Blad 2 leerling al bij drie of vier kilometer vervoerd moet worden. Bovendien regelt artikel 18 dat een vergoeding moet worden toegekend op basis van de kosten van aangepast vervoer indien de aanvraag niet aan het afstandscriterium voldoet en burgemeester en wethouders desalniettemin van oordeel zijn dat de handicap van de leerling dit vereist. Het vorenstaande houdt in, dat de afstandscriteria er als volgt zullen uitzien: a. voor het basisonderwijs zes kilometer, b. voor het voortgezet speciaal en het speciaal onderwijs (lom en mik) zes kilometer en c. voor de overige scholen voor het speciaal onderwijs vier kilometer. Overname van dit advies zal alleen die leerlingen treffen, die in de gemeente Leeuwarden wonen en van hieruit een school voor primair onderwijs in deze gemeente bezoeken. Voor de overige leerlingen treedt er geen wijziging op. Gevolgen van deze regeling: Verhoging van het afstandscriterium zal betekenen dat er in totaal (uitgaande van de huidige situatie) ongeveer 37 leerlingen geen aanspraak meer kunnen maken op (begeleid) openbaar vervoer en vervoer per eigen auto. Bij het aangepast vervoer gaat het om ongeveer 4 leer lingen. In geld uitgedrukt zal er sprake zijn van een besparing van ongeveer f 40.000,-- op jaarbasis. Gelet op de reacties van de burgers en de politiek als gevolg van de aanscherping van het beleid vanaf het schooljaar 1995-1996 met betrekking tot het begeleiden van leerlingen, de mogelijke effecten van de invoering van de binnenkort te verwachten Wet op het primair onderwijs, alsook het onderzoek naar opstapplaatsen (zie punt 3), stellen wij u voor de afstandscriteria vooralsnog niet te wij zigen 2. invoering drempelbedrag: Op grond van artikel 21 dienen ouders van een leerling die een school voor basisonderwijs, een school voor onderwijs aan moeilijk lerende kinderen, dan wel een school voor onderwijs aan kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden bezoekt, en van wie het gezamenlijk inkomen meer bedraagt dan f 38.000,-- bedraagt, een eigen bijdrage van f 240,-- te betalen. De VNG adviseert om naast dit artikel een nieuw artikel (22) op te nemen xn de verordening met de volgende inhoud. Ouders wxer kinderen een school voor basis-, lom- of mlk-onderwijs bezoeken en van wie de school tenminste 20 kilometer van de woning is verwijderd, dienen naast de Blad 3 eigen bijdrage ook een draagkrachtafhankelijke bijdrage te betalen in de kosten van het vervoer. Uitgaande van de huidige situatie levert deze regeling op jaarbasis een bedrag van f 475,-- op. Wij stellen u voor deze regeling vooralsnog niet over te nemen 3. centrale opstapplaatsen: Een van de mogelijkheden om het vervoer efficiënter en daardoor goedkoper te organiseren is het instellen van centrale opstapplaatsen, vanwaar de leerlingen met de taxi of taxibus worden vervoerd. Met een dergelijk systeem worden de leerlingen niet thuis voor de deur opgehaald maar dienen zij zich, al dan niet onder begeleiding van hun ouders, te begeven naar de door de gemeente aangewezen opstapplaatsen. Hierdoor behoeft de vervoerder minder om te rijden en zal de rit sneller uitgevoerd kunnen worden. Op dit moment wordt een haalbaarheidsonderzoek in het kader van de centrale opstapplaatsen binnen de gemeente Leeuwarden door de VEONN verricht. Door de VEONN is toegezegd dat het resultaat begin 1998 bekend zal zijn. Wij stellen u voor de uitkomst hiervan af te wachten en te zijner tijd te beslissen omtrent opname van dit punt in de verordening C. Aanpassing artikel 21: Naar aanleiding van het collegebesluit van 21 oktober 1997, nr. 13962, betreffende een wijziging van de eigen bijdrage bij eigen vervoer, wordt dit artikel aangepast (toevoeging nieuw lid 3), zoals aangegeven onder punt A. 1, tweede aandachtsstreepje Deze wijziging dient ook in werking te treden met ingang van 1 augustus 1998.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 131