Blad 2 De behoefteraming speelt niet alleen een rol bij de verde ling van de reguliere rijkssubsidiebudgetten. In november 1995 heeft de Regering 275 miljoen gulden extra beschikbaar gesteld voor restauratiesDit geld is bedoeld om tenminste een gedeelte van de achterstand, in een groot landelijk on derzoek becijferd op 1,4 miljard gulden, in te lopen. Een belangrijk deel van de 2 75 miljoen wordt ingezet in de ja ren 1998, 1999 en 2000 en komt dus bovenop de reeds voor die jaren toegekende budgetten. Wij hebben er het afgelopen jaar stilzwijgend rekening mee gehouden dat de gemeente Leeuwarden uit de extra dotatie bedragen van ongeveer 1,5 tot 2 ton per jaar bovenop de reguliere budgetten tegemoet zou kunnen zien. Ook nieuw in het BRRM is, dat de subsidiebudgetten in een door de Staatssecretaris te bepalen verhouding moeten wor den ingezet in drie categoriën monumenten: woonhuizen/ boerderijen, kerken en overige monumenten. Dit is mede ge daan, omdat bij het landelijke onderzoek monumentenzorg was gebleken dat er vooral een technische achterstand bestaat op het gebied van woonhuismonumenten. Weliswaar is het nieuwe BRRM in het Staatsblad gepubliceerd op 10 april 1997 en op 16 juni inwerkinggetreden, de Staatssecretaris heeft op de invoering geanticipeerd door middel van circulaires in maart en aprilDe gemeente dien de op grond daarvan vóór 1 augustus 1997 een behoefteraming te overleggen aan de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Daar het samenstellen van een behoefteraming een zeer tijd rovende klus is die met spoed moest worden uitgevoerd, heb ben wij dit uitbesteed aan een extern bureau, hetzelfde dat in samenwerking met de Rijksdienst de nieuwe verdeelsyste matiek heeft ontwikkeld. Leeuwarden was niet de enige ge meente met een tijd- c.q. capaciteitsprobleem. Van de 36 grootste monumentengemeenten in Nederland heeft ongeveer de helft hetzelfde bureau ingeschakeld. Als basis voor de be hoefteraming Leeuwarden diende een adressenlijst die is op gesteld door de gemeentelijke medewerker monumentenzorg en die 195 objecten omvatte, een kleine 50% van het totale rijksmonumentenbestand in de gemeente. De behoefteraming kwam gereed in medio juli van dit jaar en is op 30 juli aangeboden aan de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Bij een steekproefsgewijze controle van de behoefteraming was overigens gebleken, dat conclusies van het ingeschakel de externe bureau over de onderhoudsstaat van bepaalde op genomen rijksmonumenten niet geheel strookten met het beeld van de medewerkers monumentenzorg. Dit is ook gemeld in de aanbiedingsbrief aan de Rijksdienst. Blad 3 In de tweede helft van september en de eerste helft van ok tober werd de gemeente enige malen geïnformeerd over de verwerking van de behoefteraming-resultaten door de Rijks dienst. Nadrukkelijk zij hierbij vermeld dat het om kennis gevingen ging. Op 31 oktober tenslotte kregen wij de (desastreuze) beschikking van de budgettoekenningen. Uit de extra dotatie van 275 miljoen mogen wij voor 1998, 1999 en 2000 telkens nul gulden tegemoet zien en het nieuwe budget voor 2003 bedraagt een kleine 100.000 gulden: 53.018 voor de woonhuizen, 33.867 voor kerken en 11.910 voor overige monumenten Wij zetten een paar cijfers voor u op rij. De reeds toege kende reguliere budgetten voor de jaren 1998 tot en met 2002 bedragen resp. ca. 600.000, 665.000, 675.000, 670.000 en 660.000 gulden. Het nu toegekende budget voor 2003 bete kent een achteruitgang van 85%. Daarmee blijkt de achter uitgang van het Leeuwarder budget de grootste te zijn van alle monumentengemeenten in Nederland. Overigens zijn ook andere gemeenten zwaar gedupeerd. Zo gaat Kampen er 75% op achteruit, Harlingen 73%, Bergen op Zoom 73% en zijn in iets mindere mate ook erkende belangrijke monumentensteden als Dordrecht, Alkmaar en Delft zwaar getroffen. Bovendien heeft de toekenning in categorieën tot, zwak uitgedrukt, curieuze resultaten geleid. Aan de gemeente Naarden, bij voorbeeld, is in de categorie kerken een budget van f 37,- (lees: zevenendertig gulden) toegekend. De gevolgen van de beschikking zullen rampzalig zijn voor Leeuwarden. Noodzakelijke, miljoenen guldens kostende res tauraties, zoals van de Jacobijnerkerk en de Algemene Be graafplaats, dreigen hierdoor niet van de grond te komen, andere restauraties zullen langdurig moeten worden uitge steld met voortgaande technische achteruitgang en kosten verhogingen tot gevolg. De afgelopen weken hebben wij benut om de zaken op een rij tje te zetten en ambtelijk overleg te voeren met andere grote monumentengemeenten. Ook is vanuit het ambtelijk overleg van de 36 grootste monumentengemeenten contact ge legd met de VNGWij hebben besloten om na ampel beraad en op basis van nader onderzoek naar de behoefteraming en naar de wijze van verwerking van de behoefteraming door de Rijksdienst bezwaar aan te tekenen tegen de beschikking van 31 oktober 1997. Ook andere gemeenten, zoals Delft en Rot terdam, hebben deze stap genomen. Vóór 1 maart 1998 zullen wij het bezwaarschrift nader moti veren. Voorts beraden wij ons over andere te nemen stappen. De komende maanden wordt u daarover door ons geïnformeerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 501