OVERIGE TOELICHTING OP DE BEGROTING 8. Organisatie en bedrijfsvoering 28 8.1 Financiën 28 8.2 Personeel organisatie 29 8.3 Informatisering automatisering 30 8.4 Overzicht productieve uren per dienst 31 8.5 Overzicht van formatie-uren per dienst 31 9. Risicoparagraaf 32 10. Samenvatting Concernbegroting 34 10.1 Productenmatrix externe beleidsproducten 34 10.2 Productenmatrix interne beleidsproducten 40 CONCERN-BEGROTING (geel) Bijlagen (groen) I. Aansluiting beleidsproducten en comptabiliteitsvoorschriften functie onderwijs II. Begroting 1998-2001 per beleidsproduct met recapitulatie per hoofdfunctie III. Overzicht uitzettingen en inkrimpingen IV. Investerings- en financieringsstaat V. Overzicht kapitaallasten VI. Overzicht van de personele sterkte en de personeelslasten VII. Verzamel- en consolidatiestaat VIII. Investeringsoverzicht IX. Overzicht reserves en voorzieningen X. Staat van geactiveerde kapitaaluitgaven XI. Productenindex Begroting 1998 Concern Aan de gemeenteraad, Hierbij bieden wij u de begroting 1998 aan. Bij de perspectiefnota moesten wij u nog een financieel beeld laten zien met een negatief resultaat. De begroting die wij u nu voorleggen vertoont een positief beeld. Deels heeft dit te maken met een positievere startpositie bij het opstellen van de begroting. Vooral de gunstige rentevoet heeft bijgedragen aan die gunstige startpositie. Het beeld tot 2001 wordt verder positief beïnvloed dankzij een gunstiger ontwikkeling van de uitkering uit het Gemeentefonds en het feit dat er meer inkrimpingen (voorheen meevallers) en minder uitzettingen (tegenvallers) aangekondigd kunnen worden. Mede dankzij een aantal daadwerkelijk in te boeken efficiencywinsten, en behoorlijk strikt gehanteerde bestuurlijke richtlijnen met betrekking tot gewenste uitzettingen van de begroting, kunnen wij u voorstellen voor nieuw beleid voorleggen, waaronder een structurele lastenverlichting voor de burgers van 1 miljoen en een structurele verhoging van het onderhoudsbudget voor de fysieke leefomgeving met 1 miljoen. Voor dit laatste willen wij voor 1998 incidenteel nog eens 4 miljoen vrijmaken. Geconstateerd kan worden dat dankzij deze effecten en maatregelen er een structureel positievere financiële positie is ontstaan. Daardoor is er bij een sluitende begroting niet alleen zicht op de lange termijn doelen, maar ook op: zonder uitputtend te zijn: de realisering van de verzelfstandigingstrajecten van Stadsbeheer, minimabeleid, GDV/PDV, Jeugdbeleid, Grote Stedenbeleid, Sociale activering, aanpak achterstallig onderhoud en nieuwe acquisitie. De richtlijnen die wij gehanteerd hebben worden bij de verschillende paragrafen van de raadsbrief genoemd. Deze richtlijnen zullen wij ook toepassen bij het opstellen van de perspectiefnota 1999. De bij de begroting behorende raadsbrief begint met een meer technische beschouwing over de in 1998 in te voeren productenbegroting. Vervolgens gaan wij in op de besluiten die de gemeenteraad genomen heeft bij de vaststelling van de perspectiefnota 1998-2001, waarna een beeld geschetst wordt van de financiële situatie zoals die zich ontwikkeld heeft tot het moment van opstellen van de begroting. Daama worden u concrete dan wel procedurele voorstellen voorgelegd ter invulling van de bij de behandeling van de perspectiefnota 1998-2001 vastgestelde taakstelling die in 2001 oploopt tot 9,5 miljoen. Op basis van het financiële beeld dat zich na dit proces laat zien, doen wij u voorstellen voor nieuw beleid. Tenslotte delen wij u mee dat wij u binnen 2 a 3 maanden een compacte beleidsevaluatie zullen aanbieden die zich uit zal strekken over de afgelopen collegeperiode. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 3