Begroting 1998
Concern
8.4 Overzicht productieve uren per dienst
improduct.
productieve uren
totaal
kengetal
Dienst
uren
indirect
direct
uren
produkt.
Algemene Zaken
70.176
43.935
218.553
332.664
66
Brandweer
37.473
4.708
98.331
140.512
70
Stadsbeheer
119.198
25.887
356.856
501.941
72
Stadsontwikkel ing
58.104
20.859
192.964
271.927
71
Welzijn
80.460
56.824
240.890
378.174
63
Bestuur en Concernstaf
9.912
4.408
31.811
46.131
69
Totaal
375.323
156.621
1.139.405
1.671.349
Excl. Dienst Stedelijke Werkvoorziening, CBB, Princessehof en detacheringen,
gem. tarief: (benadering van) het gewogen gemiddelde
kengetal produktiviteitdirecte uren* 100/totaal uren
8.5 Overzicht van formatie-uren per dienst
(uren per week)
schaal
schaal
schaal
schaal
totaal
totaal
Dienst
3 t/m 6
7 t/m 9
10 t/m 12
13 t/m 16
uren
FTE
Algemene Zaken
2.231
2.718
980
180
6.109
169,7
Brandweer
1.332
468
108
36
1.944
54,0
Stadsbeheer
7.540
1.570
576
180
9.866
274,1
Stadsontwikkeling
1.309
1.972
1.709
241
5.231
145,3
Welzijn
1.728
3.400
1.725
216
7.069
196,4
Bestuur en Concernstaf
132
72
618
174
996
27,7
Totaal uren
14.272
10.200
5.716
1.027
31.215
867,1
Totaal FTE
396,4
283,3
158,8
28,5
867,1
Excl. Dienst Stedelijke Werkvoorziening, CBB, Princessehof en detacheringen
Stadsbeheer dient op dit aantal nog 11 FTE in te leveren)
OPM: 1 FTE 36,00 uur/week
Uren afgerond op hele uren.
31
Begroting 1998
Concern
9. RISICOPARAGRAAF
In de afzonderlijke dienstbegrotingen treft u de door de desbetreffende dienst als risico
aangemelde zaken aan. In deze risicoparagraaf is op basis van onderstaande criteria een
selectie gemaakt van de in de dienstbegrotingen opgenomen risico's.
Deze criteria zien er als volgt uit:
De gevolgen van een bepaald(e) zaak/gebeurtenis/onderwerp zijn onzeker en vervolgens is
de omvang onzeker doch taxeerbaar er een voorziening voor treffen;
de omvang onzeker en niet taxeerbaar het in de risicoparagraaf opnemen;
de omvang bekend er een voorziening voor treffen.
De gevolgen van een bepaald(e) zaak /gebeurtenis/onderwerp zijn zeker en vervolgens is
de omvang onzeker doch taxeerbaar er een voorziening voor treffen;
de omvang onzeker en niet taxeerbaar het in de risicoparagraaf opnemen;
de omvang bekend er een raming voor opnemen in de
exploitatie.
In de risicoparagraaf horen eigenlijk geen zaken thuis, die tot de normale bedrijfsvoering
moeten worden gerekend. Ditzelfde geldt voor decentralisatiemaatregelen van de
rijksoverheid. Immers elke rijks(decentralisatie)maatregel houdt een element van onzekerheid
in, zeker zolang de exacte inhoud van de maatregel nog niet vaststaat. Ook eventuele gevolgen
van politieke beslissingen zouden niet in de risicoparagraaf behoren te worden opgenomen.
Daarnaast is het de bedoeling dat alleen die risico's worden gepresenteerd en toegelicht die
afzonderlijk of gecumuleerd van substantiële betekenis kunnen zijn, gezien het balanstotaal
dan wel de financiële positie. Het is in eerste instantie aan de gemeente om uit te maken wat
redelijkerwijs als substantieel moet worden beschouwd.
Overigens worden deze zaken door sommige gemeenten wel in de risicoparagraaf opgenomen.
We streven ernaar om de risicoparagraaf in de toekomst zo 'zuiver' mogelijk op te stellen.
Dienst Stadsbeheer
Toename van het risico voor aansprakelijkheid voor de bodemverontreiniging van de
bedrijfsterreinen aan de Greunsweg en de Jachthavenlaan.
Dienst Stadsontwikkeling
Risico m.b.t. bodemvervuiling. Daar waar een gemeente aangewezen kan worden als vervuiler
of als belanghebbende voor de projectontwikkeling, kan de gemeente formeel als vervuiler of
informeel als belanghebbende aangesproken worden voor een bijdrage in de saneringskosten
(bij het project Heechterp en de voormalige terreinen van het Woonwagenschap speelt dit
momenteel met name).
32