Sector/Dienst-Begroting 1998
Bestuur en Concernstaf
Ad. 2 Kwalitatieve verbetering van het tniddelenbeheer
Naast deze maatregelen ter versterking van het bestuurlijk primaat zal in 1998, met de
invoering van één uniform financieel informatiesysteem voor alle organisatie
onderdelen een belangrijke verbetering in de beheersing van de gemeentefinanciën
mogelijk moeten worden.
De in de perspectiefnota 1998-2001 geschetste ontwikkeling op het terrein van de
gemeentelijke organisatie - het op afstand plaatsen van uitvoerende taken - zal alleen
slagen bij een hoge mate van flexibiliteit, inzetbaarheid en mobiliteit van het personeel.
Waar nodig zullen nieuw beleid en instrumenten worden ontwikkeld. De
voorbereidingen voor een betere kwalitatieve en kwantitatieve beheersing van
personeelsstromen zijn reeds gestart. Het interne arbeidsbureau wordt uitgebouwd tot
een mobiliteitsbureau. Dit bureau moet sturing geven aan de interne mobiliteit en de
inzet van wachtgelders en boventalligen stimuleren. Dit mede om de inzet van externe
medewerkers beter te coördineren en de kosten daarvan belangrijk terug te dringen.
Een belangrijke voorwaarde voor een verbetering van het middelenbeheer is de
afstemming van de gegevensbestanden van het personeelsinformatiesysteem (PR1S), het
financieel informatiesysteem (EAGLE) en de facilitaire informatiesystemen (APPLIX
postregistratie). Deze afstemming zal in 1998 worden doorgevoerd.
Ad. 3 Doelmatigheids- en effectiviteitsonderzoeken.
Met de herstructurering van de concernstaf per 1 januari 1998 worden de voorwaarden
gecreëerd voor het verbeteren van de concern planning en controlcyclus.
Doelmatigheids- en effectiviteitsonderzoeken zullen projectmatig worden opgepakt.
Niet alleen vanuit de financiële invalshoek, maar integraal over beleid - bewaking
politiek bestuurlijk primaat - geld, mensen en informatie (automatisering).
De begroting 1998 is de eerste officiële productenbegroting. In de begroting wordt als
eerste aanzet zo concreet mogelijk aangegeven:
wat wij willen;
hoe wij dat denken te bereiken en hoe wij dat meten.
Voor het bereiken van deze doelstellingen zal enige jaren nodig zijn. Want met het
werken van de productenbegroting zal nog de nodige ervaring moeten worden
opgedaan. Het nog scherper omlijnen wat wij willen en waarom, is daar een onderdeel
van. Geleidelijk aan dienen doelomschrijvingen te worden geconcretiseerd en
kwantitatieve en kwalitatieve prestatiecriteria te worden aangescherpt. Effecten dienen
gemeten te worden en steeds afgewogen tegen de daaraan benodigde inzet van
middelen. De werkelijke behoeftevraag zal beter in beeld moeten worden gebracht. Bij
het opstellen van de productenbegroting 1998 wordt 60% van het kwaliteitsoptimum
nagestreefd. Voor de begroting 1999 wordt de dienovereenkomstige norm gesteld op
90%.
Met de oplevering van de begroting 1998 is de productenbegroting dus nog lang niet af.
Het is eerder de start van een doorlopend proces. Er dienen nog meerdere
kwaliteitsslagen te worden gemaakt. De productenbegroting moet groeien tot een
volwaardig instrument van sturing voor ajje leidinggevenden.
Sector/Dienst-Begroting 1998
Bestuur en Concernstaf
l\VO U 1IUU l
Voor 1998 wordt een positief resultaat verwacht van 140.287.000,-. Dit betreft het
saldo van baten en lasten van respectievelijk 170.600.000,- en 30.313.000,-.
De belangrijkste afwijkingen t.o.v. de Perspectiefnota 1998 zijn
mutaties in de algemene uitkering uit het gemeentefonds
dividenduitkering Bouwfonds Nederlandse Gemeente
kosten schaalverlenging
toename apparaatskosten
Mutaties in (beleids-) producten
Ten opzichte van de (schaduw-) productenbegroting 1997 is, in verband met het
toevoegen van het procesbeheer rond de B&W- en Raadsvergaderingen aan de
concernstaf, één product toegevoegd. Dit betreft het product 'bestuursdocument'
(productcode 000.31.04), behorend bij het beleidsproduct 'documentair
infomatiebeheer' (productcode 000.31).
Het onderhavige (beleids-) product was in de (schaduw-) productenbegroting 1997
opgenomen in de begroting van de dienst Algemene Zaken (facilitair bedrijf).
Leeswijzer
De begroting 1998 is als volgt opgebouwd:
een algemeen deel waarin doel en taken van de dienst aan de orde komen;
beschrijving van de belangrijkste veranderingen en ontwikkelingen waarmee de
dienst te maken krijgt en de wijze waar hierop ingespeeld wordt;
een organisatieschema van de dienst, de uitgangspunten van bedrijfsvoering, een
overzicht van de productieve uren en formatie-functieschalen verdeeld over de
verschillende units binnen de Concernstaf;
een risicoparagraaf;
een financieel deel wat is opgesplitst in een sector- en dienstbegroting;
tenslotte een aantal financiële bijlagen, namelijk: de investerings- en
financieringsstaat, de kostenverdeelstaat, het overzicht van de personele sterkte en
de personeelslasten, de verzamel- en consolidatiestaat, het investeringsoverzicht, het
overzicht reserves en voorzieningen en de staat van geactiveerde kapitaal lasten.
1.222.000,-
190.000,-
- 172.000,-
- 121.000,-