Blad 4 Vastgesteld kan worden, dat de opgesomde specifieke proble men (de solvabiliteit van de Stichting buiten beschouwing latend) alle van toepassing zijn op het complex waar het hier om gaat, te weten Huize St Joseph. De overige complexen van de Stichting laten geen leegstand van betekenis zien. Over de oplossingsrichtingen van het Rijk specifiek in re latie tot de Liudger Stichting kan het volgende worden op gemerkt Sinds 1996 opereert de Liudger Stichting onder bestuur van de Stichting Palet. De Stichting Palet vormt tevens het be stuur van Het Zorgcentrum Potmarge, Stichting Eezicht en de Stichting Aldereinsoarch MenameradielDe afzonderlijke stichtingen die als zodanig vooralsnog blijven bestaan be wegen zich alle op het terrein van de huisvesting en ver zorging van bejaarden. Uit overleg met IVH/VROM is duidelijk geworden, dat samen werking van de Liudger Stichting in de Stichting Palet past binnen de beleidsuitgangspunten van het Rijk. VROM acht het draagvlak van Het Palet voldoende om bestuurlijk en finan cieel als zelfstandige organisatie op te treden. Tussen de Stichting en VROM is inmiddels overleg gaande over de ver dere uitwerking van de rijksvoornemens. Dit betekent, dat de Liudger Stichting/Palet binnen een termijn van 5 jaar, een termijn die VROM zichzelf voor de gehele operatie heeft opgelegd, zowel finanincieel als or ganisatorisch naar de richtlijnen van het Rijk zal zijn ge stroomlijnd, waarmee de financiële banden tussen Rijk en de NWI's zullen zijn beëindigd. Gelet op de voorvarendheid waarmee dit proces bij de Liud ger Stichting en VROM inmiddels in gang is gezet, nemen wij aan, dat deze procedure zich binnen de gestelde termijn zal voltrekken Bij de voornemens van het Rijk past evenwel de volgende kanttekening Navraag bij IVH/VROM heeft eveneens geleerd, dat VROM streeft naar een scheiding van het bezit van de NWI's naar aard c.q. bestemming, d.w.z. verzorgingshuizen en aanleun woningen moeten worden ondergebracht in afzonderlijke be drijf seenhedenVoor de eenheid woningen wordt aangestuurd op fusie met een toegelaten instelling. Blad 5 Dit betekent, dat de herstructureringsregeling van het Rijk zich in financiële zin beperkt tot de woningcomplexen en de gemeentegaranties die rusten op leningen die de NWI's heb ben aangetrokken voor de financiering van de verzorgings huizen gehandhaafd blijven en dus niet over kunnen gaan naar het WSW. Dit geldt ook voor de lening waarvoor de Stichting nu gemeentegarantie vraagt. Bij het Rijk lijkt echter een discussie op gang te komen over de instelling van een fonds voor de verzorgingshuizen. Wij verwachten echter niet, dat een dergelijke instelling binnen afzienbare tijd het licht zal zien. Samenvattend stellen wij het volgende vast. De Liudger Stichting dient een lening aan te trekken, waar bij de gemeentelijke risico's ingeval van het verlenen van garantie zeker op korte termijn niet over zullen gaan naar een in te stellen waarborgfonds. Het niet verlenen van garantie betekent een extra belasting van de exploitatie die de eerste jaren wordt opgevangen door een aanvullend subsidie, maar vanaf ca. 2001 niet meer. De stichting zal t.z.t. dus een afweging moeten maken tussen doorberekening in de huren hetgeen leidt tot een verzwakking van de marktpositie van het complex of de te korten die jaarlijks op f 23.000,- worden geraamd uit het zorgbudget moet financieren of af moet boeken van de Alge mene Reserve. Het eerste zal ten koste gaan van de zorg taak, de tweede oplossing betekent een ondermijning van de toch al niet sterke solvabiliteitspositie van de stichting. Gelet op de gemeentelijke risico's uit hoofde van oude borgstellingen is de gemeente ook zelf niet gebaat bij die ontwikkeling. Om die reden zijn wij dan ook van mening, dat aan het verzoek van de Stichting om een garantstelling moet worden meegewerkt. Volledigheidshalve merken wij op, dat de Stichting terzake aan de gemeente een risicovergoeding van f 100.858,- is verschuldigd. Naast de Liudger Stichting zijn in onze gemeente op dit ge bied werkzaam de Stichtingen Eezicht, Erasmushiem en Aldlanstate, waarmee de gemeente eveneens een financiële band heeft. Het totale bedrag waarvoor de gemeente op dit moment borg staat bedraagt f 76 min.na aftrek van de le ningen met rijkscontragarantie is dit f 47 min. Gezien de financiële en beleidsmatige betrokkenheid bij het beleidsveld ouderenzorg en de ontwikkelingen op dit gebied zullen wij ons beraden op de toekomstige rol van de gemeen te hierin.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 386