Blad 2 de binnenstad heeft tevens geleid tot het consolideren van de horecafunctie in andere delen van de binnenstad. Voor de specifieke woongebieden in de binnenstad is gekozen voor een deconcentratiebeleidDat wil zeggen het op langere termijn via natuurlijk verloop laten afnemen van het aantal horecavestigingen in deze gebieden. Voor het winkelgebied in de binnenstad is het horecabeleid vooral gericht op het versterken van de winkelondersteunende functie die de horeca kan vervullen. In de Horecanota is aangegeven welke locaties in de binnenstad geschikt worden geacht voor een terras ontwikkeling. Met de mogelijkheid van terrassen zal bij de herinrichting van de openbare ruimte rekening moeten worden gehouden. Afgezien is van het stellen van regels ten aanzien van terrasmeubilairschermen, parasols, reclame uitingen e.d. In de Horecanota is aangegeven dat een en ander uitgewerkt dient te worden in het kader van het project Binnenstad-Nieuwe-Stad. De beleidslijn voor horeca buiten de binnenstad is vooral gericht op het consolideren van de huidige situatie. Dit houdt in dat reguliere horecavestigingen (restaurant, snackbar, buurtcafé) primair thuishoren in de wijk- en buurtwinkelcentra. Nieuwe horecavestigingen buiten deze centra zijn alleen mogelijk langs de stedelijke hoofd infrastructuur en in nieuwe woongebieden. Daarbij moet voldaan kunnen worden aan diverse voorwaarden, zodat dergelijke nieuw-vestigingen geen overlast opleveren voor de omgeving Het in de Horecanota voorgestelde nieuwe sluitingstijden- regiem sluit aan bij de gebiedsgerichte benadering van het horecalocatiebeleidVoor de horecaconcentratiegebieden, de ontwikkelingsgebieden en de consoliaatiegebieden worden ruimere mogelijkheden geboden dan voor de overige gebieden. Ten opzichte van de huidige situatie (gebied met vrije sluitingstijden) is sprake van enige beperking, omdat volgens de voorstellen horecagelegenheden, «aai.n alcoholhoudende drank of drugs worden verkocht, tussen 03.00 uur en 06.00 uur geen nieuwe bezoekers meer mogen toelaten. Voor de gebieden buiten de binnenstad betekent de voorgestelde regeling een verruiming. De huidige verorde ning heeft als uitgangspunt een sluitingstijd van 23.00 uur; alhoewel veel horecabedrijven vergunning hebben voor een ruimere openingstijd. Voorgesteld wordt voor deze gebieden een sluitingstijd te gaan hanteren tussen 01.00 uur en 06.00 uur. Een aanvullende bepaling is dat tussen 00.00 uur en 01.00 uur geen nieuwe bezoekers mogen worden toegelaten. Op de voorgestelde sluitingstijden voor de deconcentratiegebieden wordt later teruggekomen. De inspraakreacties zijn aanleiding geweest om het voorstel Blad 3 uit de concept-Horecanota voor dit type gebied te wijzigen. In de Horecanota wordt tevens aandacht geschonken aan para- commercialisme. Het gemeentelijk beleid in deze is gebaseerd op de Drank- en Horecawet. Uitgangspunt is het tegengaan van oneerlijke concurrentie door' niet-reguliere (horeca-instellingen De in de Horecanota uitgestippelde beleidslijn dient als uitgangspunt voor de planologisch-juridische regeling in bestemmingsplannen. De huidige bestemmingsplannen voor de binnenstad zijn voor het grootste deel gebaseerd op de horecanota uit 1989. Het nu voorgestelde horecabeleid betekent zowel een beperking als een verruiming van de vestigingsmogelijkheden voor horeca. De bestemmingsplannen zullen aangepast moeten worden. Een algehele herziening van de bestemmingsplannen voor de binnenstad is een kostbare en daardoor langdurige zaak. Er zal worden bezien of het mogelijk is via correctieve herzieningen de bestemmings plannen op korte termijn aan te passen. Omdat de Horecanota vooral bedoeld is als een kadernota is het onderdeel handhaving van het horecabeleid onderbelicht gebleven. De handhavingsaspecten zullen aan de orde komen in een aparte nota waarin het totale gemeentelijke handhavingsbeleid aan de orde wordt gesteld. Het is de bedoeling dat een dergelijke paraplunotitie nog dit jaar in concept gereed komt Reactie- en Antwoordnota De concept-Horecanota gemeente Leeuwarden heeft ter uitvoering van de gemeentelijke inspraakverordening gedurende vier weken ter inzage gelegen. In deze periode is een informatieavond/hoorzitting gehouden. De naar aanleiding van de conceptnota binnengekomen schriftelijke reacties en de tijdens de informatieavond/hoorzitting gegeven reacties komen aan de orde in de Reactie- en AntwoordnotaIn deze nota wordt een antwoord gegeven op de inspraakreacties. De inspraak heeft geleid tot een aantal wijzigingsvoorstellen op de concept-Horecanota. Een be langrijke wijziging van de concept-Horecanota betreft de sluitingstijden voor de deconcentratiegebieden in de binnenstad. Voorgesteld wordt de huidige sluitingstijden voor deze gebieden te handhaven op 23.00 uur. De door de insprekers aangedragen argumenten zijn aanleiding geweest om te komen tot een heroverweging van het standpunt betref fende de voor dit type gebied voorgestelde sluitingstijden. Een zwaarwegende factor daarbij was de relatief hoge concentratie van horecavestigingen in de noordelijke binnenstad. Het gaat daarbij veelal om horeca met een verzorgingsniveau dat hoger ligt dan dat van de binnenstad.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 408