3Personeel er is veel deskundig perso neel er wordt een actief emanci patiebeleid gevoerd; er zijn door de schaalgroot te van het schoolbestuur en de samenwerking met andere schoolbesturen goede moge lijkheden voor mobiliteit; er wordt een duidelijk vast gelegd en uitgewerkt perso neelsbeleid gevoerd; het personeelsbestand ver grijst sterk en er is weinig animo voor mobiliteit; er moet meer aandacht worden besteed aan de ontwikkeling van leeftijdsbewust loop baanbeleid de mogelijkheden van de be stuursaanstelling worden nog te weinig benut; het bestuur heeft weinig aandacht voor de arbeidssa tisfactie de directeuren moeten beter toegerust worden voor de uitvoering van het perso neelsbeleid; het personeelsinformatiesys teem moet verbeterd worden; 4. Beheer/financiën het zelfbeheer biedt goede mogelijkheden voor het voe ren van een eigen beleid per school de schaalgrootte biedt goede mogelijkheden tot efficiënte bovenschoolse inzet van mid delen; de rijksvergoedingen zijn te laag om een goed financieel beheer op schoolniveau te kunnen realiseren; er is veel onduidelijkheid over de verantwoordelijkhe den t.a.v. gebouwenbeheer binnen de gemeentelijke or ganisatie de mogelijkheden menlijke inkoop houds)contracten steding worden benut het financieel systeem moet verbeterd wor den; bovendien dient het inzicht bij de directies over geldstromen, reserve ringen etcverbeterd te worden tot geza- en (onder en aanbe- onvoldoende informatie- 5. Bestuur/ondersteuning de gemeente als schoolbe stuur biedt veel mogelijkhe den tot krachtig, integraal bestuur de schoolleider krijgt tel kens meer managementtaken en er is onvoldoende adm. on dersteuning - 13 - er is een deskundig onder steuningsapparaat bij ASBO beschikbaar; de schakelfunc tionaris biedt goede toegang tot het bestuur; het bestuur ontwikkelt veel beleidsnotas er is te weinig aandacht voor uitvoering en evaluatie van het beleid; de besluitvorming bij de gemeente is ingewikkeld en traag; door de dubbele pet van de gemeente komt de profilering van het openbaar onderwijs onvoldoende uit de verf; V.B. Conclusies Op basis van de hiervoor gemaakte externe en interne analyses kunnen de volgende conclusies worden getrokken. 1. Met behulp van dit strategisch beleidsplan, de school- beleidsplannen en de overige planinstrumenten zal in de komende jaren meer planmatig gewerkt moeten worden aan de ontwikkeling en verbetering van het openbaar primair onderwij s 2. Er zal in de komende jaren meer aandacht moeten worden besteed aan systematische toetsing en evaluatie van het geformuleerde beleid voor het openbaar primair onderwijs. 3. Het beleid, gericht op profilering en kwaliteitsverbete ring van de openbare scholen, moet zowel op school- als op bestuursniveau worden voortgezet. 4. Het beleid, gericht op intensivering van de samenwerking tussen scholen, moet op directie- en teamniveau versterkt worden voortgezet. 5. De gevolgen van "Weer Samen Naar School" voor de zorgver breding, het omgaan met verschillen tussen leerlingen, de relatie tussen de basisscholen en de speciale scholen, de bekostiging en de formatie zullen in kaart gebracht moeten worden en er zullen voorstellen ontwikkeld moeten worden voor de organisatie, afstemming, besluitvorming en bekostiging van de zorgactiviteiten onder het regime van de nieuwe Wet op het Primair Onderwijs. 6. In het kader van de ontwikkeling van integraal gemeente lijk beleid, gericht op preventie en bestrijding van maatschappelijke achterstanden, zoals dat vorm krijgt via het Grote-Steden-Beleid, jeugdbeleid, veiligheidsbeleid en onderwijsachterstandsbeleid, zal de aandacht voor en samenwerking met voorschoolse en naastschoolse instellin gen en voorzieningen versterkt moeten worden. 7. Het personeelsbeleid zal gericht moeten worden op de implementatie van het ARBO-beleid en het taakbeleid, bevordering van mobiliteit, ontwikkeling van seniorenbe leid en scholingsbeleid, afstemming van het formatiebe- - 14 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 341