Blad 2 Nieuw horecabeleid Het voorgestelde beleid in de nota sluit goed aan op het gebiedsgerichte beleid uit de nieuwe Horecanota. Het is op basis van het voorgaande onze conclusie dat voor evenementen een eigenstandig beleid moet worden geformu leerd. Gebeurt dit niet dan kunnen of evenementen in de stad niet meer plaatsvinden op basis van de nota 'geluid in de open lucht' of alleen in de vorm van gedogen. De ratio voor het creëren van een op evenementen toegespitste ge luidsnormering is het incidentele karakter ervan. De bestaande nota 'Geluid in de open lucht' is bij evene menten in een inrichting niet van toepassing. De nota 'Geluid bij Evenementen' bevat beleid dat zowel bij evene menten in inrichtingen als bij evenementen in de open lucht van toepassing is. In de huidige situatie wordt regelmatig een ontheffing ver leend met een geluidsnorm die zo streng is dat een evene ment eigenlijk niet plaats kan vinden. Dit levert een te genstrijdige situatie op; het evenement wordt toegestaan maar het bijbehorende geluid niet. Het voorgestelde beleid in deze nota is om in het vervolg vergunningen/ontheffingen te verlenen met een reële ge luidsnorm. Dit houdt in dat tijdens evenementen een hoger geluidsniveau wordt toegestaan dan tot nu toe gebruikelijk was Motivering voor een dergelijk beleid is het incidentele ka rakter; de onmogelijkheid voor organisatoren van evenemen ten om in fysieke zin doeltreffend geluidsisolerende voor zieningen te treffen (een tent is nu eenmaal geen gebouw) Het voorstel is om een maximale overschrijding van 30 dB(A) toe te staan bij evenementen in de open lucht. Dat komt neer op een gevelbelasting van maximaal 85 dB(A) overdag en 80 dB(A) 's avonds. In de nachtperiode is geen overschrij ding toegestaan. In enkele gevallen wordt een uitzondering tot 24.00 uur gemaakt. Aan horeca-inrichtingen wordt maximaal 12 maal per jaar, afhankelijk van het gebied, een vergunning/ontheffing ver leend voor een overschrijding van 10 a 15 dB(A) voor een evenement binnen. Blad 3 De reële geluidsnormen maken het mogelijk om de onvermijde lijke geluidsoverlast te beheersen en daarnaast om doel treffend op te treden bij een overschrijding van de ge luidsnormen zonder het evenement meteen stil te leggen. De beheersing is gezocht in het stellen van een reële han teerbare norm waarboven niet mag worden uitgekomen en in het beperken van de frequentie. De nota dient ook om het aantal malen dat er evenementen plaatsvinden in banen te leiden. Voor evenementen in (horeca)inrichtingen is per inrichting een maximum van 12 maal per jaar gesteld. Voor evenement in de open lucht is per locatie/gebied een maximum gesteld aan het aantal malen per jaar dat evenementen kunnen plaatsvinden. Deze frequen tie is gebaseerd op het aantal malen dat de afgelopen jaren festiviteiten plaats hebben gevonden. De rol van handhaving wordt in het voorstel benadruktDe reële normen maken het mogelijk om tijdens een evenement in te grijpen zonder het evenement stil te leggen. Het is dan wel nodig regelmatig te controleren. Extra formatie om de handhaving uit te voeren is noodzakelijk. Het betreft een uitbreiding met 0,4 formatieplaats voor een extra contro leur. In het kader van de Perspectiefnota is de extra for matieplaats aangevraagd. Deze is niet gehonoreerd. De con sequentie is dat controle steekproefsgewijs of op basis van klachten zal plaatsvinden. Een integraal handhavingsbeleid in de binnenstad biedt eventueel mogelijkheden. In aansluiting op de nieuwe Horecanota is de stad ingedeeld in gebieden. Per gebied is een geluidsnorm en de toegestane frequentie bepaald. Zo zijn in consolidatiegebieden de nor men in verband met de hoofdfunctie 'wonen' strenger gesteld dan in horecaconcentratiegebieden waar horeca een hoofd functie is. De overlast blijft op deze manier zoveel moge lijk beperkt. Het voorgestelde beleid is duidelijk naar de organisatoren en burgers omdat bij overtreding van de norm wordt ingegre pen. Een voorlichtingsfolder dient om de organisatoren van evenementen op de hoogte te stellen van de regelgeving.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 476