3Personeel
er is veel deskundig perso
neel
er wordt een actief emanci
patiebeleid gevoerd;
er zijn door de schaalgroot
te van het schoolbestuur en
de samenwerking met andere
schoolbesturen goede moge
lijkheden voor mobiliteit;
er wordt een duidelijk vast
gelegd en uitgewerkt perso
neelsbeleid gevoerd;
het personeelsbestand ver
grijst sterk en er is weinig
animo voor mobiliteit;
er moet meer aandacht worden
besteed aan de ontwikkeling
van leeftijdsbewust loop
baanbeleid
de mogelijkheden van de be
stuursaanstelling worden nog
te weinig benut;
het bestuur heeft weinig
aandacht voor de arbeidssa
tisfactie
de directeuren moeten beter
toegerust worden voor de
uitvoering van het perso
neelsbeleid;
het personeelsinformatiesys
teem moet verbeterd worden;
4. Beheer/financiën
het zelfbeheer biedt goede
mogelijkheden voor het voe
ren van een eigen beleid per
school
de schaalgrootte biedt goede
mogelijkheden tot efficiënte
bovenschoolse inzet van mid
delen;
de rijksvergoedingen zijn te
laag om een goed financieel
beheer op schoolniveau te
kunnen realiseren;
er is veel onduidelijkheid
over de verantwoordelijkhe
den t.a.v. gebouwenbeheer
binnen de gemeentelijke or
ganisatie
de mogelijkheden
menlijke inkoop
houds)contracten
steding worden
benut
het financieel
systeem moet verbeterd wor
den; bovendien dient het
inzicht bij de directies
over geldstromen, reserve
ringen etcverbeterd te
worden
tot geza-
en (onder
en aanbe-
onvoldoende
informatie-
5. Bestuur/ondersteuning
de gemeente als schoolbe
stuur biedt veel mogelijkhe
den tot krachtig, integraal
bestuur
de schoolleider krijgt tel
kens meer managementtaken en
er is onvoldoende adm. on
dersteuning
- 13 -
er is een deskundig onder
steuningsapparaat bij ASBO
beschikbaar; de schakelfunc
tionaris biedt goede toegang
tot het bestuur;
het bestuur ontwikkelt veel
beleidsnotas
er is te weinig aandacht
voor uitvoering en evaluatie
van het beleid;
de besluitvorming bij de
gemeente is ingewikkeld en
traag;
door de dubbele pet van de
gemeente komt de profilering
van het openbaar onderwijs
onvoldoende uit de verf;
V.B. Conclusies
Op basis van de hiervoor gemaakte externe en interne analyses
kunnen de volgende conclusies worden getrokken.
1. Met behulp van dit strategisch beleidsplan, de school-
beleidsplannen en de overige planinstrumenten zal in de
komende jaren meer planmatig gewerkt moeten worden aan de
ontwikkeling en verbetering van het openbaar primair
onderwij s
2. Er zal in de komende jaren meer aandacht moeten worden
besteed aan systematische toetsing en evaluatie van het
geformuleerde beleid voor het openbaar primair onderwijs.
3. Het beleid, gericht op profilering en kwaliteitsverbete
ring van de openbare scholen, moet zowel op school- als
op bestuursniveau worden voortgezet.
4. Het beleid, gericht op intensivering van de samenwerking
tussen scholen, moet op directie- en teamniveau versterkt
worden voortgezet.
5. De gevolgen van "Weer Samen Naar School" voor de zorgver
breding, het omgaan met verschillen tussen leerlingen, de
relatie tussen de basisscholen en de speciale scholen, de
bekostiging en de formatie zullen in kaart gebracht
moeten worden en er zullen voorstellen ontwikkeld moeten
worden voor de organisatie, afstemming, besluitvorming en
bekostiging van de zorgactiviteiten onder het regime van
de nieuwe Wet op het Primair Onderwijs.
6. In het kader van de ontwikkeling van integraal gemeente
lijk beleid, gericht op preventie en bestrijding van
maatschappelijke achterstanden, zoals dat vorm krijgt via
het Grote-Steden-Beleid, jeugdbeleid, veiligheidsbeleid
en onderwijsachterstandsbeleid, zal de aandacht voor en
samenwerking met voorschoolse en naastschoolse instellin
gen en voorzieningen versterkt moeten worden.
7. Het personeelsbeleid zal gericht moeten worden op de
implementatie van het ARBO-beleid en het taakbeleid,
bevordering van mobiliteit, ontwikkeling van seniorenbe
leid en scholingsbeleid, afstemming van het formatiebe-
- 14 -