Blad 2 Alleen in 1993 heeft de gemeente zich borg gesteld voor een lening van de Liudger Stichting ten behoeve nieuwe investe ringen. Dit betrof de renovatie van het verzorgingshuis Het Nieuwe Hoek In 1986 heeft de gemeente besloten een terughoudend beleid te voeren ten aanzien van het aangaan van nieuwe garanties. Voor volkshuisvestingsinstellingen is toen vooralsnog een uitzondering gemaakt, omdat deze instellingen toen niet in staat waren zonder een gemeentelijke borgstelling of tegen, in bedrijfseconomisch opzicht, acceptabele tarieven lenin gen op de kapitaalmarkt aan te trekken, waardoor de exploi tatie en op langere termijn de financiële continuiteit van de instelling in gevaar zou kunnen komen. Nadat het Rijk in 1995 had besloten tot de bruteringsopera- tie (salderen rijksleningen met nog uit te betalen subsi dies) met daaraan gekoppeld de mogelijkheid voor corpora ties en gemeenten om m.b.t. de financiering een beroep te doen op het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)heeft de gemeente in datzelfde jaar besloten in beginsel geen nieuwe garantieverplichtingen meer jegens corporaties aan te gaan en de financiële risico's over te dragen aan het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) Omdat Rijk en provincie (en met ingang van 1997 het COTG/ AWBZ) hun financiële medewerking beperken tot het verstrek ken van exploitatiesubsidies en NWIs tot op heden geen ge bruik kunnen maken van het WSW lijken deze bij het aantrek ken van hun langlopende leningen vooralsnog aangewezen op een borgstelling van de gemeente. Ook zonder gemeentegarantie blijken NWSs echter kapitaal marktleningen aan te kunnen trekken, zij het tegen een flinke opslag op het tarief met gemeentegarantie. Bij de beoordeling van de vraag of de gemeente dient mee te werken aan het verzoek van de Liudger Stichting spelen de volgende overwegingen een rol a. De Stichting is in staat, zij het tegen hogere kosten, zonder gemeentegarantie een langlopende lening aan te trekken; b. Het aangaan van een garantieverbintenis houdt voor de gemeente theoretisch risico's in; het geborgde bedrag wordt verhoogd met een bedrag van f 5,7 min. Tot nu toe staat de gemeente t.b.v. de Liudger Stichting borg voor een bedrag van f 5 7 min. Een nieuwe borging doet het be drag oplopen tot f 63 min. Van dit bedrag wordt overi gens f 22 min. (de dkp-leningen) medegeborgd door het Rijk. Blad 3 Als de gemeente nu zou besluiten om voor de nieuwe le ning geen gemeentegarantie te verlenen komt de Liudger Stichting voor hogere exploitatielasten te staan. Uit mededelingen van de provincie is gebleken, dat die hoge re lasten de eerste jaren middels een hogere exploita tiebijdrage vanuit de AWBZ zullen worden gecompenseerd. c. Renovatie is onontkoombaar i.v.m. kwalitatieve tekortko mingen van de huidige woonruimten/voorzieningen en daar door zwakke marktpositie van het complex. d. Er is sprake van een zwakke solvabiliteit van de Liudger Stichting, die met name veroorzaakt wordt door de ver zorgingshuizen. Het exploitatiebeeld daarentegen is, met uitzondering van Huize St. Joseph op dit moment, posi tief; de zwakke solvabiliteit hangt overigens nauw samen met het tot nu toe door (Rijks- en provinciale) overhe den gevoerde subsidiebeleid t.a.v. NWI's. e. Anders dan bij corporaties was t.a.v. het toezicht op NWI's van rijkswege weinig geregeld. Ook de gemeentelij ke invloed blijft beperkt tot de garantievoorwaarden Om meer inzicht te krijgen in het risicoprofiel van de NWI's heeft het Rijk hiernaar vorig jaar onderzoek ge daan. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de staats secretaris VROM dit jaar een circulaire uitgebracht waarin de uitkomsten van het onderzoek zijn weergegeven en tevens de daarop gebaseerde beleidsvoornemens m.b.t. de aanpak van de NWIs bekend gemaakt Uit het onderzoek zijn de volgende specifieke problemen van de NWI's naar voren gekomen: de solvabiliteit van de NWI is in het algemeen zwak; veel instellingen krijgen binnenkort te maken met de herfinanciering van dkp-leningen; ongunstige kosten/kwaliteitsverhouding woonruimten; leegstand; hoge huurquote Op grond van deze uitkomsten heeft het Rijk een aantal be leidsdoelstellingen geformuleerd. Het beleid zal op de vol gende zaken worden toegespitst: sanering NWI's in bestuurlijke en financiële zin; fusie (met toegelaten instelling) brutering/afkoop subsidies; overdracht garanties aan WSW.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 385