanuit een duidelijk pedagogisch concept en bemenst met deskundig en enthousiast personeel aan de leerlingen en hun ouders kwalitatief hoog waardig en effectief onderwijs bieden. De scholen zullen de nodige relaties moeten onderhouden met de voorschoolse en naastschoolse voorzieningen en hun maatschap pelijke functie in wijk of dorp moeten vervullen. De scholen zullen, in samenspraak met het bestuur en de mede zeggenschapsraad, en met inschakeling van schoolbegeleidings dienst, PABO, pedagogische centra en overige ondersteuningsin stellingen, planmatig moeten werken aan de ontwikkeling en verbetering van hun onderwijs. Instrumenten daarbij zullen o.m. zijn: schoolbeleidsplan personeelsbeleidsplan ARBO-plan formatieplan nascholingsplan begeleidingsplan zorgverbredingsplan huisvestingsplanning financiële planning etc Deze planningsinstrumenten worden nu voor een belangrijk deel al gebruikt, maar zullen zowel op schoolniveau als op be stuursniveau verder ontwikkeld en gehanteerd moeten worden. Teneinde de nodige samenhang in dit netwerk van planningen aan te brengen, is dit strategisch beleidsplan bedoeld. Het zal moeten uitmonden in een overzicht van operationele plannen en maatregelen op school- en bestuursniveau over een periode van 4 jaar, die per 2 jaar op basis van een evaluatie van de be reikte resultaten bijgesteld worden. Daarbij zal duidelijk aangegeven moeten worden op welke momen ten welke producten gereed moeten zijn en wie verantwoordelijk is voor de uitvoering van de plannen en maatregelen en voor de evaluatie ervan. Om dit proces van cyclische planning snel op gang te brengen, is het gewenst om de taakgroepen, op basis van de in dit strategisch beleidsplan geformuleerde conclusies en beleids voornemens, een planning op te laten stellen voor de activi teiten en producten die zij in de komende twee jaar zullen leveren. Deze kunnen dan in het volgende beleidsplan worden opgenomen in een hoofdstuk "planning" V. Stand van zaken intern V.A. Interne analyse Teneinde een beknopte en overzichtelijke analyse te presente ren van de sterke en zwakke punten van het openbaar primair onderwijs in Leeuwarden, wordt hieronder voor de diverse aspecten een schematisch overzicht gegeven. sterk 1. Onderwijsontwikkeling veel scholen profileren zich met een eigen pedagogisch concept pluriformiteit wordt posi tief gewaardeerd; er wordt goed ingespeeld op de landelijke en plaatselij ke beleidsontwikkelingen; er is veel aandacht voor achterstandsbeleid en de relaties met de maatschappe lijke omgeving; er is toenemende aandacht voor de kwaliteit en effec tiviteit van het onderwijs proces er zijn veel goede ideeën; 2. Organisatie het grote aantal scholen biedt goede mogelijkheden voor specialisatie en samen werking de directies zijn overtuigd van de wenselijkheid van samenwerking netwerkvorming komt goed op gang er is veel deskundigheid beschikbaar, zowel bij de scholen als bij de gemeente; inspraak/ medezeggenschap is bij het openbaar onderwijs goed geregeld; er is een goede klachtenre geling zwak de promotie en PR voor het openbaar onderwijs laat te wensen over; de vertaling van ideeën en initiatieven in daadwerke lijke acties kost veel tijd en gaat over veel schijven; er wordt nog te weinig aan dacht besteed aan meting en toetsing van kwaliteit; de overdracht van verworven heden/resultaten aan anderen vindt te weinig plaats; nascholing moet nog meer afgestemd worden op de plan matige ontwikkeling van kwa liteitsverbetering binnen de scholen; de autonomie wordt tezeer gekoesterd, waardoor kansen op samenwerking onvoldoende worden benutmen vindt te vaak zelf het wiel uit; nut samenwerking is op leer krachtniveau nog niet duide lijk; inbreng ouders/MR'en in be leidsontwikkeling is gering; VOO biedt weinig ondersteu ning er wordt te weinig bekend heid gegeven aan mogelijkhe den van klachtenregeling en vertrouwenspersoon; - 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 340