Blad 4 Het Rijk heeft echter een cumulatie van inkomstenvrijlating en premie ten aanzien van dezelfde persoon niet geregeld. Het is aan de gemeente om de bepalen of een dergelijke cu mulatie wenselijk is. Wij zijn van mening dat een cumulatie van regelingen niet wenselijk is en voorkomen dient te worden. Een overweging die hierbij een rol speelt, is dat aan het verstrekken van premies primair een rol is toegedacht ter verbetering van de uitstroom. De vrijlating daarentegen wordt, van rijkswe ge, ingegeven vanuit de gedachte dat een inkomensverbete ring noodzakelijk is voor bepaalde groepen waarvoor geen perspectief bestaat op het aanvaarden van een voltijdbaan. Daarnaast lijkt een "samenloop" van regelingen ook niet wenselijk omdat er dan inkomensverschillen ontstaan tussen uitkeringsgerechtigden die niet te rechtvaardigen zijn. Gelet op het voorgaande stellen wij voor om de Verordening premies activering uitkeringsgerechtigden en de centrale vrijlatingsregeling dusdanig op elkaar af te stemmen zodat wordt uitgesloten dat uitkeringsgerechtigden onder beide regimes vallen. 4.2. Overige consequenties De wetswijziging biedt de gemeente ook de mogelijkheid om de vrijlating van toepassing te verklaren op extra catego rieën uitkeringsgerechtigden die om redenen van medische of sociale aard zijn aangewezen op het verrichten van arbeid in deeltijd. In de bijstandspraktijk wordt de combinatie van zorg voor jonge kinderen en arbeidsdeelname zonder nadere overweging gezien als een objectieve belemmering voor arbeidsdeelname. De alleenstaande ouder met zorgverantwoordelijkheid voor kinderen jonger dan 5 jaar wordt dan ook vrijgesteld van de arbeidsverplichting De gemeente Leeuwarden is van mening dat de alleenstaande ouder met zorgverantwoordelijkheid voor kinderen tussen de 5 en 12 jaar ook voor de moeilijke taak staat om zorg en arbeidsdeelname te combineren. Deeltijdarbeid is veelal het maximaal haalbare. Naar aanleiding hiervan wordt een in spanning richting arbeidsdeelname in het gemeentelijk be leid dan ook beloond met een premie in de vorm van een vrijlating van de arbeidsinkomsten. Ons inzien is het alleszins verantwoord om bovengenoemde categorie alleenstaande ouders onder de centrale vrijla tingsregeling te brengen. Één en ander dient wel in een verordening te worden vastgelegd. 5 AANPASSINGEN IN VERBAND MET INVOERING VAN DE WIW Met de invoering van de Wiw worden afzonderlijke regelingen zoals de Jeugdwerkgarantiewet en de Banenpoolregeling ge bundeld in de nieuwe wetEén en ander houdt in dat vanaf 1 Blad 5 januari 1998 de Jeugdwerkgarantiewet en de Banenpoolrege ling komen te vervallen. Naar aanleiding hiervan kunnen deze termen ook niet meer worden gehanteerd. Hetgeen in houdt dat de Verordening premies activering uitkeringsge rechtigden op dit punt aanpassing behoeft. De begrippen Jeugdwerkgarantiewet en Banenpool, zoals gehanteerd in ar tikel 1 zullen worden vervangen met de term Wiw. Invoering van de Wiw stelt de gemeente ook in de gelegen heid om een financiële premie toe te kennen in geval van uitstroom naar een reguliere baan uit een Wiw-dienstbetrek- king. Indien de gemeente dit laatste wenselijk acht, zal de verordening op dit punt aangepast moeten worden. Voor de invoering per 1 januari 1998 van de Wiw zullen u terzake nog nadere voorstellen worden voorgelegd. 6. UITWERKING IN EEN VERORDENING Gelet op het voorgaande dient de Verordening premies acti vering uitkeringsgerechtigden enerzijds een wijziging te ondergaan om te voorkomen dat uitkeringsgerechtigden onder het regime van het premiebeleid danwel de vrijlating val len. Anderzijds dient de gebruikmaking van de wettelijke ruimte, om extra categorieën uitkeringsgerechtigden onder de vrijlatingsregeling te brengen, vastgelegd te worden in een verordening. Vanwege de beleidsinhoudelijke samenhang tussen de premies en de vrijlating van inkomsten ligt het voor de hand om de benoeming van deze categorie uitkerings gerechtigden vast te leggen in dezelfde verordening waarin ook de premies zijn geregeld. Tot slot dient de verordening als gevolg van de invoering van de Wiw een technische wijziging te ondergaan. 7 UITVOERINGSASPECTEN Het inwerkingtreden van de centrale vrijlatingsregeling en daarmee annex de wijziging van de Verordening premies acti vering uitkeringsgerechtigden leidt tot een aantal activi teiten die verricht moeten worden in een relatief kort tijdsbestek In extern opzicht gaat het niet alleen om het kenbaar maken van de gewijzigde verordening. Met name de uitkeringsge rechtigden die thans een premie ontvangen en waar op basis van de verordeningswijziging de vrijlatingsregeling van toepassing wordt, zullen op korte termijn hierover worden geïnformeerd. Daarnaast zal ook de uitvoeringsorganisatie op een zorgvuldige wijze geïnformeerd en geïnstrueerd moeten worden Tot slot nog een opmerking over de beslissingsbevoegdheid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 350