opvoeding geen gescheiden grootheden, maar dienen zij elkaar juist aan te
vullen.
Het onderwijs biedt voor jongeren een onmisbaar kader voor vorming en
ontwikkeling. De gemeente Leeuwarden hecht grote waarde aan goed
onderwijs.
Onderwiisachterstandsbeleid
In het onderwijs dient een vroegtijdige signalering plaats te vinden van sociaal
maatschappelijke problemen en problemen in de thuissituatie. Daarom zal
speciale aandacht besteed gaan worden aan het achterstandsbeleid binnen het
onderwijs. Aan de ene kant gaat het hier om preventie; het voorkomen dat
kinderen en jongeren de aansluiting op school missen, uit de boot vallen en
daardoor in de problemen komen. Specifieke aandacht zal hierbij besteed
worden aan allochtone kinderen en hun ouders. Daarnaast zal extra aandacht
besteed, ook in de voorschoolse periode, moeten worden aan die kinderen en
jongeren die nu al niet goed functioneren en niet (meer) mee kunnen komen. De
gemeente zal hier haar instrumenten op het terrein van de handhaving van de
leerplicht, het regionaal meld- en coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten
(RMC) en de sluitende aanpak voor jongeren inzetten; kortom, de voorzieningen
die nodig zijn voor deze vroegtijdige signalering moeten in voldoende mate
aanwezig zijn of alsnog worden gerealiseerd.
Voor het gemeentelijke onderwijsachterstandsbeleid zal er in Leeuwarden
gestart gaan worden met de ontwikkeling van een Vensterschool of
Vensterscholen. In een Vensterschool zullen het basisonderwijs, speciaal
onderwijs en voortgezet onderwijs beter op elkaar worden afgestemd en worden
verbonden met allerlei andere voorzieningen. Gedacht wordt aan voorzieningen
als kinderopvang, peuterspeelzaalwerk, sociaal-cultureel werk, maar ook
voorzieningen die meer gericht zijn op het bestrijden van achterstanden zoals
jeugdhulpverlening. Op deze manier kan een Vensterschool de samenhang in
de wijk of buurt versterken.
Schoolbestuur en lokale overheid
Tot nu toe vervult de gemeente voor het openbaar onderwijs twee functies,
namelijk die van lokale overheid en die van schoolbestuurder. De gemeente
wenst de duidelijkheid over haar rol voor het openbaar onderwijs te vergroten,
omdat in de praktijk het niet altijd eenvoudig blijkt om de beide functies helder
van elkaar te onderscheiden. Daarom wordt ervoor gekozen om het bestuur van
het openbaar onderwijs op afstand te zetten.
Leeuwarden als stad van hoger beroepsonderwijs
De betekenis die Leeuwarden heeft, ook landelijk gezien, als centrum voor
hoger beroepsonderwijs is bekend De gemeente vindt het dan ook belangrijk
om het beeld van Leeuwarden als kennisstad en in het verlengde daarvan als
studentenstad naar buiten toe sterk neer te zetten. Vanuit die achtergrond zal,
14
BESTl'l 'RSPROOK.4 MM A 1998-2002, Gemeente Leeuwarden
het liefst samen met de provincie, het behoud van het huidig aanbod en waar
mogelijk een uitbreiding van het hoger beroepsonderwijs actief worden
ondersteund. Als nieuwe vorm van hoger beroepsonderwijs wordt gedacht aan
een academie voor financiële dienstverlening en een milieu-universiteit. Om het
HBO-cluster in Leeuwarden te versterken zal de onderlinge samenwerking
tussen de verschillende HBO-instellingen gestimuleerd worden, en ook de
samenwerking met het bedrijfsleven.
In het kader van Leeuwarden studentenstad zal de gemeente gesprekspartner
zijn van het IBOS (interbestuurlijk overleg studenten).
Actiepunten:
1Starten met een vensterschool
2. Versterken van het onderwijsachterstandsbeleid
3. Het bestuur van het openbaar onderwijs wordt op afstand van de gemeente
gezet
4. Stimuleren onderlinge samenwerking HBO-instituten en de samenwerking
van het HBO-cluster met het bedrijfsleven
5. Uitbreiding van het hoger beroepsonderwijs
4.7. Cultuur
Als provinciehoofdstad hecht Leeuwarden grote waarde aan de ontwikkeling van
een levendig cultureel stadsklimaat, een boeiend cultureel leven, dat voorziet in
een bindende kracht in de samenleving.
De veranderende kijk op de rol van de lokale overheid brengt met zich mee dat
de gemeente de positie inneemt van regisseur van beleid: gericht op
samenwerking en bundeling van krachten.
Nota Cultuur
Met het uitbrengen van de Cultuurnota "Tussen de stenen het cement" is de
ambitie verwoord van het stadsbestuur om een belangrijke plaats in te ruimen
voor de cultuur.
Aan de hand van de beleidsvoornemens in deze nota wordt in de komende
periode gewerkt aan het versterken van Leeuwarden als cultureel brandpunt
van Fryslan met een sterke aantrekkingskracht op inwoners uit het hele
Noorden en duidelijk zichtbaar op de nationale culturele kaart.
Friese taal
Met het vaststellen van de nota 'Fries taalbeleid' (1994) hebben beleidsmatige
initiatieven ter bevordering van de Friese taal de ruimte gekregen. In de
komende beleidsperiode zal deze nota worden geactualiseerd om zodoende
15
BESTL'L RS PROGRAM MA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden