Blad 2
Alleen in 1993 heeft de gemeente zich borg gesteld voor een
lening van de Liudger Stichting ten behoeve nieuwe investe
ringen. Dit betrof de renovatie van het verzorgingshuis Het
Nieuwe Hoek
In 1986 heeft de gemeente besloten een terughoudend beleid
te voeren ten aanzien van het aangaan van nieuwe garanties.
Voor volkshuisvestingsinstellingen is toen vooralsnog een
uitzondering gemaakt, omdat deze instellingen toen niet in
staat waren zonder een gemeentelijke borgstelling of tegen,
in bedrijfseconomisch opzicht, acceptabele tarieven lenin
gen op de kapitaalmarkt aan te trekken, waardoor de exploi
tatie en op langere termijn de financiële continuiteit van
de instelling in gevaar zou kunnen komen.
Nadat het Rijk in 1995 had besloten tot de bruteringsopera-
tie (salderen rijksleningen met nog uit te betalen subsi
dies) met daaraan gekoppeld de mogelijkheid voor corpora
ties en gemeenten om m.b.t. de financiering een beroep te
doen op het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)heeft
de gemeente in datzelfde jaar besloten in beginsel geen
nieuwe garantieverplichtingen meer jegens corporaties aan
te gaan en de financiële risico's over te dragen aan het
Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
Omdat Rijk en provincie (en met ingang van 1997 het COTG/
AWBZ) hun financiële medewerking beperken tot het verstrek
ken van exploitatiesubsidies en NWIs tot op heden geen ge
bruik kunnen maken van het WSW lijken deze bij het aantrek
ken van hun langlopende leningen vooralsnog aangewezen op
een borgstelling van de gemeente.
Ook zonder gemeentegarantie blijken NWSs echter kapitaal
marktleningen aan te kunnen trekken, zij het tegen een
flinke opslag op het tarief met gemeentegarantie.
Bij de beoordeling van de vraag of de gemeente dient mee te
werken aan het verzoek van de Liudger Stichting spelen de
volgende overwegingen een rol
a. De Stichting is in staat, zij het tegen hogere kosten,
zonder gemeentegarantie een langlopende lening aan te
trekken;
b. Het aangaan van een garantieverbintenis houdt voor de
gemeente theoretisch risico's in; het geborgde bedrag
wordt verhoogd met een bedrag van f 5,7 min. Tot nu toe
staat de gemeente t.b.v. de Liudger Stichting borg voor
een bedrag van f 5 7 min. Een nieuwe borging doet het be
drag oplopen tot f 63 min. Van dit bedrag wordt overi
gens f 22 min. (de dkp-leningen) medegeborgd door het
Rijk.
Blad 3
Als de gemeente nu zou besluiten om voor de nieuwe le
ning geen gemeentegarantie te verlenen komt de Liudger
Stichting voor hogere exploitatielasten te staan. Uit
mededelingen van de provincie is gebleken, dat die hoge
re lasten de eerste jaren middels een hogere exploita
tiebijdrage vanuit de AWBZ zullen worden gecompenseerd.
c. Renovatie is onontkoombaar i.v.m. kwalitatieve tekortko
mingen van de huidige woonruimten/voorzieningen en daar
door zwakke marktpositie van het complex.
d. Er is sprake van een zwakke solvabiliteit van de Liudger
Stichting, die met name veroorzaakt wordt door de ver
zorgingshuizen. Het exploitatiebeeld daarentegen is, met
uitzondering van Huize St. Joseph op dit moment, posi
tief; de zwakke solvabiliteit hangt overigens nauw samen
met het tot nu toe door (Rijks- en provinciale) overhe
den gevoerde subsidiebeleid t.a.v. NWI's.
e. Anders dan bij corporaties was t.a.v. het toezicht op
NWI's van rijkswege weinig geregeld. Ook de gemeentelij
ke invloed blijft beperkt tot de garantievoorwaarden
Om meer inzicht te krijgen in het risicoprofiel van de
NWI's heeft het Rijk hiernaar vorig jaar onderzoek ge
daan. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de staats
secretaris VROM dit jaar een circulaire uitgebracht
waarin de uitkomsten van het onderzoek zijn weergegeven
en tevens de daarop gebaseerde beleidsvoornemens m.b.t.
de aanpak van de NWIs bekend gemaakt
Uit het onderzoek zijn de volgende specifieke problemen van
de NWI's naar voren gekomen:
de solvabiliteit van de NWI is in het algemeen zwak;
veel instellingen krijgen binnenkort te maken met de
herfinanciering van dkp-leningen;
ongunstige kosten/kwaliteitsverhouding woonruimten;
leegstand;
hoge huurquote
Op grond van deze uitkomsten heeft het Rijk een aantal be
leidsdoelstellingen geformuleerd. Het beleid zal op de vol
gende zaken worden toegespitst:
sanering NWI's in bestuurlijke en financiële zin;
fusie (met toegelaten instelling)
brutering/afkoop subsidies;
overdracht garanties aan WSW.