Blad 2
Nieuw horecabeleid
Het voorgestelde beleid in de nota sluit goed aan op het
gebiedsgerichte beleid uit de nieuwe Horecanota.
Het is op basis van het voorgaande onze conclusie dat voor
evenementen een eigenstandig beleid moet worden geformu
leerd. Gebeurt dit niet dan kunnen of evenementen in de
stad niet meer plaatsvinden op basis van de nota 'geluid in
de open lucht' of alleen in de vorm van gedogen. De ratio
voor het creëren van een op evenementen toegespitste ge
luidsnormering is het incidentele karakter ervan.
De bestaande nota 'Geluid in de open lucht' is bij evene
menten in een inrichting niet van toepassing. De nota
'Geluid bij Evenementen' bevat beleid dat zowel bij evene
menten in inrichtingen als bij evenementen in de open lucht
van toepassing is.
In de huidige situatie wordt regelmatig een ontheffing ver
leend met een geluidsnorm die zo streng is dat een evene
ment eigenlijk niet plaats kan vinden. Dit levert een te
genstrijdige situatie op; het evenement wordt toegestaan
maar het bijbehorende geluid niet.
Het voorgestelde beleid in deze nota is om in het vervolg
vergunningen/ontheffingen te verlenen met een reële ge
luidsnorm. Dit houdt in dat tijdens evenementen een hoger
geluidsniveau wordt toegestaan dan tot nu toe gebruikelijk
was
Motivering voor een dergelijk beleid is het incidentele ka
rakter; de onmogelijkheid voor organisatoren van evenemen
ten om in fysieke zin doeltreffend geluidsisolerende voor
zieningen te treffen (een tent is nu eenmaal geen gebouw)
Het voorstel is om een maximale overschrijding van 30 dB(A)
toe te staan bij evenementen in de open lucht. Dat komt
neer op een gevelbelasting van maximaal 85 dB(A) overdag en
80 dB(A) 's avonds. In de nachtperiode is geen overschrij
ding toegestaan. In enkele gevallen wordt een uitzondering
tot 24.00 uur gemaakt.
Aan horeca-inrichtingen wordt maximaal 12 maal per jaar,
afhankelijk van het gebied, een vergunning/ontheffing ver
leend voor een overschrijding van 10 a 15 dB(A) voor een
evenement binnen.
Blad 3
De reële geluidsnormen maken het mogelijk om de onvermijde
lijke geluidsoverlast te beheersen en daarnaast om doel
treffend op te treden bij een overschrijding van de ge
luidsnormen zonder het evenement meteen stil te leggen.
De beheersing is gezocht in het stellen van een reële han
teerbare norm waarboven niet mag worden uitgekomen en in
het beperken van de frequentie.
De nota dient ook om het aantal malen dat er evenementen
plaatsvinden in banen te leiden. Voor evenementen in
(horeca)inrichtingen is per inrichting een maximum van 12
maal per jaar gesteld. Voor evenement in de open lucht is
per locatie/gebied een maximum gesteld aan het aantal malen
per jaar dat evenementen kunnen plaatsvinden. Deze frequen
tie is gebaseerd op het aantal malen dat de afgelopen jaren
festiviteiten plaats hebben gevonden.
De rol van handhaving wordt in het voorstel benadruktDe
reële normen maken het mogelijk om tijdens een evenement in
te grijpen zonder het evenement stil te leggen. Het is dan
wel nodig regelmatig te controleren. Extra formatie om de
handhaving uit te voeren is noodzakelijk. Het betreft een
uitbreiding met 0,4 formatieplaats voor een extra contro
leur. In het kader van de Perspectiefnota is de extra for
matieplaats aangevraagd. Deze is niet gehonoreerd. De con
sequentie is dat controle steekproefsgewijs of op basis van
klachten zal plaatsvinden. Een integraal handhavingsbeleid
in de binnenstad biedt eventueel mogelijkheden.
In aansluiting op de nieuwe Horecanota is de stad ingedeeld
in gebieden. Per gebied is een geluidsnorm en de toegestane
frequentie bepaald. Zo zijn in consolidatiegebieden de nor
men in verband met de hoofdfunctie 'wonen' strenger gesteld
dan in horecaconcentratiegebieden waar horeca een hoofd
functie is. De overlast blijft op deze manier zoveel moge
lijk beperkt.
Het voorgestelde beleid is duidelijk naar de organisatoren
en burgers omdat bij overtreding van de norm wordt ingegre
pen. Een voorlichtingsfolder dient om de organisatoren van
evenementen op de hoogte te stellen van de regelgeving.