Blad 6 - Wirdumerdijk; - Nieuwestad nz/zz; - Peperstraat; - Naauw; - Kelders; - Voorstreek tot Wortelhaven; - tijdelijke parkeervoorzieningen; Deze cluster werken wordt aangeduid met deel A. Bij de samenstelling van deze lijst van werken hebben wij ons laten leiden door de eerder op grond van het BRO- rapport "Ontwikkelingsvisie Binnenstad" (april 1995) be paalde prioriteit voor Wirdumerdijk en Nieuwestad en het gegeven, dat de noodzaak tot herinrichting van het autoluwe deel van het winkelgebied het grootst isHet betreft hier nog uitsluitend een lijst van werken, waarvoor de uitvoe ringsvolgorde nog exact bij de nadere uitwerking moet wor den bepaald. Bij de uiteindelijke bepaling van de volgorde is het belangrijk, dat er logische en afgeronde eenheden van werken ontstaan, mede gelet op de verdere financier baarheid van het vervolg van de binnenstadsplannen. Parallel aan deze werken wordt er beleid ontwikkeld op het gebied van puien, reclame, uitstallingen en terrassen en wordt nagegaan of ondergrondse vuilopslag kan worden toege past De dekking voor de financiering van de investering van f 9.000.000,= voor deel A van de eerste fase van de herin richting wordt gevormd door de volgende posten: Struktuur versterkende projecten ten laste van het ge meentelijk investeringsfonds: f 3.500.000,= Door NUON ter beschikking te stellen middelen: f 2500000 Subsidie "Grote Stedenbeleidbeleid"-impuls 1997/1998: f 3000 000 In deel B van de eerste fase zijn voorlopig de werken opge nomen, waarvoor of de financiering nog niet geregeld is of waarvoor de inhoudelijke besluitvorming rond het te voeren beleid nog niet concreet genoeg is - parkeergarage Hoeksterend; - parkeergarage Oldehoofsterkerkhof - reconstructie Beursplein; - restant autoluwe deel winkelgebied (Brol/Groentemarkt/Over de Kelders); - toeristische en recreatieve projecten; - Ontwikkeling fietsenstallingen. De Brol, de Groentemarkt en Over de Kelders zijn voorlopig met het oog op het noodzakelijk geachte herstel van de ka demuren in het Naauw om logistieke redenen (bouwverkeer Blad 7 buiten deel A gehouden. De ambtelijke dienst is van mening (mede gelet op de inspraakreacties bij de straatvergadering over het masterplan)dat de kademuren thans vooruitlopend op de herinrichting van het Naauw moeten worden aangepakt. Bij het eventueel laten vallen van het herstel van de kade muren, worden de nodige risico's gelopen. Wij stellen ons na ampel beraad echter op het standpunt, dat deze investe ring nog nadrukkelijk dient te worden afwogen tegenover de mogelijke inzet van de benodigde middelen voor andere her inrichtingswerkzaamheden. Wij wensen daarom de uitkomsten van nader onderzoek af te wachten alvorens hieromtrent een definitieve keuze wordt gedaan. Voor de goede orde vermelden wij hier nog, dat wij ons voorstel inzake de aanleg van de Harmoniebrug naar aanlei ding van de behandeling in de Commissies Stadsontwikke ling/Economische en Sociale Zaken van 2 december jl. hebben ingetrokken. Dit betekent in concreto, dat dit project uit de eerder vastgestelde eerste fase is geschrapt. Het onderdeel minirotonde Hoeksterend kan thans buiten be schouwing blijven, omdat voor dat werk reeds een krediet is gevoteerd Het spreekt vanzelf, dat evenals bij de systematiek voor het programma Infrastructuur de Commissies Stadsontwikke ling/Economische en Sociale Zaken bij de verdere aanpak en nadere uitwerking van de eerdergenoemde werken wordt be trokken en daar waar nodig tussentijds om advies wordt ge vraagd. De investeringen dienen de goedkeuring van deze commissie te hebben alvorens deze worden uitgevoerd. Deze aanpak wordt mede ingegeven door de omstandigheid, dat voor sommige projecten aparte subsidietra]ecten lopen. 6. Organisatie uitvoeringsfase Binnenstad Nieuwe Stad Omtrent de nadere organisatorische invulling van het pro ject komen wij binnenkort met een afzonderlijk voorstel te rug. Duidelijk is echter wel dat de ambtelijke organisatie uitbreiding van capaciteit behoeft. In overleg met de di rectieraad worden maatregelen genomen om externe capaciteit in te huren. 7. Vervolgtraject Wij stellen ons voor het aan de kadernota gekoppelde voor lopige uitvoeringsprogramma voor de binnenstad met bijbeho rende globale financiële planning als richtsnoer te hante ren voor de te nemen investeringsbeslissingen, met dien verstande dat de planning jaarlijks wordt geactualiseerd op basis van ontwikkelingen en beschikbare middelen. De in uitvoering te nemen afzonderlijke(deel-projecten zullen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 492