begroting 1998 Dienst Algemene Zaken Om zo'n professionele bedrijfsvoering te bereiken wordt een planning- en beheersinstrumentarium onderhouden en verder ontwikkeld met als doel het beheersen van de informatievoorziening op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Als randvoorwaarden aan deze visie worden onderkend: duidelijke afspraken zijn gemaakt met de medewerkers over de te verlenen dienstverlening een platte organisatiestructuur met zo weinig mogelijk staf teamwerking; geen dirigisme, maar samenwerking op elk niveau een managementteam bestaande uit de directeur, de controller en de sectorhoofden verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijk transparante besluitvorming open informatievoorziening door overleg en adequate communicatie resultaatgericht: doelstellingen, meten en bespreken cultuurverandering: minder afwachtend; pro-actief in plaats van reactief, samenwerking op basis van wederzijds respect en vertrouwen, openheid formuleren van personele doelstellingen zoals functioneringsgesprekken, opleiding en vorming, ziekteverzuimbegeleiding, mobiliteit, loopbaanplanning en werkoverleg. slechts bij zeer hoge uitzondering gebruik maken van externe bureaus en adviseurs. begroting 1998 Dienst Algemene Zaken 3. VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN In 1998 zullen de sectoren volgens de nieuwe organisatiestructuur gaan functioneren en zal een aantal knelpunten en ontwikkelingen nader zijn onderzocht. Sector Publiekszaken In deze sector zijn de dienstonderdelen Burgerzaken, Belastingen, Gegevensbeheer, Publieksvoorlichting en Centrale balie en telefoon onder één leiding gebracht. Onderzocht wordt of een deel van de bibliotheek hier ook ondergebracht moet worden. Hiermee wordt tevens het project gemeentewinkel in werking gezet onder verantwoordelijkheid van het sectorhoofd. Doelstelling van het project gemeentewinkel is om via een gefaseerde aanpak te komen tot gedefinieerde kwaliteitseisen en continuïteit van dienstverlening, maximale bezetting van de balies, opheffing van decentrale balies en mogelijke clustering van informatie van externe instellingen. De sector zal met andere dienstonderdelen of externen contractafspraken maken voor de te leveren diensten en zodoende mede vormgeven aan de front- en backofficegedachte. Gestreefd wordt naar invoering van de gemeentewinkel begin 1998. Tevens zal de sector leverancier zijn van basisgegevens op het gebied van subjecten en objecten. Voor het optimaliseren van de dienstverlening zal in 1997 een opleidingstraject worden gestart. Sector Communicatie en Juridische en Veilgheidszaken. De recente centralisatie van de juridische functies en de vorming van de afdeling Juridische Veiligheids Zaken (JVZ) en de reeds bestaande centrale afdeling communicatie, statistiek en onderzoek leidt tot samenvoeging van deze twee dienstonderdelen (een optie is om het gemeentearchief hier onder te brengen). Deze afdelingen hebben weliswaar verschillende inhoudelijke taakvelden, maar hebben zowel een interne dienstverlenende rol alsmede een externe rol. Voor deze clustering is gekozen om de overheadkosten voor deze afdelingen te beperken en zoveel mogelijk mensen in te zetten voor de verbetering van de dienstverlening. De nieuw te creëren functie communicatiestrateeg wordt ondergebracht bij deze sector. Bundeling van signalen van de communicatie en juridische adviseurs en de risicomanager leiden tot een synergie effect waarbij pro-actief de diensten of directies kunnen worden geattendeerd op mogelijke risicoüs. Daarnaast is het gewenst statistiek en onderzoek een sturende rol te laten vervullen in de beantwoording van onderzoeksvragen die in de organisatie leven, met andere woorden: wat 'zeggen' de geleverde cijfers, welke trends en prognoses zijn er te onderscheiden en wat betekent de analyse daarvan voor het te ontwikkelen gemeentelijk beleid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 297