OVERIGE TOELICHTING OP DE BEGROTING
8. Organisatie en bedrijfsvoering 28
8.1 Financiën 28
8.2 Personeel organisatie 29
8.3 Informatisering automatisering 30
8.4 Overzicht productieve uren per dienst 31
8.5 Overzicht van formatie-uren per dienst 31
9. Risicoparagraaf 32
10. Samenvatting Concernbegroting 34
10.1 Productenmatrix externe beleidsproducten 34
10.2 Productenmatrix interne beleidsproducten 40
CONCERN-BEGROTING (geel)
Bijlagen (groen)
I. Aansluiting beleidsproducten en comptabiliteitsvoorschriften functie onderwijs
II. Begroting 1998-2001 per beleidsproduct met recapitulatie per hoofdfunctie
III. Overzicht uitzettingen en inkrimpingen
IV. Investerings- en financieringsstaat
V. Overzicht kapitaallasten
VI. Overzicht van de personele sterkte en de personeelslasten
VII. Verzamel- en consolidatiestaat
VIII. Investeringsoverzicht
IX. Overzicht reserves en voorzieningen
X. Staat van geactiveerde kapitaaluitgaven
XI. Productenindex
Begroting 1998
Concern
Aan de gemeenteraad,
Hierbij bieden wij u de begroting 1998 aan.
Bij de perspectiefnota moesten wij u nog een financieel beeld laten zien met een negatief
resultaat.
De begroting die wij u nu voorleggen vertoont een positief beeld. Deels heeft dit te maken met
een positievere startpositie bij het opstellen van de begroting. Vooral de gunstige rentevoet
heeft bijgedragen aan die gunstige startpositie.
Het beeld tot 2001 wordt verder positief beïnvloed dankzij een gunstiger ontwikkeling van de
uitkering uit het Gemeentefonds en het feit dat er meer inkrimpingen (voorheen meevallers) en
minder uitzettingen (tegenvallers) aangekondigd kunnen worden.
Mede dankzij een aantal daadwerkelijk in te boeken efficiencywinsten, en behoorlijk strikt
gehanteerde bestuurlijke richtlijnen met betrekking tot gewenste uitzettingen van de begroting,
kunnen wij u voorstellen voor nieuw beleid voorleggen, waaronder een structurele
lastenverlichting voor de burgers van 1 miljoen en een structurele verhoging van het
onderhoudsbudget voor de fysieke leefomgeving met 1 miljoen. Voor dit laatste willen wij
voor 1998 incidenteel nog eens 4 miljoen vrijmaken.
Geconstateerd kan worden dat dankzij deze effecten en maatregelen er een structureel
positievere financiële positie is ontstaan. Daardoor is er bij een sluitende begroting niet alleen
zicht op de lange termijn doelen, maar ook op: zonder uitputtend te zijn: de realisering van de
verzelfstandigingstrajecten van Stadsbeheer, minimabeleid, GDV/PDV, Jeugdbeleid, Grote
Stedenbeleid, Sociale activering, aanpak achterstallig onderhoud en nieuwe acquisitie.
De richtlijnen die wij gehanteerd hebben worden bij de verschillende paragrafen van de
raadsbrief genoemd. Deze richtlijnen zullen wij ook toepassen bij het opstellen van de
perspectiefnota 1999.
De bij de begroting behorende raadsbrief begint met een meer technische beschouwing over de
in 1998 in te voeren productenbegroting.
Vervolgens gaan wij in op de besluiten die de gemeenteraad genomen heeft bij de vaststelling
van de perspectiefnota 1998-2001, waarna een beeld geschetst wordt van de financiële situatie
zoals die zich ontwikkeld heeft tot het moment van opstellen van de begroting.
Daama worden u concrete dan wel procedurele voorstellen voorgelegd ter invulling van de bij
de behandeling van de perspectiefnota 1998-2001 vastgestelde taakstelling die in 2001 oploopt
tot 9,5 miljoen.
Op basis van het financiële beeld dat zich na dit proces laat zien, doen wij u voorstellen voor
nieuw beleid.
Tenslotte delen wij u mee dat wij u binnen 2 a 3 maanden een compacte beleidsevaluatie
zullen aanbieden die zich uit zal strekken over de afgelopen collegeperiode.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden
1