Sector/Dienst-Begroting 1998 Bestuur en Concernstaf De gemeentelijke organisatie heeft te maken met een relatief groot aantal boventalligen en wachtgelders. Voor betrokkenen heeft dit sociale en financiële gevolgen. Voor de organisatie betekent dit met name met betrekking tot de tweede groep 'kosten zonder productie'. Uit het oogpunt van mobiliteit wordt onderzocht op welke wijze aan dit onderdeel van het personeelsbeleid adequaat invulling kan worden gegeven, met als primair doel het minimaliseren van de (financiële-) gevolgen. Binnen de context van de verdere ontwikkeling van de dienstverlening binnen de sectoren enerzijds, alsmede in het kader van de invoering van het planning- en control- instrumentarium (als onderdeel van LIS) wordt gewerkt aan de realisatie van een samenhangend opleidingsprogramma. Dit project is in eerste instantie gericht op sectorhoofden en middelenfunctionarissen, en zal (na evaluatie) in 1998 een vervolg krijgen voor teamleden en uitvoerenden. Het centraal akkoord dat met de werknemers afgesloten is over de ADV/Flex heeft voor de nodige consequenties gezorgd met betrekking tot financiën en bedrijfsvoering. Aan financiële middelen voor herbezetting is rond de 1,2 min. structureel op jaarbasis nodig. Voor de bedrijfsvoering is de complexiteit sterk vergroot in verband met de verdubbeling van het aantal te compenseren uren. Een project dat onder de naam LIS-taskforce PRIS in 1997 is gestart, zal in 1998 een vervolg krijgen om de personele-, organisatie- en salarisgegevens op een eenduidige manier vast te leggen. 3.4 Informatisering automatisering De strategische ontwikkeling rond de beleidskeuzes, de organisatievormen, wijzen van dienstverlening en besturing zijn van directe invloed op de informatievoorziening en inzet van informatietechnologie (automatisering). Per productieproces zal de informatiebehoefte van het team- en sectormanagement worden bepaald en wordt bezien hoe de uitvoering van taken en inzet van automatisering kan worden geoptimaliseerd. Primair is dit een taak van het lijnmanagement, ondersteund door recent benoemde of nog te benoemen informatiebeheerders en O&I-adviseurs. Voor wat betreft de management-informatievoorziening geldt dat de invoering van uniforme systemen voor de middelenregistraties (PRIS - personeel, Eagle - financiën en Applix - facilitaire zaken) in een ver gevorderd stadium zijn. In 1998 zal de grootschalige vernieuwingsslag kunnen worden afgerond. Voor wat betreft het permanente onderhoud van processen, applicaties en bestanden zal de recent opgezette beheersorganisatie zorg gaan dragen. 9 Sector/Dienst-Begroting 998 Bestuur en Concernstaf Voor wat betreft het documentbeheer is een meer product/zaak-gericht concept in ontwikkeling. In 1998 zal in samenwerking met Algemene Zaken een drietal projecten worden opgestart die het gebruik en beheer van documenten gaan verbeteren. Het gaat hierbij om: opschaling van het postregistratiesysteem tot beheerssysteem voor documentafhandeling; invoering van een proces- en documentbeheerssysteem voor de ondersteuning van vergaderingen van (fase 1) het CO, de DR, B&W, raadsadviescommissies en de Raad; het naar nadere gezichtspunten kunnen categoriseren van documenten aan de bron, c.q. bij de productie In het kader van de optimalisatie van de operationele processen is gestart met de gemeentebrede koppeling van operationele processystemen via zogenaamde basisregistraties voor administratieve en geometrische gegevens. In 1998 zullen diverse nieuwe gegevensgroepen en systemen worden aangesloten. 1 Hierbij dient gedacht te worden aan het direct aan de bron (bij de productie) vastleggen van meerdere sleutels waarop het document betrekking heeft, o.a. het product, de casus/zaak, de activiteit, de gerelateerde documenten, de organisatie-eenheid en de betrokken medewerker. 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 209