Begroting 1998
Concern
5.5 Structurele dekking voor arbeidsmarkttoeleiding
Tijdens de behandeling van de perspectiefnota 1998-2001 hebben wij u toegezegd bij de
begrotingsbehandeling een structurele dekking voor te zullen leggen.
Er zal een meer integrale aanpak van uitkeringsverstrekking en arbeidsmarkttoeleiding
toegepast gaan worden. Daarbij gaan wij er van uit dat de hiermee gemoeide kosten binnen de
dienstbegroting Welzijn gedekt worden. Binnenkort wordt de commissie Welzijn hierover
geïnformeerd.
5.6 Stadswachten
Voor de financiering van de stadswachten 1998 e.v. is nog geen passende dekking gevonden.
Tussen de partijen is overleg geweest ten aanzien van de aantallen en de daarbij behorende
kosten voor overhead.
Voor 1998 zullen 50 stadswachten ingezet worden. Dit betekent een gemeentelijke bijdrage
van 290.000,-.
Voor de Perspectief 1999-2002 zal het project geëvalueerd worden en zal de dekking
structureel middels nieuw beleid" aangegeven worden. Naar verwachting als een voorstel in
het kader van nieuw beleid.
Tabel 10- Nieuw beleid f 1000,00 in absolute getallen)
nr.
Omschrijving
1998
1999
2000
2001
Onderh. fysieke leefomgeving
1.000
1.000
1.000
1.000
Planschadevergoeding
25
25
25
25
Investeringsfonds
148
148
1.025
1.025
1.173
1.173
20
Begroting 1998
Concern
6. BELASTINGEN EN HEFFINGEN
In algemene zin willen wij het beleid zoals wij dat nu voeren, voortzetten, te weten:
a) uiterst terughoudend en streven naar lastenverlichting,
b) het ozb-tarief uitsluitend corrigeren op basis van het prijsindexcijfer,
c) de vervuiler betaalt,
d) een zo maximaal mogelijk kwijtscheldingsbeleid.
Bij dit beleid is het dan ook spijtig te moeten constateren dat onze gemeente via de
Consumentenbond in een negatief daglicht is geplaatst. De berekeningsmethode waarvoor de
consumentenbond gekozen heeft pakt voor Leeuwarden negatiever uit dan een andere
methodiek, te weten die van het 'Erasmus studiecentrum lokale overheden'. In een artikel in
B&G van dr P.Bordewijk wordt dit uiteengezet. Waar naar onze mening burgers feitelijk in
geïnteresseerd zijn, zijn de werkelijke lasten die zij moeten betalen. Als dan bijvoorbeeld
gekeken wordt naar de waarde van woningen in het westen van het land, dan moet
geconstateerd worden dat daar een betrekkelijk eenvoudige woning al 300.000 waard
is.Behoorlijk duurder dan in Leeuwarden. Zelfs in de eigen regio blijkt uit onderzoek van de
Leeuwarder Courant dat de gemiddelde woningprijs in Leeuwarden lager is dan in
bijvoorbeeld buurgemeenten.
Als u instemt met onze bezuinigingsvoorstellen uit paragraaf 4 geven wij eerder dan gepland in
de perspectiefnota invulling aan een deel van de afgesproken taakstelling van totaal 9,5
miljoen. Dat geeft ons de mogelijkheid om hiervan de samenleving direct te laten profiteren.
Wij stellen u daarom voor de lastendruk te verlagen met 1 miljoen.
In overeenstemming met het Kabinetsbeleid stellen wij u voor om deze verlaging van
1 miljoen via afvalstoffenheffing terug te geven. Dat kan de 100,- die het Rijk terug wil
geven op deze heffing versterken. Een verdere zichtbare daling van deze heffing kan verkregen
worden door de nog openstaande twee tranches (1998 en 1999) belastingverlaging (ieder groot
250.000) ook te bestemmen voor de verlaging van de afvalstoffenheffing. Gelet op de hoogte
van deze lastenverlichting stellen wij u voor om de kwijtscheldingsnorm te handhaven op 95%.
Een bijkomende reden om dit normpercentage te handhaven, zij het een reden van andere orde,
is gelegen in de gedachte om over enige jaren wanneer de techniek dat goed mogelijk maakt,
het tarief zodanig te differentiëren door naast een vastrecht een bedrag per aangeleverde kilo
afval te gaan heffen en daarmee meer recht te doen aan het principe "de vervuiler betaalt". Wij
stellen ons voor dat dan ook een andere, op die regeling passende kwijtschelding gemaakt zal
worden. Het in betrekkelijk korte tijd wisselen van kwijtscheldingsregelingen zal die
regelingen er niet duidelijker op maken.
Met betrekking tot het tarief van de afvalstoffenheffing zij verder opgemerkt dat:
a) het tarief zoals dat tot nu toe vastgesteld is, mede afhankelijk is van de mate van
kwijtschelding.
b) de stijging van de afvalstoffenheffing in 1996 gematigd is door gebruik te maken van de
winstuitkering van Afvalsturing Friesland, terwijl voor 1997 gebruik gemaakt is van het
egalisatiefonds; beide mogelijkheden zijn nu niet meer beschikbaar. Dit betekent dat los
van de normale prijsontwikkelingen, het tarief van de afvalstoffenheffing in 1998 met
25,- zal moeten stijgen om zo kostendekkend te blijven.
Mede als gevolg van onder andere de aangescherpte arbo-regels er ten opzichte van 1997 een
tariefsstijging nodig zal zijn van circa 25,-.
21