Blad 4
Vastgesteld kan worden, dat de opgesomde specifieke proble
men (de solvabiliteit van de Stichting buiten beschouwing
latend) alle van toepassing zijn op het complex waar het
hier om gaat, te weten Huize St Joseph.
De overige complexen van de Stichting laten geen leegstand
van betekenis zien.
Over de oplossingsrichtingen van het Rijk specifiek in re
latie tot de Liudger Stichting kan het volgende worden op
gemerkt
Sinds 1996 opereert de Liudger Stichting onder bestuur van
de Stichting Palet. De Stichting Palet vormt tevens het be
stuur van Het Zorgcentrum Potmarge, Stichting Eezicht en de
Stichting Aldereinsoarch MenameradielDe afzonderlijke
stichtingen die als zodanig vooralsnog blijven bestaan be
wegen zich alle op het terrein van de huisvesting en ver
zorging van bejaarden.
Uit overleg met IVH/VROM is duidelijk geworden, dat samen
werking van de Liudger Stichting in de Stichting Palet past
binnen de beleidsuitgangspunten van het Rijk. VROM acht het
draagvlak van Het Palet voldoende om bestuurlijk en finan
cieel als zelfstandige organisatie op te treden. Tussen de
Stichting en VROM is inmiddels overleg gaande over de ver
dere uitwerking van de rijksvoornemens.
Dit betekent, dat de Liudger Stichting/Palet binnen een
termijn van 5 jaar, een termijn die VROM zichzelf voor de
gehele operatie heeft opgelegd, zowel finanincieel als or
ganisatorisch naar de richtlijnen van het Rijk zal zijn ge
stroomlijnd, waarmee de financiële banden tussen Rijk en de
NWI's zullen zijn beëindigd.
Gelet op de voorvarendheid waarmee dit proces bij de Liud
ger Stichting en VROM inmiddels in gang is gezet, nemen wij
aan, dat deze procedure zich binnen de gestelde termijn zal
voltrekken
Bij de voornemens van het Rijk past evenwel de volgende
kanttekening
Navraag bij IVH/VROM heeft eveneens geleerd, dat VROM
streeft naar een scheiding van het bezit van de NWI's naar
aard c.q. bestemming, d.w.z. verzorgingshuizen en aanleun
woningen moeten worden ondergebracht in afzonderlijke be
drijf seenhedenVoor de eenheid woningen wordt aangestuurd
op fusie met een toegelaten instelling.
Blad 5
Dit betekent, dat de herstructureringsregeling van het Rijk
zich in financiële zin beperkt tot de woningcomplexen en de
gemeentegaranties die rusten op leningen die de NWI's heb
ben aangetrokken voor de financiering van de verzorgings
huizen gehandhaafd blijven en dus niet over kunnen gaan
naar het WSW. Dit geldt ook voor de lening waarvoor de
Stichting nu gemeentegarantie vraagt.
Bij het Rijk lijkt echter een discussie op gang te komen
over de instelling van een fonds voor de verzorgingshuizen.
Wij verwachten echter niet, dat een dergelijke instelling
binnen afzienbare tijd het licht zal zien.
Samenvattend stellen wij het volgende vast.
De Liudger Stichting dient een lening aan te trekken, waar
bij de gemeentelijke risico's ingeval van het verlenen van
garantie zeker op korte termijn niet over zullen gaan naar
een in te stellen waarborgfonds.
Het niet verlenen van garantie betekent een extra belasting
van de exploitatie die de eerste jaren wordt opgevangen
door een aanvullend subsidie, maar vanaf ca. 2001 niet
meer. De stichting zal t.z.t. dus een afweging moeten maken
tussen doorberekening in de huren hetgeen leidt tot een
verzwakking van de marktpositie van het complex of de te
korten die jaarlijks op f 23.000,- worden geraamd uit het
zorgbudget moet financieren of af moet boeken van de Alge
mene Reserve. Het eerste zal ten koste gaan van de zorg
taak, de tweede oplossing betekent een ondermijning van de
toch al niet sterke solvabiliteitspositie van de stichting.
Gelet op de gemeentelijke risico's uit hoofde van oude
borgstellingen is de gemeente ook zelf niet gebaat bij die
ontwikkeling. Om die reden zijn wij dan ook van mening, dat
aan het verzoek van de Stichting om een garantstelling moet
worden meegewerkt. Volledigheidshalve merken wij op, dat de
Stichting terzake aan de gemeente een risicovergoeding van
f 100.858,- is verschuldigd.
Naast de Liudger Stichting zijn in onze gemeente op dit ge
bied werkzaam de Stichtingen Eezicht, Erasmushiem en
Aldlanstate, waarmee de gemeente eveneens een financiële
band heeft. Het totale bedrag waarvoor de gemeente op dit
moment borg staat bedraagt f 76 min.na aftrek van de le
ningen met rijkscontragarantie is dit f 47 min.
Gezien de financiële en beleidsmatige betrokkenheid bij het
beleidsveld ouderenzorg en de ontwikkelingen op dit gebied
zullen wij ons beraden op de toekomstige rol van de gemeen
te hierin.