Blad 2 de bepaling dat bestuursleden, al dan niet op hun ver zoek, door de gemeenteraad na overleg met het algemeen bestuur van hun functie worden ontheven art. 4, lid 4) kan geschrapt worden. Een meer op de nieuwe situatie toegesneden bepaling ten aanzien van het ontslag van de bestuursleden (m.u.v. de voorzitter) is opgenomen; overeenkomstig het bepaalde in art. 11, lid lb van de oude statuten is het correct de toevoeging in lid 2 van artikel 7 (oude statuten)te weten: met inachtneming van het bepaalde in artikel 11, eerste lid, nu achterwe ge te laten. Momenteel heeft het bestuur voor rechtshan delingen met betrekking tot registergoederen de goedkeu ring nodig van de gemeenteraad; in samenhang met het laatstvermelde achten wij het juist het oude artikel 11, waarin o.a. alle besluiten opgesomd staan, welke aan de goedkeuring van de gemeenteraad resp. burgemeester en wethouders zijn onderworpen, te laten vervallen; indachtig het vergroten van de eigen verantwoordelijk heid adviseren wij u het oude artikel 15, waarin de goedkeuring van de begroting en de wijzigingen daarvan zijn geregeld, eveneens te laten vervallen; in overeenstemming met het voorgaande achten wij het ook een juiste gang van zaken om de controle d.w.z. de goed keuring van de jaarrekening vanwege de gemeenteraad te schrappen uit artikel 16 en te vervangen door die van een door het bestuur aan te wijzen register-accountant. De jaarrekening met goedkeurende verklaring wordt dan t.z.t. ter kennisneming naar het college van burgemees ter en wethouders gezonden; gelet op hetgeen eerder is opgemerkt, adviseren wij u het bepaalde in lid 2 van artikel 17 te schrappen. De controle op het geldelijk beheer en de boekhouding c.a., als genoemd bij raadsbesluit van vijf juli negentienhon derd één en vijftig en sindsdien meermalen gewijzigd, is bij de reorganisatie in 1990 enigszins onderschat; overeenkomstig het achterwege laten blijven van elke bemoeienis van de gemeenteraad met de stichting "Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis" kan in het (oude) artikel 18 een wijziging plaatsvinden in die zin dat het algemeen bestuur schriftelijk verslag van de toestand van de stichting en haar werkzaamheden in het voorbije jaar ter kennisneming aan het college van burgemeester en wethouders zendt de grotere verantwoordelijkheid in artikel 20 formeel ook regelen, zodat het stichtingsbestuur de bevoegdheid krijgt zelf de statuten te wijzigen, waarna goedkeuring door de gemeenteraad volgt. In de praktijk wordt deze procedure ook al gevolgd; Blad 3 evenals formeel de bevoegdheid van statutenwijzigingen neer te leggen bij het stichtingsbestuur achten wij het een goede ontwikkeling ook de bevoegdheid tot ontbinding van de stichting neer te leggen bij het bestuur, onder goedkeuring van de gemeenteraad. Hoewel er in eerste in stantie geen bepaling over de eindbestemming van een eventueel batig (exploitatie-saldo van de stichting bij liquidatie in de gewijzigde statuten opgenomen was, zijn hierover na overleg met het stichtingsbestuur geen be lemmeringen meer aanwezig. De redactie van het slotarti kel 19 laat geen twijfel hierover meer bestaan; de overige wijzigingsvoorstellen zijn van technische en redactionele aard. Onder vermelding, dat de Commissie Welzijn u in haar verga dering van 27 november 1997 heeft geadviseerd met ons voor stel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten over eenkomstig bijgaand ontwerp-besluit Leeuwarden, 4 december 1997 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 428