Blad 2 te geven. Benadrukt kan worden dat de visie voor een be langrijk deel is gebaseerd op besluitvorming door uw raad. Voorbeelden daarvan zijn de besluitvorming inzake het Ver- keersmilieuplan en de zeer recente besluitvorming over het Masterplan Openbare Ruimte voor de Leeuwarder Binnenstad (26 juni 1997) Over de voornemens en plannen in deze toekomstvisie is de afgelopen jaren intensief overleg gevoerd met de diverse bij de binnenstad betrokken groeperingen en vooral met het Leeuwarder bedrijfsleven, vanuit de overtuiging dat slechts een gezamenlijke inspanning van alle betrokkenen kan leiden tot een door allen gewenst resultaat van een zich voortdu rend ontwikkelende en optimaal ontplooiende binnenstad. Niet voor niets is het project "Binnenstad Nieuwe Stad" in de "Toekomstvisie Leeuwarden 2030" aangemerkt als strate gisch project; het is een project van voortdurende aandacht en zorg voor het vitaal en aantrekkelijk houden van de bin nenstad. Ieder ander project uit die toekomstvisie is voor zijn slagen mede afhankelijk van de uitkomsten van de per manente zorg voor de binnenstad. De thans voorliggende kadernota "Binnenstad Nieuwe Stad" beoogt een integraal overzicht te geven van de tot nu toe ontwikkelde plannen voor de binnenstad van Leeuwarden. De visie biedt een blik op de toekomst en de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om die toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. Een blik naar voren, waarbij het vele historisch waardevolle in de stad zal worden gebruikt om de gebruiks- en belevingswaarde voor de toekomst veilig te stellen. In de visie worden vele verbeteringen voorgesteld. Er zal met regelmaat worden geconstateerd dat de binnenstad op onderdelen een opwaardering nodig heeft. Dat gebeurt vanuit de overtuiging dat de binnenstad de moeite waard is en er wezen mag, maar dat zelfgenoegzaamheid de grootste vijand is van dynamiek en ontwikkeling. En dynamiek en voortdurende ontwikkeling, meegaan met en anticiperen op de wensen van de toekomst zijn minimumvoorwaarden voor een blijvende aantrekkelijke binnenstad. Bij de concretisering en uitvoering van de plannen zal voldoende aandacht moeten worden besteed aan een aantal risico-factorenZo zal er speciale aandacht worden gegeven aan verlichting: enge plekken dienen te worden voorkomen. De stegen en de concentratiegebieden voor de horeca vragen aandacht om ze overdag en 's nachts voldoende toegankelijk te houden voor jong en oud, voor vrouw en man. Het weer transparant maken van rolluiken in het winkelgebied blijft een aandachtspunt: doodse gevelwanden nodigen niet alleen tot graffiti maar geven de hele straat al snel een verlopen aanblik. De -terechte - aandacht voor de fraaie gevels Blad 3 zoals uit het aanlichten ervan blijkt, zou zich ook moeten uitstrekken tot de begane grond verdieping. Voor de hele binnenstad zal er voldoende toezicht door politie en stadswachten beschikbaar moeten zijn; niet om een soort politiestaat te scheppen, maar om voor iedere gebruiker het verblijfsklimaat te waarborgen. De horecanota is een voorbeeld van wat tegenwoordig pro-actief beleid genoemd wordt: er wordt bij voorbaat geanticipeerd op mogelijke negatieve ontwikkelingen teneinde deze zo mogelijk voor te zijn. Bij een op leefbaarheid gericht beleid behoort een goede criminaliteitspreventie; een goede opvang van mensen, die anders op zwerven door de binnenstad zijn aangewezen; een dagelijkse schoonmaak van achtergebleven vuil en hondenpoep; een regelmatig groenonderhoud Tevens zal vanuit de milieukundige invalshoek nog nader worden bezien, welke vernieuwende aspecten aan het totaal concept (b.v. service-punten) zouden kunnen worden toege voegd Naar aanleiding van vastgestelde knelpunten en bedreigingen worden in deel C van de kadernota de binnenstadsplannen met elkaar in verband gebracht. Centraal staan hierbij de fac toren verblijfsklimaatleefbaarheid en duurzaamheid. De plannen waar het zoal in de binnenstad om gaat zijn: - het versterken van de routing in het winkelpromenadege- bied door middel van gerichte (bouw)impulsen in het ge bied zelf - het leggen van betere kruisrelaties tussen stadsdelen, speciale aandacht gaat hierbij uit naar de: - verbinding van stadswal en Prinsentuin met de rest van de binnenstad; - verbinding van het station en het Stationskwartier met het kernwinkelgebied, inclusief aanpak Oude Doelesteeg en Lombardsteeg - het autoluw maken van de binnenstad; - het verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad door middel van toevoeging van parkeergarages aan de ran den van de binnenstad; - het instellen van een ontsluitings- en parkeerroute rond de binnenstad; - het ontsluiten van het kernwinkelgebied door een city-bus het versterken van de fietsroutes naar en door de binnen stad; - het via een gericht horecabeleid sturen van de ontwikke lingen in de horeca; - het herinrichten van de totale binnenstad; - het versterken van groen in de binnenstad; - het ontwikkelen van het Harmoniekwartier en het Hofsin- gelgebied;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 490