opvoeding geen gescheiden grootheden, maar dienen zij elkaar juist aan te vullen. Het onderwijs biedt voor jongeren een onmisbaar kader voor vorming en ontwikkeling. De gemeente Leeuwarden hecht grote waarde aan goed onderwijs. Onderwiisachterstandsbeleid In het onderwijs dient een vroegtijdige signalering plaats te vinden van sociaal maatschappelijke problemen en problemen in de thuissituatie. Daarom zal speciale aandacht besteed gaan worden aan het achterstandsbeleid binnen het onderwijs. Aan de ene kant gaat het hier om preventie; het voorkomen dat kinderen en jongeren de aansluiting op school missen, uit de boot vallen en daardoor in de problemen komen. Specifieke aandacht zal hierbij besteed worden aan allochtone kinderen en hun ouders. Daarnaast zal extra aandacht besteed, ook in de voorschoolse periode, moeten worden aan die kinderen en jongeren die nu al niet goed functioneren en niet (meer) mee kunnen komen. De gemeente zal hier haar instrumenten op het terrein van de handhaving van de leerplicht, het regionaal meld- en coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten (RMC) en de sluitende aanpak voor jongeren inzetten; kortom, de voorzieningen die nodig zijn voor deze vroegtijdige signalering moeten in voldoende mate aanwezig zijn of alsnog worden gerealiseerd. Voor het gemeentelijke onderwijsachterstandsbeleid zal er in Leeuwarden gestart gaan worden met de ontwikkeling van een Vensterschool of Vensterscholen. In een Vensterschool zullen het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs beter op elkaar worden afgestemd en worden verbonden met allerlei andere voorzieningen. Gedacht wordt aan voorzieningen als kinderopvang, peuterspeelzaalwerk, sociaal-cultureel werk, maar ook voorzieningen die meer gericht zijn op het bestrijden van achterstanden zoals jeugdhulpverlening. Op deze manier kan een Vensterschool de samenhang in de wijk of buurt versterken. Schoolbestuur en lokale overheid Tot nu toe vervult de gemeente voor het openbaar onderwijs twee functies, namelijk die van lokale overheid en die van schoolbestuurder. De gemeente wenst de duidelijkheid over haar rol voor het openbaar onderwijs te vergroten, omdat in de praktijk het niet altijd eenvoudig blijkt om de beide functies helder van elkaar te onderscheiden. Daarom wordt ervoor gekozen om het bestuur van het openbaar onderwijs op afstand te zetten. Leeuwarden als stad van hoger beroepsonderwijs De betekenis die Leeuwarden heeft, ook landelijk gezien, als centrum voor hoger beroepsonderwijs is bekend De gemeente vindt het dan ook belangrijk om het beeld van Leeuwarden als kennisstad en in het verlengde daarvan als studentenstad naar buiten toe sterk neer te zetten. Vanuit die achtergrond zal, 14 BESTl'l 'RSPROOK.4 MM A 1998-2002, Gemeente Leeuwarden het liefst samen met de provincie, het behoud van het huidig aanbod en waar mogelijk een uitbreiding van het hoger beroepsonderwijs actief worden ondersteund. Als nieuwe vorm van hoger beroepsonderwijs wordt gedacht aan een academie voor financiële dienstverlening en een milieu-universiteit. Om het HBO-cluster in Leeuwarden te versterken zal de onderlinge samenwerking tussen de verschillende HBO-instellingen gestimuleerd worden, en ook de samenwerking met het bedrijfsleven. In het kader van Leeuwarden studentenstad zal de gemeente gesprekspartner zijn van het IBOS (interbestuurlijk overleg studenten). Actiepunten: 1Starten met een vensterschool 2. Versterken van het onderwijsachterstandsbeleid 3. Het bestuur van het openbaar onderwijs wordt op afstand van de gemeente gezet 4. Stimuleren onderlinge samenwerking HBO-instituten en de samenwerking van het HBO-cluster met het bedrijfsleven 5. Uitbreiding van het hoger beroepsonderwijs 4.7. Cultuur Als provinciehoofdstad hecht Leeuwarden grote waarde aan de ontwikkeling van een levendig cultureel stadsklimaat, een boeiend cultureel leven, dat voorziet in een bindende kracht in de samenleving. De veranderende kijk op de rol van de lokale overheid brengt met zich mee dat de gemeente de positie inneemt van regisseur van beleid: gericht op samenwerking en bundeling van krachten. Nota Cultuur Met het uitbrengen van de Cultuurnota "Tussen de stenen het cement" is de ambitie verwoord van het stadsbestuur om een belangrijke plaats in te ruimen voor de cultuur. Aan de hand van de beleidsvoornemens in deze nota wordt in de komende periode gewerkt aan het versterken van Leeuwarden als cultureel brandpunt van Fryslan met een sterke aantrekkingskracht op inwoners uit het hele Noorden en duidelijk zichtbaar op de nationale culturele kaart. Friese taal Met het vaststellen van de nota 'Fries taalbeleid' (1994) hebben beleidsmatige initiatieven ter bevordering van de Friese taal de ruimte gekregen. In de komende beleidsperiode zal deze nota worden geactualiseerd om zodoende 15 BESTL'L RS PROGRAM MA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 11