Blad 2
de binnenstad heeft tevens geleid tot het consolideren van
de horecafunctie in andere delen van de binnenstad.
Voor de specifieke woongebieden in de binnenstad is gekozen
voor een deconcentratiebeleidDat wil zeggen het op
langere termijn via natuurlijk verloop laten afnemen van
het aantal horecavestigingen in deze gebieden. Voor het
winkelgebied in de binnenstad is het horecabeleid vooral
gericht op het versterken van de winkelondersteunende
functie die de horeca kan vervullen.
In de Horecanota is aangegeven welke locaties in de
binnenstad geschikt worden geacht voor een terras
ontwikkeling. Met de mogelijkheid van terrassen zal bij de
herinrichting van de openbare ruimte rekening moeten worden
gehouden. Afgezien is van het stellen van regels ten
aanzien van terrasmeubilairschermen, parasols, reclame
uitingen e.d. In de Horecanota is aangegeven dat een en
ander uitgewerkt dient te worden in het kader van het
project Binnenstad-Nieuwe-Stad.
De beleidslijn voor horeca buiten de binnenstad is vooral
gericht op het consolideren van de huidige situatie. Dit
houdt in dat reguliere horecavestigingen (restaurant,
snackbar, buurtcafé) primair thuishoren in de wijk- en
buurtwinkelcentra. Nieuwe horecavestigingen buiten deze
centra zijn alleen mogelijk langs de stedelijke hoofd
infrastructuur en in nieuwe woongebieden. Daarbij moet
voldaan kunnen worden aan diverse voorwaarden, zodat
dergelijke nieuw-vestigingen geen overlast opleveren voor
de omgeving
Het in de Horecanota voorgestelde nieuwe sluitingstijden-
regiem sluit aan bij de gebiedsgerichte benadering van het
horecalocatiebeleidVoor de horecaconcentratiegebieden, de
ontwikkelingsgebieden en de consoliaatiegebieden worden
ruimere mogelijkheden geboden dan voor de overige gebieden.
Ten opzichte van de huidige situatie (gebied met vrije
sluitingstijden) is sprake van enige beperking, omdat
volgens de voorstellen horecagelegenheden, «aai.n
alcoholhoudende drank of drugs worden verkocht, tussen
03.00 uur en 06.00 uur geen nieuwe bezoekers meer mogen
toelaten. Voor de gebieden buiten de binnenstad betekent de
voorgestelde regeling een verruiming. De huidige verorde
ning heeft als uitgangspunt een sluitingstijd van 23.00
uur; alhoewel veel horecabedrijven vergunning hebben voor
een ruimere openingstijd. Voorgesteld wordt voor deze
gebieden een sluitingstijd te gaan hanteren tussen 01.00
uur en 06.00 uur. Een aanvullende bepaling is dat tussen
00.00 uur en 01.00 uur geen nieuwe bezoekers mogen worden
toegelaten. Op de voorgestelde sluitingstijden voor de
deconcentratiegebieden wordt later teruggekomen. De
inspraakreacties zijn aanleiding geweest om het voorstel
Blad 3
uit de concept-Horecanota voor dit type gebied te wijzigen.
In de Horecanota wordt tevens aandacht geschonken aan para-
commercialisme. Het gemeentelijk beleid in deze is
gebaseerd op de Drank- en Horecawet. Uitgangspunt is het
tegengaan van oneerlijke concurrentie door' niet-reguliere
(horeca-instellingen
De in de Horecanota uitgestippelde beleidslijn dient als
uitgangspunt voor de planologisch-juridische regeling in
bestemmingsplannen. De huidige bestemmingsplannen voor de
binnenstad zijn voor het grootste deel gebaseerd op de
horecanota uit 1989. Het nu voorgestelde horecabeleid
betekent zowel een beperking als een verruiming van de
vestigingsmogelijkheden voor horeca. De bestemmingsplannen
zullen aangepast moeten worden. Een algehele herziening van
de bestemmingsplannen voor de binnenstad is een kostbare en
daardoor langdurige zaak. Er zal worden bezien of het
mogelijk is via correctieve herzieningen de bestemmings
plannen op korte termijn aan te passen.
Omdat de Horecanota vooral bedoeld is als een kadernota is
het onderdeel handhaving van het horecabeleid onderbelicht
gebleven. De handhavingsaspecten zullen aan de orde komen
in een aparte nota waarin het totale gemeentelijke
handhavingsbeleid aan de orde wordt gesteld. Het is de
bedoeling dat een dergelijke paraplunotitie nog dit jaar in
concept gereed komt
Reactie- en Antwoordnota
De concept-Horecanota gemeente Leeuwarden heeft ter
uitvoering van de gemeentelijke inspraakverordening
gedurende vier weken ter inzage gelegen. In deze periode is
een informatieavond/hoorzitting gehouden. De naar
aanleiding van de conceptnota binnengekomen schriftelijke
reacties en de tijdens de informatieavond/hoorzitting
gegeven reacties komen aan de orde in de Reactie- en
AntwoordnotaIn deze nota wordt een antwoord gegeven op de
inspraakreacties. De inspraak heeft geleid tot een aantal
wijzigingsvoorstellen op de concept-Horecanota. Een be
langrijke wijziging van de concept-Horecanota betreft de
sluitingstijden voor de deconcentratiegebieden in de
binnenstad. Voorgesteld wordt de huidige sluitingstijden
voor deze gebieden te handhaven op 23.00 uur. De door de
insprekers aangedragen argumenten zijn aanleiding geweest
om te komen tot een heroverweging van het standpunt betref
fende de voor dit type gebied voorgestelde sluitingstijden.
Een zwaarwegende factor daarbij was de relatief hoge
concentratie van horecavestigingen in de noordelijke
binnenstad. Het gaat daarbij veelal om horeca met een
verzorgingsniveau dat hoger ligt dan dat van de binnenstad.