Blad 6 BTW-heffing onderworpen. De praktijk leert evenwel dat deze faciliteit niet zonder meer door de fiscus van toepassing wordt geacht. In het landelijk overleg omzetbelasting van de Belastingdienst is vastgesteld dat NV's (en BV's) in be ginsel een beroep kunnen doen op de faciliteit van para graaf 10. Echter nadrukkelijk is daarbij uitgesproken dat er sprake moet zijn van samenwerking tussen de betrokken gemeenten. Het enkel deelnemen in het aandelenkapitaal van een NV/BV is onvoldoende om te concluderen dat er sprake is van samenwerken. Daarvan kan eerst worden gesproken ingeval de bestuurlijke invloed en de financiële betrokkenheid van de gemeenten uitgaat boven die van een 'normale' aandeel houder In bestuurlijk opzicht dient het beleid van de NV/BV feite lijk te worden bepaald door de betrokken gemeenten. Wat de financiële betrokkenheid betreft kan worden gedacht aan een situatie waarin de betrokken gemeenten garant staan voor contractuele en andere financiële verplichtingen van de NV en bij het uittreden uit de samenwerking de gemeente de daaruit voortvloeiende schade aan de NV vergoedt. Echter er kunnen zich, ter zake van de kwalificatie van een NV als hiervoor bedoeld samenwerkingsverband, problemen voordoen ingeval van overdracht van (een deel van) de aan delen van gemeenten aan Afvalsturing Conclusie Als gemeente Leeuwarden hebben wij in de gesprekken over samenwerking aangegeven, dat het voortbestaan van de vrij stelling van BTW zeker wordt gesteld, onder meer middels overleg met de fiscus. De voorwaarden welke de belasting dienst stelt, zullen mede bepalend zijn voor de overdracht van Fryslan Miljeu N.V. Afvalsturing onderschrijft het be lang van de fiscaliteit. In de gesprekken wordt, met beider externe adviseurs, gezocht naar een model voor de organisa tiestructuur van een op te richten provinciaal samenwer kingsverband huisvuilinzameling met regionale werkmaat schappijen. Een model dat voor alle aandeelhoudende gemeen ten in Afvalsturing het meest optimaal i in fiscale zin en dat goed inspeelt op een start en overgangsfase (het prin cipe van "zwaan kleeft aan") Blad 7 4_.Resultaat 4.1 Wat wordt nu met verzelfstandiging bereikt Tot slot nog enige opmerkingen over de vraag op welke wijze de verzelfstandiging nu tegemoet komt aan de oorspronkelij ke wensen van de gemeente. Om te beginnen wordt het bestu ren op afstand vormgegeven door externe verzelfstandiging van de sector RTO in Fryslan Miljeu NV (en Fryslan Miljeu Bedrijven BV)De gemeente 'stuurt' primair via een voort schrijdende (4 jaarlijkse) raamovereenkomst en de daarbij behorende jaarlijks in te vullen prestatie-overeenkomst. Daarin worden afspraken gemaakt over kwaliteiten, kwanti teiten, prijzen, rapportages en een jaarlijks te realiseren efficiency-taakstellingSecundair stuurt de gemeente via de door haar te benoemen Raad van Commissarissen en de sta tutair aan deze Raad toegewezen rechten en plichten. Terti air vindt sturing plaats via de rol van de gemeente als aandeelhouder. Dit betreft onder meer de bestemming van de winst 4.2 Financiën en tarieven De hoogte van de tarieven voor burgers worden voor een deel bepaald door de kosten van inzameling en bedrijfsuitoefe ning. Deze eerste stap (externe verzelfstandiging) houdt in dat er een efficiency-slag wordt gemaakt doordat er meer bedrijfsmatig gewerkt kan worden. De organisatie zal zich meer dan in de huidige situatie kunnen richten op de klant en op een efficiënte, bij de taken passende manier van wer ken. Volgens de raam- en prestatie-overeenkomst verplicht de NV zich in vier jaar tijd cumulatief 5% efficiency-winst te realiseren. Voor de financiële opstelling verwijzen wij u onder andere naar de exploitatierekening die opgenomen is in de vertrouwelijke bijlage van het oprichtingsdocument "Schoon door de poort" De volgende stap waarbij kostenvoordelen kunnen worden be haald is gelegen in een schaalvergroting van inzameling (frontdesk) en verwerking (backdesk) door nauwe samenwer king met andere gemeenten in Friesland en met Afvalsturing Friesland NV. Hierboven schetsten wij al de voortgang van onderzoek en besprekingen op dit gebied. Naar verwachting zal begin volgend jaar meer duidelijkheid bestaan over de reële samenwerkingsmogelijkheden en de totstandkoming van een provinciaal bedrijf voor afvalinzameling.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 398