begroting 1998 Dienst Algemene Zaken 4.3 Uitgangspunten van bedrijfsvoering Financiën De herinrichting van het financieel informatiesysteem zal bijdragen aan een betere ontsluiting van de gegevens voor de managementrapportages, begrotingen en jaarrekeningen. De sectormanagers zullen als budgetverantwoordelijken actuele informatie kunnen opvragen en rapporteren ten aanzien van de aan hun gemandateerde budgetten en tijdschrijfgegevens. Een verdere ontwikkeling van de planning en controlcyclus en ondersteuning door de dienstondersteunende eenheid zullen de sectorhoofden in staat stellen tot een deugdelijke analyse en rapportage. D e beschrijving van de administratieve organisatie zal in 1998 gestalte krijgen. Een onderzoek naar de mogelijke centralisatie van de middelenadministraties zal in 1998 zijn beslag kunnen krijgen. Personeel en Organisatie Het managementteam van de dienst zal bestaan uit de directeur, de controller, het sectorhoofd publiekszaken, het sectorhoofd communicatie, juridische en veiligheidszaken, het sectorhoofd facilitair bedrijf en de commandant brandweer. Bij de herstructurering van de dienst is gekozen voor een zo klein mogelijk aantal teamleiders binnen de verschillende sectoren. Als het niet echt nodig is, komt er geen teamleider en geeft het sectorhoofd zelf leiding aan zijn sector. Belangrijke afweging daarbij is de span of control, die een leidinggevende maximaal aankan (20 medewerkers). Tevens zullen de verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie worden neergelegd en de communicatie tussen top en werkvloer zo direct mogelijk plaatsvinden en niet via allerlei tussenschakels. Dit betekent dat de directie en de sectorhoofden veel tijd en energie zullen moeten steken in de contacten met hun medewerkers, zodat de doelstelling direct gecommuniceerd kan worden en herkenbaar wordt voor elke individuele medewerker. Een voorwaarde in een organisatie met een minimaal aantal leidinggevenden is, dat er geen dubbel werk wordt gedaan en dat er adequaat en doelgericht vergaderd wordt. Een goede administratieve organisatie, duidelijke functiescheiding en heldere taakafbakening zijn dan belangrijke randvoorwaarden. Iedereen moet weten wat zijn taken, rechten, plichten, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn. Dit dient regelmatig opnieuw afgestemd te worden, onder andere door middel van functioneringsgesprekken en voortgangsgesprekken. Organisatie en Informatie Eind 1997 verwacht de dienst Algemene Zaken een eigen O&I adviseur te hebben. De rol van de dienst als leverancier van gegevens kan daardoor structureel, planmatig en beleidsmatig verder worden ontwikkeld. Dienst-begroting 1998 Dienst Algemene Zaken 4.4 Overzicht van productieve uren Sector improd. productieve uren totaal tarief/ kengetal indirect direct uren tarieven prod. Belastingen 7.452 3.987 23.436 34.875 100 67 Burgerzaken 8.924 7.785 25.057 41.766 142 60 Communicatie 3.504 1.112 11.781 16.397 113 72 Directie 2.112 644 7.128 9.884 112 72 Facilitair Bedrijf Informatie beheer 7.976 5.204 24.182 37.362 105 65 Fysiek beheer 10.600 6.258 36.944 53.802 86 69 Technisch beheer 7.568 5.013 22.837 35.418 123 64 Sectormanagement 1.500 815 4.705 7.020 122 67 Beiaardier 64 236 300 123 0 Financiën 3.496 1.241 11.624 16.361 92 71 Vastgoed 4.800 2.151 15.525 22.476 104 69 Gemeentearchief 3.732 3.027 10.707 17.466 119 61 Juridische- en Veiligh.Zkn 4.312 3.594 12.274 20.180 133 61 Personeel en Organisatie 1.800 954 5.670 8.424 103 67 Personeelsservice en -info 2.336 1.914 6.683 10.933 127 61 Totaal 70.176 43.935 218.553 332.664 66 uren sectoroverhead zijn als indirekt produktieve uren opgenomen 4.5 Overzicht formatie - functieschalen (uren per week) schaal schaal schaal schaal totaal uren totaal Sector 3 t/m 6 7 t/m 9 10 t/m 12 13 t/m 16 sector FTE Vast personeel Directie en Staf 46,08 0,00 72,00 72,00 190,08 5,28 Belastingen 30,24 568,44 72,00 670,68 18,63 Burgerzaken 252,00 443,16 108,00 803,16 22,31 Communicatie 65,88 118,80 130,68 315,36 8,76 Facilitair Bedrijf 1.158,12 978,48 108,00 36,00 2.280,60 63,35 Financiën 134,64 72,00 108,00 314,64 8,74 Vastgoed 252,00 108,00 72,00 432,00 12,00 Gemeentearchief 96,84 143,28 59,76 36,00 335,88 9,33 Jur. en Veiligh.Zaken 153,00 108,00 91,08 36,00 388,08 10,78 Klokkenspel 5,76 5,76 0,16 Personeel en Organisatie 36,00 126,00 162,00 4,50 Personeelsservice en -info 36,00 142,20 32,04 210,24 5,84 Totaal uren vast pers. 2.230,56 2.718,36 979,56 180,00 6.108,48 169,68 Tijdelijk personeel Facilitair Bedrijf 290,00 290,00 8,06 Totaal uren tijdelijk pers. 290,00 0,00 0,00 0,00 290,00 8,06 Totaal FTE 70,02 75,51 27,21 5,00 177,74 OPM: 1 FTE 36,00 uur/week

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 301