Blad 2
te geven. Benadrukt kan worden dat de visie voor een be
langrijk deel is gebaseerd op besluitvorming door uw raad.
Voorbeelden daarvan zijn de besluitvorming inzake het Ver-
keersmilieuplan en de zeer recente besluitvorming over het
Masterplan Openbare Ruimte voor de Leeuwarder Binnenstad
(26 juni 1997)
Over de voornemens en plannen in deze toekomstvisie is de
afgelopen jaren intensief overleg gevoerd met de diverse
bij de binnenstad betrokken groeperingen en vooral met het
Leeuwarder bedrijfsleven, vanuit de overtuiging dat slechts
een gezamenlijke inspanning van alle betrokkenen kan leiden
tot een door allen gewenst resultaat van een zich voortdu
rend ontwikkelende en optimaal ontplooiende binnenstad.
Niet voor niets is het project "Binnenstad Nieuwe Stad" in
de "Toekomstvisie Leeuwarden 2030" aangemerkt als strate
gisch project; het is een project van voortdurende aandacht
en zorg voor het vitaal en aantrekkelijk houden van de bin
nenstad. Ieder ander project uit die toekomstvisie is voor
zijn slagen mede afhankelijk van de uitkomsten van de per
manente zorg voor de binnenstad.
De thans voorliggende kadernota "Binnenstad Nieuwe Stad"
beoogt een integraal overzicht te geven van de tot nu toe
ontwikkelde plannen voor de binnenstad van Leeuwarden.
De visie biedt een blik op de toekomst en de voorwaarden
waaraan moet worden voldaan om die toekomst met vertrouwen
tegemoet te zien. Een blik naar voren, waarbij het vele
historisch waardevolle in de stad zal worden gebruikt om de
gebruiks- en belevingswaarde voor de toekomst veilig te
stellen. In de visie worden vele verbeteringen voorgesteld.
Er zal met regelmaat worden geconstateerd dat de binnenstad
op onderdelen een opwaardering nodig heeft. Dat gebeurt
vanuit de overtuiging dat de binnenstad de moeite waard is
en er wezen mag, maar dat zelfgenoegzaamheid de grootste
vijand is van dynamiek en ontwikkeling. En dynamiek en
voortdurende ontwikkeling, meegaan met en anticiperen op de
wensen van de toekomst zijn minimumvoorwaarden voor een
blijvende aantrekkelijke binnenstad.
Bij de concretisering en uitvoering van de plannen zal
voldoende aandacht moeten worden besteed aan een aantal
risico-factorenZo zal er speciale aandacht worden gegeven
aan verlichting: enge plekken dienen te worden voorkomen.
De stegen en de concentratiegebieden voor de horeca vragen
aandacht om ze overdag en 's nachts voldoende toegankelijk
te houden voor jong en oud, voor vrouw en man. Het weer
transparant maken van rolluiken in het winkelgebied blijft
een aandachtspunt: doodse gevelwanden nodigen niet alleen
tot graffiti maar geven de hele straat al snel een verlopen
aanblik. De -terechte - aandacht voor de fraaie gevels
Blad 3
zoals uit het aanlichten ervan blijkt, zou zich ook moeten
uitstrekken tot de begane grond verdieping.
Voor de hele binnenstad zal er voldoende toezicht door
politie en stadswachten beschikbaar moeten zijn; niet om
een soort politiestaat te scheppen, maar om voor iedere
gebruiker het verblijfsklimaat te waarborgen. De horecanota
is een voorbeeld van wat tegenwoordig pro-actief beleid
genoemd wordt: er wordt bij voorbaat geanticipeerd op
mogelijke negatieve ontwikkelingen teneinde deze zo
mogelijk voor te zijn. Bij een op leefbaarheid gericht
beleid behoort een goede criminaliteitspreventie; een goede
opvang van mensen, die anders op zwerven door de binnenstad
zijn aangewezen; een dagelijkse schoonmaak van
achtergebleven vuil en hondenpoep; een regelmatig
groenonderhoud
Tevens zal vanuit de milieukundige invalshoek nog nader
worden bezien, welke vernieuwende aspecten aan het totaal
concept (b.v. service-punten) zouden kunnen worden toege
voegd
Naar aanleiding van vastgestelde knelpunten en bedreigingen
worden in deel C van de kadernota de binnenstadsplannen met
elkaar in verband gebracht. Centraal staan hierbij de fac
toren verblijfsklimaatleefbaarheid en duurzaamheid.
De plannen waar het zoal in de binnenstad om gaat zijn:
- het versterken van de routing in het winkelpromenadege-
bied door middel van gerichte (bouw)impulsen in het ge
bied zelf
- het leggen van betere kruisrelaties tussen stadsdelen,
speciale aandacht gaat hierbij uit naar de:
- verbinding van stadswal en Prinsentuin met de rest van
de binnenstad;
- verbinding van het station en het Stationskwartier met
het kernwinkelgebied, inclusief aanpak Oude Doelesteeg
en Lombardsteeg
- het autoluw maken van de binnenstad;
- het verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad
door middel van toevoeging van parkeergarages aan de ran
den van de binnenstad;
- het instellen van een ontsluitings- en parkeerroute rond
de binnenstad;
- het ontsluiten van het kernwinkelgebied door een city-bus
het versterken van de fietsroutes naar en door de binnen
stad;
- het via een gericht horecabeleid sturen van de ontwikke
lingen in de horeca;
- het herinrichten van de totale binnenstad;
- het versterken van groen in de binnenstad;
- het ontwikkelen van het Harmoniekwartier en het Hofsin-
gelgebied;