begroting 1998 Dienst Algemene Zaken In 1998 zal de sector volgens de nieuwe organisatiestructuur gaan functioneren en zal een aantal knelpunten en ontwikkelingen nader zijn onderzocht. Dit betekent dat er inzicht zal zijn in o.a.: - de gevolgen van de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht, - de rol en het functioneren van de Commissie voor Bezwaar- en Beroepschriften, - de verdere implementatie van het risicomanagement In 1998 zal verder worden gewerkt aan de ontwikkeling om communicatie als management- en beleidsinstrument bewust, systematisch en samenhangend in te zetten om zo optimaal bij te dragen aan de doelen die aan de organisatie zijn gesteld. Een samenhangende/geïntegreerde aanpak is nodig om de effectiviteit van de communicatie in beleidsprocessen te vergroten. Nodig is bijvoorbeeld dat communicatie al in het eerste stadium van beleidsvoorbereiding als managementinstrument wordt onderkend en ingezet, net als alle andere managementinstrumenten. Communicatie is dan impliciet onderdeel van het ambtelijk en bestuurlijk handelen, oftewel elke ambtenaar/bestuurder beseft al bij de eerste ontwikkeling van ambtelijke produkten dat er op zeker moment gecommuniceerd zal worden en heeft er dus vanaf het begin rekening mee gehouden wat, aan wie, wanneer, hoe en met welke bedoeling gecommuniceerd wordt. Om de legitimiteit van de overheid te vergroten is het zaak draagvlak te creëren en te verbreden en voortdurend de dialoog aan te gaan met groepen uit de samenleving. Dit betekent voor het taakveld communicatie meer nadruk op interpersoonlijke communicatie. De voorlichter is communicatie-adviseur, die bestuurders en ambtenaren adviseert over de integratie van communicatie in beleidsprocessen, die het management kan voeren van ingewikkelde communicatieprojecten en die het sturingsinstrument communicatie naast de andere managementinstrumenten weet in te zetten. Communicatie instrumenten zoals brochures, lokale tv en radio, audiovisuele presentaties worden aangevuld met op zorgvuldig uitgekozen doelgroepen gerichte groepsgesprekken, stadspanels en strategische inzet van interactieve nieuwe media. Het zijn dergelijke ontwikkelingen die creatief en strategisch communicatief denken noodzakelijk maken voor bestuurders en ambtenaren die de dialoog met de samenleving goed toegerust willen aangaan, in het belang van bestuurder en bestuurden. Sector Facilitair Bedrijf Het verbeteringstraject Leeuwarden in Stelling betekent voor het Facilitair Bedrijf in 1998 een nieuwe organisatiestructuur, waarbij ten opzichte van 1997 een aantal afdelingen elders in de organisatie is ondergebracht. Daarbij is het team Vastgoed bij de sector gevoegd. begroting 1998 Dienst Algemene Zaken Met ingang van 1998 zal het Facilitair Bedrijf een gedifferentieerd produktaanbod gaan voeren. Hiertoe wordt in 1997 een produktengids uitgegeven met daarin opgenomen een prijslijst voor alle diensten en produkten. Deze ontwikkeling is een uitvloeisel van het beleid dat in de "Contouren voor het Bedrijfsplan 1996-2000" is vastgelegd. Het begrip kwaliteit staat bij de dienst Algemene Zaken hoog in het vaandel. Het leveren van kwaliteit zal centraal moeten staan in het denken en doen van zowel het management als de medewerkers. Er zal een structurele invulling gegeven moeten worden aan kwaliteitsbeleid en kwaliteitsmanagement. Om tot kwaliteitsverbetering te komen wil het Facilitair Bedrijf overgaan tot geleidelijke invoering van een kwaliteitssysteem in de vorm van servicemanagement, waarmee systematische bewaking en sturing van de kwaliteit van de dienstverlening mogelijk wordt. Eind 1997 zal een bedrijfseconomische doorlichting van het Facilitair Bedrijf door de dienst Bedrijfsvoering plaatsvinden. Sector Middelen De sector middelen zal worden herschikt en zal voor de ondersteuning en advisering van de sectoren worden voorzien van een dienstondersteunende eenheid onder leiding van de controller. In deze eenheid is specifieke kennis op hoog niveau aanwezig. Men heeft het overzicht op de knelpunten op de werkvloer. Hiervoor dienen in samenwerking met de werkvloer oplossingen gezocht te worden. Dit betekent - Begeleiding van de gehele jaarcyclus van perspectief, begroting, marap en jaarrekening - Begeleiden en adviseren in vraagstukken, problemen, beleidsvragen, informatie, inrichting automatisering - Beheersen werkmethoden door uitvaardigen richtlijnen en deze vertalen naar de praktijk - Bewaken van deze richtlijnen - Signaleren van behoefte aan ondersteuning en/of informatie en hier inspringen - Kwaliteit van de medewerkers op hun werkgebied omhoog brengen Beheren van handleidingen en verstrekte procedures - Beschrijven administratieve organisatie Functiebeschrijvingen maken - Competentietabellen opstellen - Toezicht op autorisaties in EAGLE - Ontwikkelen informatievoorziening (o.a. management-informatie) Beheren van de financiële programmatuur, het toezien op correct gebruik hiervan, zonodig regelen van opleiding en training (nieuwe) gebruikers. - Coördineren van onderhoudswensen enz. Mobiliteitscentrum In 1998 zal de afdeling Personeels Service en Informatie zijn opgesplitst en zal het taakveld Intern Arbeidsbureau worden omgevormd tot een mobiliteits centrum.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 298