Blad 2 alle inschrijvers uitgenodigd tot het uitbrengen van een bindende aanbieding. Naar aanleiding van de uitnodiging werd door 5 leveranciers een offerte uitgebracht. Deze offertes zijn door de pro jectorganisatie beoordeeld op basis van: het reeds genoemde programma van eisen; op dit project toegesneden algemene contractvoorwaarden, zoals deze in onze gemeente worden gebruikt bij contrac ten als deze; een referentie-onderzoek bij andere vergelijkbare gemeen ten; een solvabiliteitsonderzoekbeoordeeld door VB-accoun- tants alsmede een beoordeling van de, bij twee leveran ciers aanwezige, zogenaamde IDP-audit (betrouw baarheidsverklaring) door de accountant verwachte ontwikkelingen in de sociale zekerheid. Op basis van het eindadvies van de projectgroep hebben wij de pro's en contra's voor investering op een rij gezet. Alle relevante stukken alsmede een uitgebreide overweging hebben wij voor u vertrouwelijk ter inzage gelegd. 3 Overweging en conclusie In de nabije toekomst voert de gemeente sociale zekerheids regelingen uit tezamen met Arbeidsvoorziening en de Uitvoe ringsinstellingen (UVI's)Deze samenwerking in een Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) zal ongetwijfeld nieuwe investe ringen vragen in informatie- en communicatietechnologie ICT) Gelet op deze toekomstige ontwikkelingen is naar onze me ning grootschalig investeren in ICT voor Sociale Zaken slechts geboden wanneer sprake is van niet meer onderhouden programmatuur en/of een ondermaatse bedrijfsvoering. Daar van is in onze gemeente geen sprake. Derhalve stellen wij u voor de aanbesteding volgens de Eu ropese Richtlijn voor levering, installatie en dienstverle ning van een softwarepakket voor Sociale Zaken te annule ren 4. Tijdelijke voortzetting relatie huidige leverancier en kredietverstrekking voor noodzakelijke, beperkte in vesteringen De conclusie dat het op dit moment niet verstandig is over te gaan tot aanschaf van nieuwe software, betekent dat de relatie met de huidige leverancier voorlopig wordt geconti nueerd. Gelet op de door het kabinet vastgestelde datum van 1 januari 2001 waarop het CWI operationeel dient te zijn, Blad 3 wordt vooreerst uitgegaan van een periode van 2 jaar. In vesteringen voor die periode moeten en kunnen beperkt blij ven tot het up-to-date houden van de programmatuur. De volgende noodzakelijke investeringen worden voorzien: a) Conform uw besluit van 16 december 1996 dienen de kosten van evaluatie en onderzoek ten laste gebracht te worden van de per 1 januari aanstaande vrijkomende investerings ruimte Totale investering f 133.153,--. In dit bedrag zijn mee genomen de kosten van externe advisering voor de samen werking van de grote gebruikers van Kramers IGA- programmatuur b) Voor systeem-upgrading en wijzigingen van programmatuur als gevolg van nieuwe detailwetgeving wordt een investe- ringsnoodzaak voorzien van f 291.418,--. Deze post valt relatief hoog uit door een gewijzigd licentiebeleid van de leverancier van Oracle-programmatuurGewerkt wordt aan een concernbrede oplossing voor de kostenverhoging van licentieverstrekking. Zekerheidshalve is een investe ring voor Sociale Zaken hier nog meegegenomen c) Om met nieuwe programmatuur te kunnen werken moet een aantal diensten zoals training en opleiding voor een to taalbedrag van f 209.674,-- worden ingekocht. d) De ervaring heeft geleerd dat een opslag 12,5 op het berekende investeringsbedrag nodig is om onvoorziene uit gaven bij deze investeringen te kunnen dekken. De gedetailleerde begroting hebben wij voor u ter inzage gelegd Inclusief B.T.W. komt het totaal te investeren bedrag hiermee op f 714.300,--. Het jaarlijkse bedrag voor on derhoud wordt geraamd op f 115.362,--. Voor de investering is een budget beschikbaar van f 2.056.000,-- terwijl voor de jaarlijkse onderhoudskos ten een budget beschikbaar is van f 100.000,--. In de be groting en meerjarenraming is rekening gehouden met kapi- taallasten gebaseerd op een afschrijvingstermijn van 5 jaar. Aangenomen wordt dat de investering een economische levensduur heeft van 2 jaar, gelet op de genoemde ontwik kelingen op het terrein van de uitvoering van de sociale zekerheid. Het verkorten van de afschrijvingstermijn heeft uiteraard hogere kapitaallasten tot gevolg. Door het lagere investeringsbedrag kunnen die hogere kapitaal- lasten echter opgevangen worden binnen de reeds in de be groting resp. meerjarenraming opgenomen bedragen. Het in de begroting opgenomen onderhoudsbudget is echter niet toereikend om de met de investering samenhangende onderhoudskosten op te vangen; de geraamde onderhoudskos ten zullen f 15.360,-- hoger uitvallen dan het beschikba re budget. Gelet op het onvermijdelijkheid van deze kos-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 487