Blad 4
Het Rijk heeft echter een cumulatie van inkomstenvrijlating
en premie ten aanzien van dezelfde persoon niet geregeld.
Het is aan de gemeente om de bepalen of een dergelijke cu
mulatie wenselijk is.
Wij zijn van mening dat een cumulatie van regelingen niet
wenselijk is en voorkomen dient te worden. Een overweging
die hierbij een rol speelt, is dat aan het verstrekken van
premies primair een rol is toegedacht ter verbetering van
de uitstroom. De vrijlating daarentegen wordt, van rijkswe
ge, ingegeven vanuit de gedachte dat een inkomensverbete
ring noodzakelijk is voor bepaalde groepen waarvoor geen
perspectief bestaat op het aanvaarden van een voltijdbaan.
Daarnaast lijkt een "samenloop" van regelingen ook niet
wenselijk omdat er dan inkomensverschillen ontstaan tussen
uitkeringsgerechtigden die niet te rechtvaardigen zijn.
Gelet op het voorgaande stellen wij voor om de Verordening
premies activering uitkeringsgerechtigden en de centrale
vrijlatingsregeling dusdanig op elkaar af te stemmen zodat
wordt uitgesloten dat uitkeringsgerechtigden onder beide
regimes vallen.
4.2. Overige consequenties
De wetswijziging biedt de gemeente ook de mogelijkheid om
de vrijlating van toepassing te verklaren op extra catego
rieën uitkeringsgerechtigden die om redenen van medische of
sociale aard zijn aangewezen op het verrichten van arbeid
in deeltijd.
In de bijstandspraktijk wordt de combinatie van zorg voor
jonge kinderen en arbeidsdeelname zonder nadere overweging
gezien als een objectieve belemmering voor arbeidsdeelname.
De alleenstaande ouder met zorgverantwoordelijkheid voor
kinderen jonger dan 5 jaar wordt dan ook vrijgesteld van de
arbeidsverplichting
De gemeente Leeuwarden is van mening dat de alleenstaande
ouder met zorgverantwoordelijkheid voor kinderen tussen de
5 en 12 jaar ook voor de moeilijke taak staat om zorg en
arbeidsdeelname te combineren. Deeltijdarbeid is veelal het
maximaal haalbare. Naar aanleiding hiervan wordt een in
spanning richting arbeidsdeelname in het gemeentelijk be
leid dan ook beloond met een premie in de vorm van een
vrijlating van de arbeidsinkomsten.
Ons inzien is het alleszins verantwoord om bovengenoemde
categorie alleenstaande ouders onder de centrale vrijla
tingsregeling te brengen. Één en ander dient wel in een
verordening te worden vastgelegd.
5 AANPASSINGEN IN VERBAND MET INVOERING VAN DE WIW
Met de invoering van de Wiw worden afzonderlijke regelingen
zoals de Jeugdwerkgarantiewet en de Banenpoolregeling ge
bundeld in de nieuwe wetEén en ander houdt in dat vanaf 1
Blad 5
januari 1998 de Jeugdwerkgarantiewet en de Banenpoolrege
ling komen te vervallen. Naar aanleiding hiervan kunnen
deze termen ook niet meer worden gehanteerd. Hetgeen in
houdt dat de Verordening premies activering uitkeringsge
rechtigden op dit punt aanpassing behoeft. De begrippen
Jeugdwerkgarantiewet en Banenpool, zoals gehanteerd in ar
tikel 1 zullen worden vervangen met de term Wiw.
Invoering van de Wiw stelt de gemeente ook in de gelegen
heid om een financiële premie toe te kennen in geval van
uitstroom naar een reguliere baan uit een Wiw-dienstbetrek-
king. Indien de gemeente dit laatste wenselijk acht, zal de
verordening op dit punt aangepast moeten worden.
Voor de invoering per 1 januari 1998 van de Wiw zullen u
terzake nog nadere voorstellen worden voorgelegd.
6. UITWERKING IN EEN VERORDENING
Gelet op het voorgaande dient de Verordening premies acti
vering uitkeringsgerechtigden enerzijds een wijziging te
ondergaan om te voorkomen dat uitkeringsgerechtigden onder
het regime van het premiebeleid danwel de vrijlating val
len. Anderzijds dient de gebruikmaking van de wettelijke
ruimte, om extra categorieën uitkeringsgerechtigden onder
de vrijlatingsregeling te brengen, vastgelegd te worden in
een verordening. Vanwege de beleidsinhoudelijke samenhang
tussen de premies en de vrijlating van inkomsten ligt het
voor de hand om de benoeming van deze categorie uitkerings
gerechtigden vast te leggen in dezelfde verordening waarin
ook de premies zijn geregeld.
Tot slot dient de verordening als gevolg van de invoering
van de Wiw een technische wijziging te ondergaan.
7 UITVOERINGSASPECTEN
Het inwerkingtreden van de centrale vrijlatingsregeling en
daarmee annex de wijziging van de Verordening premies acti
vering uitkeringsgerechtigden leidt tot een aantal activi
teiten die verricht moeten worden in een relatief kort
tijdsbestek
In extern opzicht gaat het niet alleen om het kenbaar maken
van de gewijzigde verordening. Met name de uitkeringsge
rechtigden die thans een premie ontvangen en waar op basis
van de verordeningswijziging de vrijlatingsregeling van
toepassing wordt, zullen op korte termijn hierover worden
geïnformeerd. Daarnaast zal ook de uitvoeringsorganisatie
op een zorgvuldige wijze geïnformeerd en geïnstrueerd moeten
worden
Tot slot nog een opmerking over de beslissingsbevoegdheid.