Begroting 1998 Concern 8.1.2 Ontwikkelingen (financieel-) beleid In 1998 zal het middelenbeleid worden geactualiseerd. De navolgende onderwerpen van beleid zullen hierbij nader worden beschouwd, te weten: Treasury Betalings- en invorderingsverkeer Belastingen en tarieven (dienst-egalisatie-) reserve (s) en voorzieningen (dienst-) rapportages Ken- en stuurgetallen Kortom: een beleidslijn om te komen van (financiële) informatie tot productinformatie is een breed draagvlak voor nodig! Verder dient de aandacht meer en meer te worden verlegd van de financiële- naar de beleidsmatige info. Deze ontwikkeling stelt hoge eisen aan de kwalitatieve beheersing, alsmede aan de versterking van de centrale sturing. 8.2 Personeel organisatie 8.2.1 Organisatie strategische issues De nog steeds toenemende (bestuurlijke) noodzaak om adequaat te kunnen anticiperen en reageren op maatschappelijke ontwikkelingen, vraagt om een lokale overheid die in staat is soepel en snel te manoeuvreren. Tenminste twee zaken zijn hierbij van belang, te weten: de gemeente zal een scheiding dienen aan te brengen tussen specifiek bestuurlijke relevante issues, en de meer uitvoerende aspecten van de gemeentelijke organisatie. de gemeente zal strategisch inhoudelijke keuzes dienen te vertalen in de gevolgen voor het producten-/dienstverleningspakket en de organisatie van de dienstverlening. Om dit mogelijk te maken zullen verstarrende en bepalende elementen in de bedrijfsvoering zoals de langdurige vastlegging van kapitaal in goederen en in de eigen organisatie, geleidelijk aan moeten worden afgebouwd. Het beleid zal erop gericht zijn, op den duur zo veel mogelijk de niet sturende/regisserende taken en activiteiten onder te brengen in op afstand geplaatste gemeentelijke onderdelen met contracten van beperkte duur, dan wel hiertoe opdrachten te verlenen aan particuliere instellingen en ondernemingen (eveneens zonder langdurige overeenkomsten aan te gaan). In die situatie zullen de gemeentelijke activiteiten verdeeld worden over: 1een beperkte staf die zich bezig houdt met strategische verkenningen en het monitoren van de markt (voorbereiding en ondersteuning bestuurlijke besluitvorming); 2. een (eveneens beperkte) groep accountmanagers die zich richt op het onderhandelen over en het beheer van de contracten die met partners worden afgesloten om de door het bestuur geformuleerde doelen te realiseren; 3. een of meerdere overheids B.V.'s of agentschappen voor de uitvoering van beleidsvoorbereidende, administratieve, facilitaire en specifieke operationele overheidstaken; 8.2.2 Personeel De geschetste ontwikkelingen op het terrein van de gemeentelijke organisatie hebben een grote impact op het te voeren personeelsbeleid in de komende jaren. Het is van cruciaal belang om in zo concreet mogelijke termen profielen te ontwikkelen van de managers, medewerkers, consultants, adviseurs etc. die in de nieuwe (geleidelijk te bereiken) situatie nodig zijn, na te gaan of die expertise in potentie aanwezig is en hoe die verder kan worden ontwikkeld of aangetrokken. Dit geldt voor: de bestuurlijke coördinatiefunctie; alsmede voor de functies binnen de op afstand te plaatsen onderdelen waarvoor het bestuur de eindverantwoordelijkheid behoudt (overheids B.V.'s en agentschappen). 29 Begroting 1998 Concern 8.3 Informatisering automatisering 8.3.1 Nieuwe dienstverleningsvormen Vanuit diverse diensten is de behoefte geuit om te komen tot een heroriëntatie omtrent de wijze van dienstverlening aan met name de burger. E.e.a. uit zich onder andere in het project 'Gemeentewinkel' waarbij vanuit meerdere organisatieonderdelen ideeën zijn geopperd om te komen tot een integratie van een aantal publieksfuncties. E.e.a. zal een systeem noodzakelijk maken met behulp waarvan vanuit een centraal punt (de balie) diverse categorieën gegevens kunnen worden ontsloten. In 1998 zullen concrete voorstellen terzake tegemoet mogen worden gezien. Verder is in het kader van de landelijke ontwikkelingen rond het Overheidsloket 2000 een discussie gewenst omtrent de inzet van nieuwe elektronische media in vorm van informatiezülen, zowel binnen als buiten het Stadskantoor, waardoor de burger in staat wordt gesteld, in principe 24 uur per dag bepaalde informatie op te vragen. In het verlengde van dit laatste mag een aantal studies verwacht worden naar mogelijkheden om via elektronische netwerken als internet informatie 'aan huis' aan te bieden. 8.3.2 Informatieverwerking en gegevenshuishouding Middelenfuncties De gegevensbestanden binnen PRIS, EAGLE en facilitaire informatiesystemen (Applix postregistratie) worden in 1998 verder afgestemd. De voor- en nadelen rond concentratie van middelen-administraties, zullen voor de zomervakantie 1998 in kaart worden gebracht, alsmede voorstellen tot verbetering van de administratieve procesgang. EURO en 2000 Naar verwacht wordt zal in de beleidsperiode 1998-2001de Euro worden ingevoerd en wordt de gemeente geconfronteerd met de millennium-problematiek (overgang naar 2000). Het lijkt nog ver weg, maar uit verschillende publikaties blijkt dat deze aspecten in de beleidsperiode de nodige aandacht zullen vragen. Richtlijnen Met het op sterkte komen van de O&I-discipline kan ook een begin worden gemaakt met de intensivering van de procesbeschrijvingen en gegevensstructurering. Om e.e.a. in samenhang te doen plaatsvinden zullen in 1998 een aantal richtlijnen worden opgesteld en geïmplementeerd op het gebied van: procesbeschrijving; applicatie-inrichting en -beveiliging; datastructurering; bestandsbeheer en -beveiliging; infonnatietechnologie. 30

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 22