e a 0) fa 3 bi d) ►3 PO Gemeente |eeuwarden 04 TJ rH CQ Tegenprestatie f 214.000,- inclBTW) f 221.375,- (exclBTW) Doel waarvoor wordt verwor ven/vervreemd bouw 6 appartementen, 6 woningen en 5 garages nieuw onderkomen voor o.a. postverwerking Plaatselijke bekendheid onroerende zaak t.n.v. Emmakade N.Z. Hemrik (Pallasweg) Oppervlakte onroerende zaak nader te bepalen E in CN o -H Kadastrale omschrijving onroerende zaak Lwd. G 12129, 13050, 13675 en 13676 (alle deels) Adres van de eigenaar/gegadigde Leeuwarden s-Gravenhage Nr. Naam van de eigenaar/gegadigde Verwervinaen: geen Vervreemdinaen 1. N.V. Stadsherstel Leeuwarden 2. PTT Post B.V. c u ai 0) Tl ■U CQ CD -H <ti 3 ai tl ai (B 3 E JJ ai 0) ai ai Dl ti tt u c 3 0) 33 CQ r- oi Dl a\ tl rH ai Tl tl 3 0) •P 0 si Dl U tl tl ai 0) 0) ai o 34 ai ai •n Tl 3 si -H 0) u ai 0 u IH Q< C/1 ai u 01 co i-q Tl ai X IH E X ai ti Dl ai 3 tl tl Tl E Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Aanschaf gladheidsmeldsysteem Bijlage nr. 162 Aan de gemeenteraad. De gemeente is volgens het Nieuw Burgerlijk Wetboek als wegbeheerder aansprakelijk voor de wegen die niet voldoen 'aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen en daardoor gevaar opleveren voor personen en/of zaken'Hiermee rust op de gemeente een inspanningsverplichting tot het minimaliseren van de overlast veroorzaakt door gladheid. De belangrijkste vormen van gladheid in Nederland zijn: 1het bevriezen van natte weggedeelten; 2 gladheid veroorzaakt door neerslag in de vorm van sneeuw of ij zei; 3 gladheid als gevolg van condensatie van vocht uit de lucht Hoewel de gemeente Leeuwarden elk jaar weer haar best doet om de wegen tijdens de wintermaanden zo begaanbaar mogelijk te houden, is een effectieve bestrijding van de gladheid niet eenvoudig te verwezenlijken, zonder de beschikking te hebben over een adequaat dan wel objectief signale ringssysteem. Het voorkomen van gladheid wordt steeds belangrijker. Door Rijkswaterstaat en de Provincie wordt het hoofdwegennet in Friesland al enige tijd preventief gestrooid. Dit is mogelijk doordat genoemde instanties reeds beschikken over een elektronisch gladheidsmeld systeem. Het blijkt echter dat een implementering van de gemeentelijke wegen in genoemd systeem niet mogelijk is door capaciteitsproblemen in het systeem van Rijkswater staat/Provincie en door gesplitste verantwoordelijkheden. Binnen de gemeente is dus een eigen systeem nodig. De werkwijze die tot nu toe in de gemeente Leeuwarden wordt gehanteerd is hoofdzakelijk van correctieve aard. De gladheidscoördinator beschikt over een aantal bronnen aan de hand waarvan hij een beslissing neemt om een strooi- actie in te zetten. De bronnen zijn; de meldkamer van de Politie, de meteo van de vliegbasis Leeuwarden, de VEONN, eigen mensen of eigen waarneming. Deze wijze kan soms niet voorkomen dat de gladheid zich al zodanig heeft gemani festeerd, dat de ingezette strooi-actie de gewenste uitwer king mist en een aantal malen moet worden herhaald om het gewenste resultaat te bereiken. In de laatste winters heeft ^|eze situatie zich enkele keren voorgedaan. Menselijke waarnemingen schieten tekort om over te gaan tot een methode van preventieve gladheidsbestrijding Sjoch dizze stèd; sjoch wat der runom bait - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Pita Tapstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 392