begroting 1998 Dienst Welzijn Sociale Zaken De invoering van de nieuwe Algemene Bijstandswet markeert een omslag in het sociale zekerheidsbeleid. 'Werk, werk en nog eens werk', het voorkomen van sociale uitsluiting en armoede, fraudepreventie en -bestrijding zijn de centrale thema's. De rol van de gemeente op deze terreinen ontwikkelt zich van uitvoerder naar regisseur. Sociale zekerheids-, arbeidsmarkt-, welzijns-, onderwijs- en economisch beleid raken elkaar steeds meer. Beleidsvorming moet steeds meer integraal worden aangepakt; werkprocessen in de uitvoering op het terrein van werk en inkomen zullen steeds meer inelkaar worden geschoven, wat zal leiden tot nieuwe organisatievormen. De belangrijkste verandering en op dit punt worden verwacht van de adviezen van de regiegroep Samenwerking Werk en Inkomen onder leiding van het voormalig Tweede Kamerlid F. Buurmeijer. In 1998 zal de invoering van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (Wiw) leiden tot nieuwe samenwerkingsvormen met ondermeer de sector Additionele werkgelegenheid. Additionele Werkgelegenheid Met ingang van 1 januari 1998 zal de Wiw in werking treden. Met de invoering van de Wiw vindt er een stroomlijning plaats van de instrumenten op het terrein van de gesub sidieerde arbeid. Aan gemeenten wordt in deze wet een centrale positie toegekend op het punt van sociale activering en gesubsidieerde arbeid. Het is daarbij de bedoeling dat de gemeente gebruik maakt van de deskundigheid van andere betrokken partijen, zoals arbeidsvoorziening en de uitvoeringsinstanties werknemersverzekeringen. De doelgroep van sociale activering richt zich op de "blijvers in de bijstand". Het is een gemeentelijke taak om voor deze uitkeringsgerechtigden een samenhangend aanbod te ontwikkelen. In dit verband is de uitvoering van het Melkert ill-experiment van belang. Met dit experiment heeft de gemeente de mogelijkheid om de uitkeringsgerechtigde door middel van premiëring positief te stimuleren tot het ondernemen van activiteiten. De organisatie van een dergelijk aanbod raakt alle werkterreinen binnen de dienst Welzijn: maatschappelijke opvang, verslavingszorg, kinderopvang, inburgerings- trajecten, zorg, basiseducatie, vrijwilligerswerk etc. De gemeentelijke taak met betrekking tot de arbeidsmarkttoeleiding is sinds 1997 vorm gegeven in het project Arbeidsmarkttoeleiding (AT). In het kader van dit project wordt de toeleiding naar Arbeidsvoorziening geregeld en geregisseerd en wordt de cliënt gevolgd gedurende de periode van toeleiding en bemiddeling. Nadat deze taken een aantal jaren projectmatig zijn uitgevoerd, zullen ze met ingang van 1998 worden ondergebracht binnen het reguliere takenpakket van de dienst. Het Grote Stedenbeleid heeft het karakter van een ontwikkelingstraject; het is een proces waarbij vanuit een integrale aanpak van problemen het beleid steeds verder groeit. Dit leidt tot een veranderingstraject voor zowel de beleidsontwikkeling als voor de gemeentelijke organisatie. Op basis van een analyse van kansen en problemen is besloten om in de komende beleidsperiode de gemeentelijke middelen geconcentreerd in te zetten in Stadsdeel-oost. 5 begroting 1998 Dienst Welzijn 4 ORGANISATIE VAN DE DIENST 4.1 Organisatieschema van de gemeentelijke organisatie Gemeenteraad B&W Gemeentesecretaris Concernstaf Dienst Algemene Zaken Dienst Stadsontwikkeling Dienst Stadsbeheer Dienst Welzijn Dienst Brandweer Dienst Stedelijke Werkvoorziening 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 423