Blad 2
leerling al bij drie of vier kilometer vervoerd moet
worden. Bovendien regelt artikel 18 dat een vergoeding moet
worden toegekend op basis van de kosten van aangepast
vervoer indien de aanvraag niet aan het afstandscriterium
voldoet en burgemeester en wethouders desalniettemin van
oordeel zijn dat de handicap van de leerling dit vereist.
Het vorenstaande houdt in, dat de afstandscriteria er als
volgt zullen uitzien:
a. voor het basisonderwijs zes kilometer,
b. voor het voortgezet speciaal en het speciaal onderwijs
(lom en mik) zes kilometer en
c. voor de overige scholen voor het speciaal onderwijs
vier kilometer.
Overname van dit advies zal alleen die leerlingen treffen,
die in de gemeente Leeuwarden wonen en van hieruit een
school voor primair onderwijs in deze gemeente bezoeken.
Voor de overige leerlingen treedt er geen wijziging op.
Gevolgen van deze regeling:
Verhoging van het afstandscriterium zal betekenen dat er in
totaal (uitgaande van de huidige situatie) ongeveer 37
leerlingen geen aanspraak meer kunnen maken op (begeleid)
openbaar vervoer en vervoer per eigen auto.
Bij het aangepast vervoer gaat het om ongeveer 4 leer
lingen. In geld uitgedrukt zal er sprake zijn van een
besparing van ongeveer f 40.000,-- op jaarbasis.
Gelet op de reacties van de burgers en de politiek als
gevolg van de aanscherping van het beleid vanaf het
schooljaar 1995-1996 met betrekking tot het begeleiden van
leerlingen, de mogelijke effecten van de invoering van de
binnenkort te verwachten Wet op het primair onderwijs,
alsook het onderzoek naar opstapplaatsen (zie punt 3),
stellen wij u voor de afstandscriteria vooralsnog niet te
wij zigen
2. invoering drempelbedrag:
Op grond van artikel 21 dienen ouders van een leerling die
een school voor basisonderwijs, een school voor onderwijs
aan moeilijk lerende kinderen, dan wel een school voor
onderwijs aan kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden
bezoekt, en van wie het gezamenlijk inkomen meer bedraagt
dan f 38.000,-- bedraagt, een eigen bijdrage van f 240,--
te betalen. De VNG adviseert om naast dit artikel een nieuw
artikel (22) op te nemen xn de verordening met de volgende
inhoud. Ouders wxer kinderen een school voor basis-, lom-
of mlk-onderwijs bezoeken en van wie de school tenminste 20
kilometer van de woning is verwijderd, dienen naast de
Blad 3
eigen bijdrage ook een draagkrachtafhankelijke bijdrage te
betalen in de kosten van het vervoer.
Uitgaande van de huidige situatie levert deze regeling op
jaarbasis een bedrag van f 475,-- op.
Wij stellen u voor deze regeling vooralsnog niet over te
nemen
3. centrale opstapplaatsen:
Een van de mogelijkheden om het vervoer efficiënter en
daardoor goedkoper te organiseren is het instellen van
centrale opstapplaatsen, vanwaar de leerlingen met de taxi
of taxibus worden vervoerd. Met een dergelijk systeem
worden de leerlingen niet thuis voor de deur opgehaald maar
dienen zij zich, al dan niet onder begeleiding van hun
ouders, te begeven naar de door de gemeente aangewezen
opstapplaatsen. Hierdoor behoeft de vervoerder minder om te
rijden en zal de rit sneller uitgevoerd kunnen worden.
Op dit moment wordt een haalbaarheidsonderzoek in het kader
van de centrale opstapplaatsen binnen de gemeente
Leeuwarden door de VEONN verricht. Door de VEONN is
toegezegd dat het resultaat begin 1998 bekend zal zijn.
Wij stellen u voor de uitkomst hiervan af te wachten en te
zijner tijd te beslissen omtrent opname van dit punt in de
verordening
C. Aanpassing artikel 21:
Naar aanleiding van het collegebesluit van 21 oktober 1997,
nr. 13962, betreffende een wijziging van de eigen bijdrage
bij eigen vervoer, wordt dit artikel aangepast (toevoeging
nieuw lid 3), zoals aangegeven onder punt A. 1, tweede
aandachtsstreepje
Deze wijziging dient ook in werking te treden met ingang
van 1 augustus 1998.