Sector/Dienst-Begroting 1998 Bestuur en Concernstaf Kortom: een beleidslijn om te komen van (financiële) informatie tot productinformatie is een breed draagvlak nodig! Verder dient de aandacht meer en meer te worden verlegd van de financiële- naar de meer beleidsmatige info. Deze ontwikkeling stelt hoge eisen aan de kwalitatieve financiële beheersing, alsmede van de versterking van de centrale sturing. Herinrichting financieel/administratieve applicatie Eagle Ingaande 1998 wordt gewerkt volgens een uniforme financieel administratieve systematiek, welke decentraal wordt gevoerd op basis van één type applicatie (Eagle). Mede op grond van deze uitgangspunten vindt een herinrichting van de financiële applicatie plaats. De herinrichting van de applicatie is toegespitst op de doelen die zich vooral richten op: de kwalitatief betere beheersing; de versterking van de centrale sturing; te kunnen voldoen aan de informatiebehoefte; het bereiken van transparantie en uniformering; vereenvoudiging in gebruik en beheer procedures van de Eagle-applicatie. 4.3.2 Personeel organisatie 4.3.2.1 Organisatie strategische issues De nog steeds toenemende (bestuurlijke) noodzaak om adequaat te kunnen anticiperen en reageren op maatschappelijke ontwikkelingen, vraagt om een lokale overheid die in staat is soepel en snel te manoeuvreren. Tenminste twee zaken zijn hierbij van belang: de gemeente zal een scheiding dienen aan te brengen tussen specifiek bestuurlijke relevante issues, en de meer uitvoerende aspecten van de gemeentelijke organisatie. De operationele aansturing van deze laatste kan in veel gevallen op enige afstand van het politiek bestuur worden geplaatst, variërend van een overheid B. V., of een agentschap tot een zelfstandige private onderneming. De uiteindelijk te verkiezen vorm is afhankelijk van de mate van (dagelijkse/directe) invloed welke het politiek bestuur wenst te behouden, van wettelijke kaders, de onderlinge samenhang welke leidt tot synergie voordelen, e.d.. Opgemerkt dient te worden dat het ontwikkelen van beleid in een aantal gevallen op onderdelen ook al op afstand wordt gezet De politiek bestuurlijke invloed zal zich in toenemende mate moeten concentreren (en beperken) tot die van regisseur, facilitator en waar nodig co-producent van beleidsontwikkeling alsmede in de rol van opdrachtgever en contractpartner van taken welke door een overheids B.V., een agentschap dan wel een private onderneming worden uitgevoerd; de gemeente zal strategisch inhoudelijke keuzes dienen te vertalen in de gevolgen voor het producten-/dienstverleningspakket en de organisatie van de dienstverlening. Veel gemeenten besteden (delen van) de beleidsadvisering uit. 16 Sector/Dienst-Begroting 1998 Bestuur en Concernstaf Om dit mogelijk te maken zullen verstarrende en bepalende elementen in de bedrijfsvoering zoals de langdurige vastlegging van kapitaal in goederen en in de eigen organisatie, geleidelijk moeten worden afgebouwd. Het beleid zal erop gericht zijn, op den duur zo veel mogelijk de niet sturende/regisserende taken en activiteiten onder te brengen in op afstand geplaatste gemeentelijke onderdelen met contracten van beperkte duur, dan wel hiertoe opdrachten te verlenen aan particuliere instellingen en ondernemingen (eveneens zonder langdurige overeenkomsten aan te gaan). In die situatie zullen de gemeentelijke activiteiten verdeeld worden over: 1een beperkte staf die zich bezig houdt met strategische verkenningen en het monitoren van de markt (voorbereiding en ondersteuning bestuurlijke besluitvorming); 2. een (eveneens beperkte) groep accountmanagers die zich richt op het onderhandelen over en het beheer van de contracten die met partners worden afgesloten om de door het bestuur geformuleerde doelen te realiseren; 3. een of meerdere overheids B.V.'s of agentschappen voor de uitvoering van beleidsvoorbereidende, administratieve, facilitaire en specifieke operationele overheidstaken; Deze onderdelen opereren bedrijfsmatig maar staan onder supervisie (op afstand) van het bestuur. In deze onderdelen kunnen in principe een zeer groot aantal gemeentelijke activiteiten worden ondergebracht 4. een aantal privaatrechtelijke ondernemingen. De onderdelen 1. en 2. vormen daarbij de gemeentelijke organisatie in de klassieke betekenis. Van groot belang bij deze ontwikkeling is, dat gewaarborgd wordt dat de voor de regie-, facilitating- en co-producentenrol benodigde expertise in voldoende mate beschikbaar is. In het licht van het bovenstaande rijst de vraag welke consequenties deze ontwikkeling op kortere termijn heeft voor de huidige gemeentelijke organisatie. Naast de voor de hand liggende conclusie dat deze verder zal krimpen, zal in het najaar 1998 een plan worden ontwikkeld met betrekking tot de vraag hoe die krimp gestalte zal krijgen en wat dit betekent voor diverse onderdelen. Uiteraard zal dit een integrale visie moeten zijn waarin zowel de bestuurlijke-, beleidsinhoudelijke-, organisatorische-, personele-, financiële- als de informatiekundige aspecten een plaats krijgen. Uiteindelijk willen we komen tot een kleinere, hoogwaardiger organisatie. Er zijn nog de nodige bedrijfsonderdelen die er zich voor lenen om op meer afstand geplaatst te worden. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 213