Blad 4
In 1998 wordt de categorisering/fasering van de cliënten in
relatie tot de arbeidsmarkt afgerond. De arbeidsmarktposi
tie van de partners van de uitkeringsgerechtigden zal wor
den beoordeeld.
2 3 Minimabeleid
Voortdurende hogere uitgaven van bijzondere bijstand dan
begroot en de groter financiële verantwoordelijkheid voor
de algemene bijstand vanaf 1999 vormen de reden voor het
formuleren van een bestuursopdracht aan de directeur van de
dienst Welzijn.
De bestuursopdracht behelst onderzoek naar betere monito
ring en betere ramingen van de bijstandsuitgaven. Ook moe
ten de doeltreffendheid en de doelmatigheid van de bijzon
dere bijstand worden beoordeeld. De onevenwichtigheden in
de verstrekking moeten worden opgespoord. In afwachting van
de rapportages zullen geen nieuwe beleidsinitiatieven op
het vlak van het minimabeleid worden ondernomen.
Voor wat de schuldhulpverlening betreft moet in 1998 worden
beoordeeld, of het Project Overkreditering zal worden inge
past in het provinciale Fries Schuldhulpverleningsplatform,
en zo ja op welke wijze.
2 4 Bedrilfsvoerina en jaarplan
De stand van zaken m.b.t. een nieuw automatiseringssysteem
voor de uitkeringsadministratie wordt beschreven. Verwezen
wordt naar een binnenkort te verschijnen nota.
Verder worden de van de sector Sociale Zaken in 1998 te
verwachten prestaties in termen van aanvragen, heronderzoe
ken e.d. vastgelegd.
2 5 Voorlichting
De bij de sector Sociale Zaken aanwezige publieksvoorlich
ter werkt in beginsel aanvullend op de op het individuele
klantniveau gerichte voorlichting van de medewerker sociale
dienstverlener. Nu de algemene voorlichting naar behoren
functioneert, zal in 1998 aandacht worden gegeven aan ver
sterking van de voorlichting en dienstverlening door de
medewerkers in hun contacten met de individuele cliënt.
Een programma daartoe zal in 1998 worden opgesteld en uit
gevoerd
3 Beslispunten
De beslispunten betreffen beleidskeuzen die voor het eerst
aan de orde worden gesteld of die opnieuw zijn geformuleerd
naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen. Beschrijvingen
van bestaand beleid worden niet als zodanig aangemerkt.
De nummers verwijzen naar de corresponderende nummers in
het beleidsplan.
Blad 5
7. Bij de invordering van onverschuldigde betaalde
uitkering en boeten zal rekening worden gehouden
met het aan de invordering verbonden aspect van
handhaving van regels, de reden van terugvorde
ring, de financiële en persoonlijke omstandigheden
van de schuldenaar.
Op korte termijn worden meer concrete be
leidsregels inzake terug- en invordering ter advi
sering voorgelegd aan de Raadsadviescommissie Eco
nomische en Sociale Zaken.
8. Tijdig zal worden ingespeeld op de vanaf 1999 rui
mere mogelijkheden van doelmatig debiteurenbeleid
en- beheer.
28. In afwachting van de in de bestuursopdracht ge
vraagde rapportage over monitoring en raming van
de bijstandsuitgaven en de beoordeling van de ef
fectiviteit, efficiency, de (on)evenwichtigheid
van de verlening van bijzondere bijstand wordt
geen nieuw beleid geformuleerd op het terrein van
het minimabeleid.
29. In 1998 wordt beoordeeld of, en zo ja op welke
wijze, het Project Overkreditering wordt ingepast
in het Fries Schuldhulpverleningsplatform
46. Ingestemd wordt met het verbeteringstrajeet van de
voorlichting aan de cliënt op individueel niveau.
4 SLOT
Wij stellen u voor, het Beleidsplan 1998 Uitvoering Algeme
ne bijstandswet c.a. vast te stellen.
Over het concept-beleidsplan is overleg gevoerd met
cliëntorganisaties. Het verslag is ter inzage gelegd.
Het voorstel is besproken met de Raadsadviescommissie Eco
nomische en Sociale Zaken op 1 december 1997.