Blad 8 5. Risicoparagraaf De risico's die voor de gemeente aan het oprichten van een bedrijf kleven, betreffen enkele punten waarover binnen af zienbare termijn geen volledige zekerheid voor de toekomst bestaat. Deze aspecten zijn door Moret Ernst Young nader toegelicht 5. 2 Aanbesteding In het oprichtingsdocument "Schoon door de poort" wordt op gemerkt dat Fryslan Miljeu, naar de huidige stand van ju risprudentie, wordt gekwalificeerd als een aanbestedende dienst. Daarna volgt de constatering dat jurisprudentie nog niet volledig is uitgekristalliseerd. Dit wekt wellicht een verkeerde indruk. Het is eerder zo, dat over het zijn van aanbestedende dienst nog geen jurisprudentie is verschenen. De rechtbank Arnhem, die zich in eerste instantie met de zaak bezig hield, liet dit in het midden. Het gerechtshof Arnhem vond dit wel een relevante vraag, doch stelde hieromtrent, omdat het de interpretatie van een Europese richtlijn betreft, vragen aan het Europese gerechtshofHet Europese hof heeft op deze vragen nog niet openbaar geantwoord. Het is dus eerder zo, dat omtrent de kwalificatie als aanbestedende dienst wel bepaalde opvattingen leefden, maar dat jurispru dentie hieromtrent nog niet is verschenen. Afgezien van dit punt, brengt het oprichtingsdocument wel naar voren dat de zaak nog niet zeker is. Echter, met name de laatste alinea van paragraaf 3.1. "het verlenen van het alleenrecht bij of op grond van de gemeentelijke verorde ning voorkomt derhalve dat de gemeente de opdracht tot het inzamelen van huisvuil Europees dient aan te besteden" is wellicht te sterk. Wat is een aanbestedende dienst? Een aanbestedende dienst moet voldoen aan drie criteria. Een korte opsomming 1Ten eerste moet een aanbestedende dienst rechtspersoon lijkheid hebben. Hieraan is bij Fryslan Miljeu N.V. vol daan 2 Een van de alternatieve criteria inzake de tweede voor waarde is, dat de overheid de meerderheid van het kapi taal dient te verschaffen. Bij Fryslan Miljeu N.V. is ook aan deze voorwaarde voldaan. 3. Het derde criterium is, dat de aanbestedende dienst moet zijn opgericht met het specifieke doel te voorzien in be hoeften van algemeen belang andere dan die van industrië le of commerciële aard. Het is met name dit laatste criterium waarover het ge rechtshof Arnhem uitgebreide vragen aan het Europese hof heeft gesteld. Aan de orde zijn onder andere de vragen of voorziening in behoeften van industriële of commerciële Blad 9 aard, behoeften van algemeen belang uitsluiten. Met het oog op het karakter van een afvalinzamelingsdienstwaarbij zo wel zal worden voorzien in de inzameling van particulier huishoudelijk afval als in de inzameling van bedrijfsafval, heeft het hof verder nog gevraagd of het verschil maakt, of de commerciële activiteiten (bedrijfsafval) zouden worden ondergebracht in een aparte rechtspersoon, die deel uit maakt van dezelfde groep als de groep waarvan de rechtsper soon die voorziet in behoeften van algemeen belang (particulier huishoudelijk afval) deel uitmaakt. Conclusie Samenvattend kan worden gesteld dat, zolang het Europese hof nog niet duidelijk heeft geantwoord op de vragen van het gerechtshof Arnhem, er geen sprake van kan zijn dat het gebruik maken van de uitzondering van artikel 6 van de richtlijn diensten zonder risico's is. 5.2 BTW In aanzet is Fryslan Miljeu N.V. een NV waarvan de aandelen worden gehouden door de gemeente Leeuwarden. In die zin kan deze NV voor de BTW gelijk worden gesteld met de gemeente Leeuwarden. De taken, zo die door de gemeente zelf zouden worden uitgevoerd kwalificeren als overheidstaak maar door de NV worden uitgevoerd, zijn dan niet aan BTW onderworpen. Ingeval meerdere gemeenten aandeelhouder worden van Fryslan Miljeu NV kan BTW-heffing voor deze taken eveneens achter wege blijven, mits wordt voldaan aan de voorwaarde dat de bestuurlijke invloed en de financiële betrokkenheid van de gemeenten bij de NV uitgaat boven die van de "normale" aan deelhouder. Ter zake wordt aanbevolen om overleg te plegen met de belastingdienst. 53 VPB Fryslan Miljeu N.V. is aan te merken als publiekrechtelijke vennootschap. Dit is een vennootschap waarvan de aandelen worden gehouden door publiekrechtelijke lichamen. Onder de huidige wetgeving is Fryslan Miljeu NV vrijgesteld van de plicht tot het betalen van vennootschapsbelasting, tenzij de onderneming van Fryslan Miljeu is aan te merken als een nijverheidsbedrijf en/of handelsbedrijf. Omdat Fryslan Mil jeu N.V. zich uitsluitend met dienstverlening bezighoudt, te weten het inzamelen van afval en aanverwante prestaties, kan niet worden gesproken van de uitoefening van een nij verheids- en/of handelsbedrijf. Fryslan Miljeu is dan ook vrijgesteld van VPB. 54 Eindrapport werkgroep Markt en Overheid (cie. Cohen) Naar aanleiding van de conclusies van dit rapport is het niet uitgesloten dat zowel de faciliteit voor de BTW als die voor de Vpb op termijn niet meer zullen gelden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 399