Blad 6
- Wirdumerdijk;
- Nieuwestad nz/zz;
- Peperstraat;
- Naauw;
- Kelders;
- Voorstreek tot Wortelhaven;
- tijdelijke parkeervoorzieningen;
Deze cluster werken wordt aangeduid met deel A.
Bij de samenstelling van deze lijst van werken hebben wij
ons laten leiden door de eerder op grond van het BRO-
rapport "Ontwikkelingsvisie Binnenstad" (april 1995) be
paalde prioriteit voor Wirdumerdijk en Nieuwestad en het
gegeven, dat de noodzaak tot herinrichting van het autoluwe
deel van het winkelgebied het grootst isHet betreft hier
nog uitsluitend een lijst van werken, waarvoor de uitvoe
ringsvolgorde nog exact bij de nadere uitwerking moet wor
den bepaald. Bij de uiteindelijke bepaling van de volgorde
is het belangrijk, dat er logische en afgeronde eenheden
van werken ontstaan, mede gelet op de verdere financier
baarheid van het vervolg van de binnenstadsplannen.
Parallel aan deze werken wordt er beleid ontwikkeld op het
gebied van puien, reclame, uitstallingen en terrassen en
wordt nagegaan of ondergrondse vuilopslag kan worden toege
past
De dekking voor de financiering van de investering van
f 9.000.000,= voor deel A van de eerste fase van de herin
richting wordt gevormd door de volgende posten:
Struktuur versterkende projecten ten laste van het ge
meentelijk investeringsfonds: f 3.500.000,=
Door NUON ter beschikking te stellen middelen:
f 2500000
Subsidie "Grote Stedenbeleidbeleid"-impuls 1997/1998:
f 3000 000
In deel B van de eerste fase zijn voorlopig de werken opge
nomen, waarvoor of de financiering nog niet geregeld is of
waarvoor de inhoudelijke besluitvorming rond het te voeren
beleid nog niet concreet genoeg is
- parkeergarage Hoeksterend;
- parkeergarage Oldehoofsterkerkhof
- reconstructie Beursplein;
- restant autoluwe deel winkelgebied
(Brol/Groentemarkt/Over de Kelders);
- toeristische en recreatieve projecten;
- Ontwikkeling fietsenstallingen.
De Brol, de Groentemarkt en Over de Kelders zijn voorlopig
met het oog op het noodzakelijk geachte herstel van de ka
demuren in het Naauw om logistieke redenen (bouwverkeer
Blad 7
buiten deel A gehouden. De ambtelijke dienst is van mening
(mede gelet op de inspraakreacties bij de straatvergadering
over het masterplan)dat de kademuren thans vooruitlopend
op de herinrichting van het Naauw moeten worden aangepakt.
Bij het eventueel laten vallen van het herstel van de kade
muren, worden de nodige risico's gelopen. Wij stellen ons
na ampel beraad echter op het standpunt, dat deze investe
ring nog nadrukkelijk dient te worden afwogen tegenover de
mogelijke inzet van de benodigde middelen voor andere her
inrichtingswerkzaamheden. Wij wensen daarom de uitkomsten
van nader onderzoek af te wachten alvorens hieromtrent een
definitieve keuze wordt gedaan.
Voor de goede orde vermelden wij hier nog, dat wij ons
voorstel inzake de aanleg van de Harmoniebrug naar aanlei
ding van de behandeling in de Commissies Stadsontwikke
ling/Economische en Sociale Zaken van 2 december jl. hebben
ingetrokken. Dit betekent in concreto, dat dit project uit
de eerder vastgestelde eerste fase is geschrapt.
Het onderdeel minirotonde Hoeksterend kan thans buiten be
schouwing blijven, omdat voor dat werk reeds een krediet is
gevoteerd
Het spreekt vanzelf, dat evenals bij de systematiek voor
het programma Infrastructuur de Commissies Stadsontwikke
ling/Economische en Sociale Zaken bij de verdere aanpak en
nadere uitwerking van de eerdergenoemde werken wordt be
trokken en daar waar nodig tussentijds om advies wordt ge
vraagd. De investeringen dienen de goedkeuring van deze
commissie te hebben alvorens deze worden uitgevoerd. Deze
aanpak wordt mede ingegeven door de omstandigheid, dat voor
sommige projecten aparte subsidietra]ecten lopen.
6. Organisatie uitvoeringsfase Binnenstad Nieuwe Stad
Omtrent de nadere organisatorische invulling van het pro
ject komen wij binnenkort met een afzonderlijk voorstel te
rug. Duidelijk is echter wel dat de ambtelijke organisatie
uitbreiding van capaciteit behoeft. In overleg met de di
rectieraad worden maatregelen genomen om externe capaciteit
in te huren.
7. Vervolgtraject
Wij stellen ons voor het aan de kadernota gekoppelde voor
lopige uitvoeringsprogramma voor de binnenstad met bijbeho
rende globale financiële planning als richtsnoer te hante
ren voor de te nemen investeringsbeslissingen, met dien
verstande dat de planning jaarlijks wordt geactualiseerd op
basis van ontwikkelingen en beschikbare middelen. De in
uitvoering te nemen afzonderlijke(deel-projecten zullen