begroting 1998
Dienst Welzijn
Sociale Zaken
De invoering van de nieuwe Algemene Bijstandswet markeert een omslag in het sociale
zekerheidsbeleid. 'Werk, werk en nog eens werk', het voorkomen van sociale uitsluiting
en armoede, fraudepreventie en -bestrijding zijn de centrale thema's. De rol van de
gemeente op deze terreinen ontwikkelt zich van uitvoerder naar regisseur. Sociale
zekerheids-, arbeidsmarkt-, welzijns-, onderwijs- en economisch beleid raken elkaar
steeds meer.
Beleidsvorming moet steeds meer integraal worden aangepakt; werkprocessen in de
uitvoering op het terrein van werk en inkomen zullen steeds meer inelkaar worden
geschoven, wat zal leiden tot nieuwe organisatievormen. De belangrijkste verandering
en op dit punt worden verwacht van de adviezen van de regiegroep Samenwerking
Werk en Inkomen onder leiding van het voormalig Tweede Kamerlid F. Buurmeijer.
In 1998 zal de invoering van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (Wiw) leiden tot
nieuwe samenwerkingsvormen met ondermeer de sector Additionele werkgelegenheid.
Additionele Werkgelegenheid
Met ingang van 1 januari 1998 zal de Wiw in werking treden. Met de invoering van de
Wiw vindt er een stroomlijning plaats van de instrumenten op het terrein van de gesub
sidieerde arbeid. Aan gemeenten wordt in deze wet een centrale positie toegekend op
het punt van sociale activering en gesubsidieerde arbeid. Het is daarbij de bedoeling dat
de gemeente gebruik maakt van de deskundigheid van andere betrokken partijen, zoals
arbeidsvoorziening en de uitvoeringsinstanties werknemersverzekeringen.
De doelgroep van sociale activering richt zich op de "blijvers in de bijstand". Het is een
gemeentelijke taak om voor deze uitkeringsgerechtigden een samenhangend aanbod te
ontwikkelen. In dit verband is de uitvoering van het Melkert ill-experiment van belang.
Met dit experiment heeft de gemeente de mogelijkheid om de uitkeringsgerechtigde
door middel van premiëring positief te stimuleren tot het ondernemen van activiteiten.
De organisatie van een dergelijk aanbod raakt alle werkterreinen binnen de dienst
Welzijn: maatschappelijke opvang, verslavingszorg, kinderopvang, inburgerings-
trajecten, zorg, basiseducatie, vrijwilligerswerk etc.
De gemeentelijke taak met betrekking tot de arbeidsmarkttoeleiding is sinds 1997 vorm
gegeven in het project Arbeidsmarkttoeleiding (AT). In het kader van dit project wordt
de toeleiding naar Arbeidsvoorziening geregeld en geregisseerd en wordt de cliënt
gevolgd gedurende de periode van toeleiding en bemiddeling.
Nadat deze taken een aantal jaren projectmatig zijn uitgevoerd, zullen ze met ingang
van 1998 worden ondergebracht binnen het reguliere takenpakket van de dienst.
Het Grote Stedenbeleid heeft het karakter van een ontwikkelingstraject; het is een
proces waarbij vanuit een integrale aanpak van problemen het beleid steeds verder
groeit. Dit leidt tot een veranderingstraject voor zowel de beleidsontwikkeling als voor
de gemeentelijke organisatie. Op basis van een analyse van kansen en problemen is
besloten om in de komende beleidsperiode de gemeentelijke middelen geconcentreerd
in te zetten in Stadsdeel-oost.
5
begroting 1998 Dienst Welzijn
4 ORGANISATIE VAN DE DIENST
4.1 Organisatieschema van de gemeentelijke organisatie
Gemeenteraad
B&W
Gemeentesecretaris
Concernstaf
Dienst
Algemene Zaken
Dienst
Stadsontwikkeling
Dienst
Stadsbeheer
Dienst
Welzijn
Dienst
Brandweer
Dienst
Stedelijke
Werkvoorziening
6