Begroting 1998
Concern
De rest van de inkrimping wordt veroorzaakt door geringe aanpassingen van de
dividenduitkeringen van de Bank Nederlandse Gemeeenten en NV Waterleiding
Friesland. De hogere dividenduitkering van het Bouwfonds is het gevolg van een
sterke stijging van de dividenduitkering per aandeel, onder meer doordat de
verhandelbaarheid van aandelen Bouwfonds is vergroot.
31. In tabel 4.8 van de perspectiefnota 1998-2001 is een dubbeltelling van 1.037.000
ontstaan als gevolg van het onjuist doorvertalen van mutaties naar 2001 (zie kolom
2000 incidentele effecten 192.000 en 845.000). Het gevolg daarvan is dat in het
jaar 2001 teveel ruimte voor beleidsintensivering/nieuw beleid is gesuggereerd
9.957.000 i.p.v. 8.920.000). Deze omissie is in dit concept-beleidsplan
rechtgetrokken door in aanzet van laatstgenoemd bedrag uit te gaan.
Het beroep op de Algemene Reserve kan in eerste instantie beperkt blijven tot
310.000 i.p.v. 1.347.000.- Algemene uitkering (zie Bijlage 1 A met toelichting
35. Door procedurewijziging komt de algemene meldingsplicht steeds meer in de plaats
van de vergunningenplicht. Binnen de beleidsperiode ontstaat hierdoor een
uitzetting op milieuleges van 73.000. De effecten van Regionale Milieu
- Samenwerking (herwaardering 1997-2000) zijn nog niet gerealiseerd. Vooralsnog is
uitgegaan van een vertraging.
37. Een vermindering van de formatie met 0,7 fte op onderhoud sportvelden is in het
beleidsplan 1997-2000 ten onrechte niet opgenomen. Dit geeft een inkrimping van
ƒ42.000.
38. Een wijziging in de toerekening van kapitaallasten aan de producten heeft geleid tot
een verschuiving t.l.v. de onrendabele budgetten met 31.000.
39. Areaaluitbreidingen openbaar groen in Goutum-Noord leiden tot een uitzetting in
1999 van ƒ36.000, 88.000 in 2000 en 56.000 in 2001.
41. Een herrekening van de vrijval kapitaallasten op basis van de boekwaarden en
investeringsprogramma's heeft geleid tot een uitzetting van 16.000 in 1999,
53.000 in 2000 en 94.000 in het jaar 2001
42. In het kader van de 10% efficiency-operatie is aanvankelijk een taaksteling DSB
geraamd van 700.000 500.000. De taakstelling van 500.000 is naderhand
specifiek ingevuld, doch de oorsponkelijke stelpost is 2x teruggeboekt i.p.v. lx. Dit
geeft een inkrimping van 500.000.
43. Als gevolg van het hoge verloop van vrijwilligers worden er extra kosten gemaakt
voor opleidingen, oefeningen en zijn extra kosten voor stages op de hoofdpost
noodzakelijk. Tezamen met hogere vergoedingen leidt dit tot een stijging van de
exploitatielasten van de post-Noord van 150.000 naar 250.000. Uitgaande van de
veronderstelling dat de post per 2000 volledig operationeel zal zijn loopt deze
uitzetting terug van 100.000 tot 50.000. (zie ook punt 7 van de lijst van
incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen
44. Tot nog toe kwamen de FLO-uitkeringen bij 55 jaar volledig tot onze last. In het
kader van de z.g. flexibele pensionering, worden deze lasten lager. Binnen de
beleidsperiode ontstaat hierdoor een voordeel van 237.000.
45. Op de kosten FLO 1998 kan een correctie van 20.000 batig worden aangebracht. De
kosten FLO 2000 vallen 62.000 tegen in verband met het op jaarbasis ramen van de
kosten uittreders.
47. Voor kosten werving en selectie dient in 1998 15.000 extra besteed te worden.
Begroting 1998
Concern
III b) Overzicht incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen ten opzichte van de
Perspectiefnota 1998-2001
(in mutaties x 1.000)
Nr
Omschrijving
1997
1998
1999
2000
2001
1
kosten flankerend beleid
110 -
110
2
kap.lasten verkeersregelinstallaties
18
9 -
9 -
130
3
versnelling 10 efficiency-taakstelling
7
7 -
4
regionale milieu-samenwerking
37 -
1 -
38
5
vertraging taakstelling sport
175 -
125 -
13
287
6
vertraging 10 optimaliseringsoperatie
200 -
33
7
exploitatielasten post-Noord
50 -
50
8
vertraging sociaal-convenant
3
39
37 -
5 -
9
vertraging vervanging piepers
23
23 -
10
Uitstel verzelfstandiging sport
791 -
411
259
0
Totaal incidentele uitzettingen (-) en
inkrimpingen
1025 -
198
247
422
Idem in absolute cijfers (zie tabel 5)
1025 -
827 -
580 -
158 -
1Zie de toelichting bij nummer 9 van de lijst van uitzettingen (-) en inkrimpingen
2. Door verschuivingen in het vervangingsprogramma verkeersregelinstallaties kan binnen de
beleidsperiode een bedrag van 100.000,— worden bespaard.
5. Het onderzoek naar mogelijke besparingen in de sector Sport heeft geleid tot incidentele
uitzetting van 175.000,— in 1998, 300.000,-- in 1999 en 287.000 in het kaar 2000.
6. Door hogere lasten wachtgeld/VUT wordt de bijdrage in het kader van de 10%
optimaliseringsoperatie ad
700.000,-- pas in het jaar 2002 gerealiseerd. Dit leidt tot incidentele uitzettings van
200.000,- in 2000 en 167.000,- in 2001
7. Zie de toelichting bij nummer 44 van de lijst van structurele uitzettingen (-) en
inkrimpingen
10. Alvorens de sector Sport wordt verzelfstandigd dient er een onderzoek te worden ingesteld
naar;
a. de te stellen voorwaarden van de verzelfstandiging;
b. nadere uitwerking van de samenwerkingsvorm Kalverdijkje binnen de contouren van de
verzelfstandigde organisatie;
c. de mogelijkheden tot vermindering van het areaal sportvelden.
Het uitstel van de verzelfstandiging leidt tot nadelige financiële effecten. In bovenstaande
uitzetting zijn tevens de kosten van het onderzoek, het langer instandhouden van de
projectorganisatie en de inzet van tijdelijk personeel opgenomen.