Blad 2
de bepaling dat bestuursleden, al dan niet op hun ver
zoek, door de gemeenteraad na overleg met het algemeen
bestuur van hun functie worden ontheven art. 4, lid 4)
kan geschrapt worden. Een meer op de nieuwe situatie
toegesneden bepaling ten aanzien van het ontslag van de
bestuursleden (m.u.v. de voorzitter) is opgenomen;
overeenkomstig het bepaalde in art. 11, lid lb van de
oude statuten is het correct de toevoeging in lid 2 van
artikel 7 (oude statuten)te weten: met inachtneming
van het bepaalde in artikel 11, eerste lid, nu achterwe
ge te laten. Momenteel heeft het bestuur voor rechtshan
delingen met betrekking tot registergoederen de goedkeu
ring nodig van de gemeenteraad; in samenhang met het
laatstvermelde achten wij het juist het oude artikel 11,
waarin o.a. alle besluiten opgesomd staan, welke aan de
goedkeuring van de gemeenteraad resp. burgemeester en
wethouders zijn onderworpen, te laten vervallen;
indachtig het vergroten van de eigen verantwoordelijk
heid adviseren wij u het oude artikel 15, waarin de
goedkeuring van de begroting en de wijzigingen daarvan
zijn geregeld, eveneens te laten vervallen;
in overeenstemming met het voorgaande achten wij het ook
een juiste gang van zaken om de controle d.w.z. de goed
keuring van de jaarrekening vanwege de gemeenteraad te
schrappen uit artikel 16 en te vervangen door die van
een door het bestuur aan te wijzen register-accountant.
De jaarrekening met goedkeurende verklaring wordt dan
t.z.t. ter kennisneming naar het college van burgemees
ter en wethouders gezonden;
gelet op hetgeen eerder is opgemerkt, adviseren wij u
het bepaalde in lid 2 van artikel 17 te schrappen. De
controle op het geldelijk beheer en de boekhouding c.a.,
als genoemd bij raadsbesluit van vijf juli negentienhon
derd één en vijftig en sindsdien meermalen gewijzigd, is
bij de reorganisatie in 1990 enigszins onderschat;
overeenkomstig het achterwege laten blijven van elke
bemoeienis van de gemeenteraad met de stichting
"Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis" kan in het (oude)
artikel 18 een wijziging plaatsvinden in die zin dat het
algemeen bestuur schriftelijk verslag van de toestand
van de stichting en haar werkzaamheden in het voorbije
jaar ter kennisneming aan het college van burgemeester
en wethouders zendt
de grotere verantwoordelijkheid in artikel 20 formeel
ook regelen, zodat het stichtingsbestuur de bevoegdheid
krijgt zelf de statuten te wijzigen, waarna goedkeuring
door de gemeenteraad volgt. In de praktijk wordt deze
procedure ook al gevolgd;
Blad 3
evenals formeel de bevoegdheid van statutenwijzigingen
neer te leggen bij het stichtingsbestuur achten wij het
een goede ontwikkeling ook de bevoegdheid tot ontbinding
van de stichting neer te leggen bij het bestuur, onder
goedkeuring van de gemeenteraad. Hoewel er in eerste in
stantie geen bepaling over de eindbestemming van een
eventueel batig (exploitatie-saldo van de stichting bij
liquidatie in de gewijzigde statuten opgenomen was, zijn
hierover na overleg met het stichtingsbestuur geen be
lemmeringen meer aanwezig. De redactie van het slotarti
kel 19 laat geen twijfel hierover meer bestaan;
de overige wijzigingsvoorstellen zijn van technische en
redactionele aard.
Onder vermelding, dat de Commissie Welzijn u in haar verga
dering van 27 november 1997 heeft geadviseerd met ons voor
stel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten over
eenkomstig bijgaand ontwerp-besluit
Leeuwarden, 4 december 1997
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
drsH.H. Apotheker burgemeester.
mr. F.M.J. Steijvers secretaris.