Begroting 1998 Concern De rest van de inkrimping wordt veroorzaakt door geringe aanpassingen van de dividenduitkeringen van de Bank Nederlandse Gemeeenten en NV Waterleiding Friesland. De hogere dividenduitkering van het Bouwfonds is het gevolg van een sterke stijging van de dividenduitkering per aandeel, onder meer doordat de verhandelbaarheid van aandelen Bouwfonds is vergroot. 31. In tabel 4.8 van de perspectiefnota 1998-2001 is een dubbeltelling van 1.037.000 ontstaan als gevolg van het onjuist doorvertalen van mutaties naar 2001 (zie kolom 2000 incidentele effecten 192.000 en 845.000). Het gevolg daarvan is dat in het jaar 2001 teveel ruimte voor beleidsintensivering/nieuw beleid is gesuggereerd 9.957.000 i.p.v. 8.920.000). Deze omissie is in dit concept-beleidsplan rechtgetrokken door in aanzet van laatstgenoemd bedrag uit te gaan. Het beroep op de Algemene Reserve kan in eerste instantie beperkt blijven tot 310.000 i.p.v. 1.347.000.- Algemene uitkering (zie Bijlage 1 A met toelichting 35. Door procedurewijziging komt de algemene meldingsplicht steeds meer in de plaats van de vergunningenplicht. Binnen de beleidsperiode ontstaat hierdoor een uitzetting op milieuleges van 73.000. De effecten van Regionale Milieu - Samenwerking (herwaardering 1997-2000) zijn nog niet gerealiseerd. Vooralsnog is uitgegaan van een vertraging. 37. Een vermindering van de formatie met 0,7 fte op onderhoud sportvelden is in het beleidsplan 1997-2000 ten onrechte niet opgenomen. Dit geeft een inkrimping van ƒ42.000. 38. Een wijziging in de toerekening van kapitaallasten aan de producten heeft geleid tot een verschuiving t.l.v. de onrendabele budgetten met 31.000. 39. Areaaluitbreidingen openbaar groen in Goutum-Noord leiden tot een uitzetting in 1999 van ƒ36.000, 88.000 in 2000 en 56.000 in 2001. 41. Een herrekening van de vrijval kapitaallasten op basis van de boekwaarden en investeringsprogramma's heeft geleid tot een uitzetting van 16.000 in 1999, 53.000 in 2000 en 94.000 in het jaar 2001 42. In het kader van de 10% efficiency-operatie is aanvankelijk een taaksteling DSB geraamd van 700.000 500.000. De taakstelling van 500.000 is naderhand specifiek ingevuld, doch de oorsponkelijke stelpost is 2x teruggeboekt i.p.v. lx. Dit geeft een inkrimping van 500.000. 43. Als gevolg van het hoge verloop van vrijwilligers worden er extra kosten gemaakt voor opleidingen, oefeningen en zijn extra kosten voor stages op de hoofdpost noodzakelijk. Tezamen met hogere vergoedingen leidt dit tot een stijging van de exploitatielasten van de post-Noord van 150.000 naar 250.000. Uitgaande van de veronderstelling dat de post per 2000 volledig operationeel zal zijn loopt deze uitzetting terug van 100.000 tot 50.000. (zie ook punt 7 van de lijst van incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen 44. Tot nog toe kwamen de FLO-uitkeringen bij 55 jaar volledig tot onze last. In het kader van de z.g. flexibele pensionering, worden deze lasten lager. Binnen de beleidsperiode ontstaat hierdoor een voordeel van 237.000. 45. Op de kosten FLO 1998 kan een correctie van 20.000 batig worden aangebracht. De kosten FLO 2000 vallen 62.000 tegen in verband met het op jaarbasis ramen van de kosten uittreders. 47. Voor kosten werving en selectie dient in 1998 15.000 extra besteed te worden. Begroting 1998 Concern III b) Overzicht incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen ten opzichte van de Perspectiefnota 1998-2001 (in mutaties x 1.000) Nr Omschrijving 1997 1998 1999 2000 2001 1 kosten flankerend beleid 110 - 110 2 kap.lasten verkeersregelinstallaties 18 9 - 9 - 130 3 versnelling 10 efficiency-taakstelling 7 7 - 4 regionale milieu-samenwerking 37 - 1 - 38 5 vertraging taakstelling sport 175 - 125 - 13 287 6 vertraging 10 optimaliseringsoperatie 200 - 33 7 exploitatielasten post-Noord 50 - 50 8 vertraging sociaal-convenant 3 39 37 - 5 - 9 vertraging vervanging piepers 23 23 - 10 Uitstel verzelfstandiging sport 791 - 411 259 0 Totaal incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen 1025 - 198 247 422 Idem in absolute cijfers (zie tabel 5) 1025 - 827 - 580 - 158 - 1Zie de toelichting bij nummer 9 van de lijst van uitzettingen (-) en inkrimpingen 2. Door verschuivingen in het vervangingsprogramma verkeersregelinstallaties kan binnen de beleidsperiode een bedrag van 100.000,— worden bespaard. 5. Het onderzoek naar mogelijke besparingen in de sector Sport heeft geleid tot incidentele uitzetting van 175.000,— in 1998, 300.000,-- in 1999 en 287.000 in het kaar 2000. 6. Door hogere lasten wachtgeld/VUT wordt de bijdrage in het kader van de 10% optimaliseringsoperatie ad 700.000,-- pas in het jaar 2002 gerealiseerd. Dit leidt tot incidentele uitzettings van 200.000,- in 2000 en 167.000,- in 2001 7. Zie de toelichting bij nummer 44 van de lijst van structurele uitzettingen (-) en inkrimpingen 10. Alvorens de sector Sport wordt verzelfstandigd dient er een onderzoek te worden ingesteld naar; a. de te stellen voorwaarden van de verzelfstandiging; b. nadere uitwerking van de samenwerkingsvorm Kalverdijkje binnen de contouren van de verzelfstandigde organisatie; c. de mogelijkheden tot vermindering van het areaal sportvelden. Het uitstel van de verzelfstandiging leidt tot nadelige financiële effecten. In bovenstaande uitzetting zijn tevens de kosten van het onderzoek, het langer instandhouden van de projectorganisatie en de inzet van tijdelijk personeel opgenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 177