1
begroting 1998
4.2 Organisatieschema van de dienst
Dienst Welzijn
Directeur Welzijn^^^^^
Sector Additionele
Sector I
Werkgelgenheid
Sociale Zaken 1
Sector
I
Samenlevingszaken
Sector Onderwijs 1
en Cultuur
Dienst Stedelijke -
Werkvoorziening 1
4.3 Uitgangspunten van bedrijfsvoering
4.3.1 Financiën
In het kader van de productenbegroting is het noodzakelijk om te komen tot een herin
richting van het financieel informatiesysteem (EAGLE). Hiertoe is in het kader van LIS
een projectgroep "LIS taskforce EAGLE-H" ingesteld. Deze projectgroep zal in de loop
van 1997 komen met een voorstel tot inrichting van het financieel informatiesysteem.
Het tijdschrijven zal in 1998 definitief ingevoerd zijn en daardoor is de dienst in staat
om een betere toerekening van de dienstonderdelen en indirecte kosten mogelijk te
maken. In die zin zal de productenbegroting kwalitatief in waarde toenemen en is het
mogelijk om een beter gefundeerde afweging te maken op productenniveau.
Met een mogelijke centralisatie van een aantal middelentaken na 1 januari 1999 wordt
rekening gehouden. Effecten voor de betreffende afdelingen zullen in dat geval in beeld
worden gebracht en in maatregelen resulteren.
De financiële beleidsfuncties binnen de dienst zijn in het kader van integraal manage
ment zoveel mogelijk gedecentraliseerd op sectorniveau. Om de afstemming met
betrekking tot de planning en control-cyclus goed te laten verlopen vindt er regelmatig
overleg met de medewerkers plaats.
Een van de onderwerpen welke regelmatig terugkeert en waaraan in 1998 de nodige
aandacht zal moeten worden besteed is het ontwikkelen van ken- en stuurgetallen.
In overleg met de externe accountant zal een strategisch Interne Controle plan ontwik
keld en geïmplementeerd worden.
7
begroting 1998
Dienst Welzijn
4.3.2 Personeel en organisatie
De actuele vormgeving van het P en O management wordt bepaald aan de hand van een
drietal elkaar aanvullende opvattingen die voor het werkveld van belang zijn.
Het betreft:
- Strategisch Personeelsmanagement
- Planning en Control
- Integraal management.
Zowel buiten als binnen de dienst Welzijn zijn diverse ontwikkelingen gaande die
belangrijke gevolgen hebben voor de personele (kwalitatieve en kwantitatieve) capaci
teit, de aard en omvang van de producten en diensten alsmede de wijze waarop deze tot
stand komen.
Op basis van geschetste organisatiedoelen zijn voor het werkterrein een aantal specifie
ke aandachtsgebieden te noemen welke gericht zijn op een efficiënte en effectieve inzet
van de factor arbeid:
- verbetering/(her)inrichting werkprocessen (verkenning positionering beheerstaken,
konsekwenties mobiliteitscentrum, (integrale) samenwerkingsverbanden).
Verdere ontwikkeling en uitwerking van de planning en control-cyclus (o.a. imple
mentatie ken- en stuurgetallen, task-force Pris)
- Flexibilisering van de arbeidsinzet (projectmatig werken, personeelsplanning,
mobiliteits vergroting, vergroting/verbreding kennis en vaardigheden).
- Verbetering en actualisering managementtools in relatie tot een integrale verant
woordelijkheid (o.a. opleidingsplan LIS).
4.3.3 Informatie en automatisering
De O&I-functie zal een aantal achterstanden op het terrein van organisatie en informa
tievoorziening ter hand nemen, zoals het op orde brengen van de noodzakelijke automa
tiseringsgraad, opleiding op dit terrein en het verder vormgeven van het informatieplan.
8