Begroting 1998 Concern 8.4 Overzicht productieve uren per dienst improduct. productieve uren totaal kengetal Dienst uren indirect direct uren produkt. Algemene Zaken 70.176 43.935 218.553 332.664 66 Brandweer 37.473 4.708 98.331 140.512 70 Stadsbeheer 119.198 25.887 356.856 501.941 72 Stadsontwikkel ing 58.104 20.859 192.964 271.927 71 Welzijn 80.460 56.824 240.890 378.174 63 Bestuur en Concernstaf 9.912 4.408 31.811 46.131 69 Totaal 375.323 156.621 1.139.405 1.671.349 Excl. Dienst Stedelijke Werkvoorziening, CBB, Princessehof en detacheringen, gem. tarief: (benadering van) het gewogen gemiddelde kengetal produktiviteitdirecte uren* 100/totaal uren 8.5 Overzicht van formatie-uren per dienst (uren per week) schaal schaal schaal schaal totaal totaal Dienst 3 t/m 6 7 t/m 9 10 t/m 12 13 t/m 16 uren FTE Algemene Zaken 2.231 2.718 980 180 6.109 169,7 Brandweer 1.332 468 108 36 1.944 54,0 Stadsbeheer 7.540 1.570 576 180 9.866 274,1 Stadsontwikkeling 1.309 1.972 1.709 241 5.231 145,3 Welzijn 1.728 3.400 1.725 216 7.069 196,4 Bestuur en Concernstaf 132 72 618 174 996 27,7 Totaal uren 14.272 10.200 5.716 1.027 31.215 867,1 Totaal FTE 396,4 283,3 158,8 28,5 867,1 Excl. Dienst Stedelijke Werkvoorziening, CBB, Princessehof en detacheringen Stadsbeheer dient op dit aantal nog 11 FTE in te leveren) OPM: 1 FTE 36,00 uur/week Uren afgerond op hele uren. 31 Begroting 1998 Concern 9. RISICOPARAGRAAF In de afzonderlijke dienstbegrotingen treft u de door de desbetreffende dienst als risico aangemelde zaken aan. In deze risicoparagraaf is op basis van onderstaande criteria een selectie gemaakt van de in de dienstbegrotingen opgenomen risico's. Deze criteria zien er als volgt uit: De gevolgen van een bepaald(e) zaak/gebeurtenis/onderwerp zijn onzeker en vervolgens is de omvang onzeker doch taxeerbaar er een voorziening voor treffen; de omvang onzeker en niet taxeerbaar het in de risicoparagraaf opnemen; de omvang bekend er een voorziening voor treffen. De gevolgen van een bepaald(e) zaak /gebeurtenis/onderwerp zijn zeker en vervolgens is de omvang onzeker doch taxeerbaar er een voorziening voor treffen; de omvang onzeker en niet taxeerbaar het in de risicoparagraaf opnemen; de omvang bekend er een raming voor opnemen in de exploitatie. In de risicoparagraaf horen eigenlijk geen zaken thuis, die tot de normale bedrijfsvoering moeten worden gerekend. Ditzelfde geldt voor decentralisatiemaatregelen van de rijksoverheid. Immers elke rijks(decentralisatie)maatregel houdt een element van onzekerheid in, zeker zolang de exacte inhoud van de maatregel nog niet vaststaat. Ook eventuele gevolgen van politieke beslissingen zouden niet in de risicoparagraaf behoren te worden opgenomen. Daarnaast is het de bedoeling dat alleen die risico's worden gepresenteerd en toegelicht die afzonderlijk of gecumuleerd van substantiële betekenis kunnen zijn, gezien het balanstotaal dan wel de financiële positie. Het is in eerste instantie aan de gemeente om uit te maken wat redelijkerwijs als substantieel moet worden beschouwd. Overigens worden deze zaken door sommige gemeenten wel in de risicoparagraaf opgenomen. We streven ernaar om de risicoparagraaf in de toekomst zo 'zuiver' mogelijk op te stellen. Dienst Stadsbeheer Toename van het risico voor aansprakelijkheid voor de bodemverontreiniging van de bedrijfsterreinen aan de Greunsweg en de Jachthavenlaan. Dienst Stadsontwikkeling Risico m.b.t. bodemvervuiling. Daar waar een gemeente aangewezen kan worden als vervuiler of als belanghebbende voor de projectontwikkeling, kan de gemeente formeel als vervuiler of informeel als belanghebbende aangesproken worden voor een bijdrage in de saneringskosten (bij het project Heechterp en de voormalige terreinen van het Woonwagenschap speelt dit momenteel met name). 32

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 23