Blad 4 In 1998 wordt de categorisering/fasering van de cliënten in relatie tot de arbeidsmarkt afgerond. De arbeidsmarktposi tie van de partners van de uitkeringsgerechtigden zal wor den beoordeeld. 2 3 Minimabeleid Voortdurende hogere uitgaven van bijzondere bijstand dan begroot en de groter financiële verantwoordelijkheid voor de algemene bijstand vanaf 1999 vormen de reden voor het formuleren van een bestuursopdracht aan de directeur van de dienst Welzijn. De bestuursopdracht behelst onderzoek naar betere monito ring en betere ramingen van de bijstandsuitgaven. Ook moe ten de doeltreffendheid en de doelmatigheid van de bijzon dere bijstand worden beoordeeld. De onevenwichtigheden in de verstrekking moeten worden opgespoord. In afwachting van de rapportages zullen geen nieuwe beleidsinitiatieven op het vlak van het minimabeleid worden ondernomen. Voor wat de schuldhulpverlening betreft moet in 1998 worden beoordeeld, of het Project Overkreditering zal worden inge past in het provinciale Fries Schuldhulpverleningsplatform, en zo ja op welke wijze. 2 4 Bedrilfsvoerina en jaarplan De stand van zaken m.b.t. een nieuw automatiseringssysteem voor de uitkeringsadministratie wordt beschreven. Verwezen wordt naar een binnenkort te verschijnen nota. Verder worden de van de sector Sociale Zaken in 1998 te verwachten prestaties in termen van aanvragen, heronderzoe ken e.d. vastgelegd. 2 5 Voorlichting De bij de sector Sociale Zaken aanwezige publieksvoorlich ter werkt in beginsel aanvullend op de op het individuele klantniveau gerichte voorlichting van de medewerker sociale dienstverlener. Nu de algemene voorlichting naar behoren functioneert, zal in 1998 aandacht worden gegeven aan ver sterking van de voorlichting en dienstverlening door de medewerkers in hun contacten met de individuele cliënt. Een programma daartoe zal in 1998 worden opgesteld en uit gevoerd 3 Beslispunten De beslispunten betreffen beleidskeuzen die voor het eerst aan de orde worden gesteld of die opnieuw zijn geformuleerd naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen. Beschrijvingen van bestaand beleid worden niet als zodanig aangemerkt. De nummers verwijzen naar de corresponderende nummers in het beleidsplan. Blad 5 7. Bij de invordering van onverschuldigde betaalde uitkering en boeten zal rekening worden gehouden met het aan de invordering verbonden aspect van handhaving van regels, de reden van terugvorde ring, de financiële en persoonlijke omstandigheden van de schuldenaar. Op korte termijn worden meer concrete be leidsregels inzake terug- en invordering ter advi sering voorgelegd aan de Raadsadviescommissie Eco nomische en Sociale Zaken. 8. Tijdig zal worden ingespeeld op de vanaf 1999 rui mere mogelijkheden van doelmatig debiteurenbeleid en- beheer. 28. In afwachting van de in de bestuursopdracht ge vraagde rapportage over monitoring en raming van de bijstandsuitgaven en de beoordeling van de ef fectiviteit, efficiency, de (on)evenwichtigheid van de verlening van bijzondere bijstand wordt geen nieuw beleid geformuleerd op het terrein van het minimabeleid. 29. In 1998 wordt beoordeeld of, en zo ja op welke wijze, het Project Overkreditering wordt ingepast in het Fries Schuldhulpverleningsplatform 46. Ingestemd wordt met het verbeteringstrajeet van de voorlichting aan de cliënt op individueel niveau. 4 SLOT Wij stellen u voor, het Beleidsplan 1998 Uitvoering Algeme ne bijstandswet c.a. vast te stellen. Over het concept-beleidsplan is overleg gevoerd met cliëntorganisaties. Het verslag is ter inzage gelegd. Het voorstel is besproken met de Raadsadviescommissie Eco nomische en Sociale Zaken op 1 december 1997.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 484