Blad 4 Uit nadere informatie is ons toen evenwel gebleken, dat de begane grond van dit pand, gelet op de aard en de beperkte omvang van de door hem gewenste detailhandelsactiviteiten, zonder bouwkundige aanpassingen daarvoor geschikt isWij hebben hem dan ook laten weten, dat artikel 3 52 van de Bouwverordening (verbod tot het gebruik van bouwwerken, open erven en terreinen in afwijking van de bestemming) voor deze activiteit niet van toepassing is en het verlenen van een vrijstelling niet nodig. Dit neemt evenwel niet weg dat bedoelde detailhandelsactiviteiten blijven afwijken van het door ons voorgestane beleid, zodat voor het overige on ze eerdere brief onverkort van toepassing bleef. Dit laatste zouden wij ook als uitgangspunt willen nemen voor onze reactie op het bezwaarschrift van de heer Kruid hof tegen het ontwerp-bestemmingsplanIn het kort komt het erop neer dat, aangezien er nog geen rechtsgeldig bestem mingsplan was, het hiervoor bedoelde gebruik destijds niet kon worden geweerd, maar dat het desondanks wel blijft af wijken van het door de gemeente voorgestane beleid. Wat betreft de winkelontwikkeling wordt er in de toelich ting bij het bestemmingsplan nog op gewezen, dat in het licht van het distributie-planologisch kader van de gemeen te, het toelaten van detailhandel in dit gebied zeer selec tief zal zijn. De aanwezige detailhandel blijft onaan getast. Binnen de dagelijkse goederensector is geen uit breiding toegestaan. Gelet op de aanwezigheid van en uit breidingsmogelijkheden voor grootschalige en volumineuze detailhandel in de directe nabijheid op het terrein van de voormalige elektriciteitscentrale, wordt een zeer terughou dend beleid gevoerd ten aanzien van nieuwe vestigingen. Voorts merken wij het volgende op. In het ontwerp- bestemmingsplan is een regeling opgenomen met het oog op de beëindiging van minder gewenste activiteiten (facultatieve bestemmingen)Na verplaatsing en/of beëindiging van de be treffende activiteiten (het timmerbedrijf aan de Bleeklaan 167 en de drukkerij aan het Noordvliet 323) is het gewenst dat op deze plaatsen zich niet opnieuw gelijksoortige be drijven kunnen vestigen. In verband daarmee is in het plan gekozen voor een zgnafsterfregelingwaarbij de betref fende functie na beëindiging niet meer in de bestemming is begrepen. Volgens de jurisprudentie is deze regeling in principe aanvaardbaar. Aan het voortbestaan van de bedrij ven worden geen beperkingen gesteld, terwijl het beleid van het gemeentebestuur niet op onmiddellijke beëindiging van de bedrijfsvoering is gericht. Er kan dan ook niet gesteld worden dat er sprake zou zijn van aantasting van de rechts zekerheid van de rechthebbenden op de betrokken gronden en opstallen Blad 5 Zoals reeds opgemerkt, kon het gebruik van het pand Bleek laan 145 voor detailhandelsactiviteiten niet worden ge weerd, maar blijft dit gebruik desondanks afwijken van het door de gemeente voorgestane beleid. Gelet op het voren staande, zijn wij van mening dat de hiervoor bedoelde zgn. afsterfregeling ook van toepassing moet worden verklaard op de huidige functie van de begane grond van het pand Bleek laan 145. Dit zou aldus kunnen gebeuren dat op de plankaart weliswaar de aanduiding "d" (tevens bestemd voor detailhan delsbedrijven) wordt toegevoegd, maar deze bestemming slechts geldt tot het ogenblik van beëindiging van de be treffende activiteit. Eigenlijk betreft het hier een bij zondere vorm van overgangsrecht. Voorts zijn wij van me ning, dat - mede gelet op hetgeen hiervoor in dit opzicht is opgemerkt en ook in de toelichting bij het plan tot uit drukking is gebracht - volumineuze detailhandel dient te worden uitgesloten. Dit geldt naar onze mening ook voor een supermarkt, gelet op de verkeersaantrekkende werking en de te verwachten parkeeroverlast voor de omgeving. Uit een oogpunt van ruimtelijke ordening (hinder voor de omgeving) moet deze vorm van detailhandel ter plaatse niet aanvaard baar worden geacht Wat betreft de toelaatbaarheid van bedrijven (in het alge meen) merken wij nog het volgende op. Bij de regeling van bedrijfsactiviteiten is gebruik gemaakt van de categorie indeling, zoals opgenomen in de VNG-publicatie "Bedrijven en milieuzonering"In deze VNG-publicatie zijn bedrijven ingedeeld in een zestal categorieën met bijbehorende ge wenste afstand tot milieugevoelige functies, zoals woonge bieden. In dit ontwerpplan zijn (in de bestemming Woondoel- einden) binnen de aanduiding "bedrijven" naast de genoemde functies: zakelijke dienstverlening, overige dienstverle ning en horeca, tevens ambachtelijke en licht industriële bedrijfsactiviteiten toegestaan. In verband met de situe ring ten opzichte van de woonbebouwing zijn in principe al leen ambachtelijke en licht-industriële bedrijfs activiteiten uit categorie 1 van genoemde lijst aanvaard baar. Ambachtelijke en licht-industriële bedrijfsactivitei ten, genoemd in de categorie 2 en die welke niet genoemd zijn in de VNG-lijst "Bedrijven en milieuzonering" en die naar de aard van de hinder gelijk te stellen zijn met de onder categorie 1 genoemde ambachtelijke en licht- industriële bedrijven kunnen door burgemeester en wethou ders met toelaatbare bedrijven worden gelijk gesteld. Een en ander betekent dat wanneer het pand Bleeklaan 145 in de toekomst eventueel niet meer voor detailhandelsactivi teiten mocht worden gebruikt (en deze functie niet meer in de bestemming is begrepen)het pand alleen nog maar over eenkomstig de resterende (oorspronkelijke) bestemming (wonen/bedrijven) mag worden gebruikt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 168