begroting 1998
Dienst Algemene Zaken
Concernbeleid
Een aantal ontwikkelingen op concernniveau in 1998 zijn bepalend voor de
prioritering van de dienstactiviteiten. Hierbij moet worden gedacht aan het
verder invoeren en verbeteren van het gedachtengoed van het
verbeteringsproces "Leeuwarden In Stelling" (LIS), het Grote Steden Beleid,
Veiligheid, concentratie van de middelenfuncties, treasuryfunctie, onderzoek
naar verzelfstandiging van taakvelden.
Leeswijzer
De produktbegroting 1998 bevat in hoofdstuk 2 een korte beschrijving van de
doelstellingen van de dienst en een opsomming van een aantal activiteiten of
projecten voor volgend jaar. In hoofdstuk 3 zijn de veranderingen en
ontwikkelingen weergegeven, welke mede als gevolg van de herstructurering
zijn ontstaan. Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 de nieuwe organisatie van de
dienst weergegeven.
In hoofdstuk 5 worden de risico's beschreven die door de dienst worden
voorzien. En hoofdstuk 6 geeft een produktenmatrix en een opsomming van de
produkten van de dienst.
begroting 1998
Dienst Algemene Zaken
2. DOEL EN TAKEN VAN DE DIENST
Als visie bij de herstructurering van de dienst is gekozen voor
Een consequente klantgerichtheid, die bij al onze medewerkers hoog in het
vaandel staat'.
Onder klantgerichtheid wordt verstaan, dat onze medewerkers de klant (burgers
en eigen medewerkers) centraal stellen en dat zij onze produkten en hun
optreden zoveel mogelijk aanpassen aan de behoeften van de klant.
Tegelijkertijd zullen ze daarbij de grenzen en randvoorwaarden in het oog
houden. Dit betekent dat onze medewerkers zodanige verantwoordelijkheden en
bevoegdheden krijgen, dat zij in staat zijn op bovengenoemde wijze te werken.
Algemene Zaken is binnen het concern Leeuwarden de business unit voor de
algemene dienstverlening aan burgers en andere afnemers.
- Intern bestaat de dienstverlening uit:
aanbieden en onderhouden van (infrastructurele) faciliteiten;
onderhouden en distribueren van basisgegevensverzamelingen;
innen van algemene belastingen.
Extern bestaat de dienstverlening uit:
(publieks)voorlichting;
registratie van persoonsgegevens;
verstrekken van (waarde)documenten aan burgers;
verstrekken van gegevens uit de basisregistraties aan andere
afnemers;
raadpleegbare archieven.
Algemene Zaken is daarbij geen koninkrijk binnen het concern, maar voert
taken uit in een klant-leverancier-relatie met de opdrachtgever.
De kwaliteit van de dienstverlening is:
- betrouwbaar en deskundig;
- conform de specificaties van de klant/opdrachtgever;
- binnen de afgesproken tijd;
- betaalbaar.
De ons gestelde subdoelstellingen hierbij zijn:
klant is tevreden ten aanzien van de verleende diensten
de Dienst Algemene Zaken functioneert zo efficiënt mogelijk
de medewerkers zijn goed opgeleid en op hun taak berekend
de beschikbare middelen worden gericht op de realisering van deze
doelstelling.