Blad 4
Uit nadere informatie is ons toen evenwel gebleken, dat de
begane grond van dit pand, gelet op de aard en de beperkte
omvang van de door hem gewenste detailhandelsactiviteiten,
zonder bouwkundige aanpassingen daarvoor geschikt isWij
hebben hem dan ook laten weten, dat artikel 3 52 van de
Bouwverordening (verbod tot het gebruik van bouwwerken,
open erven en terreinen in afwijking van de bestemming)
voor deze activiteit niet van toepassing is en het verlenen
van een vrijstelling niet nodig. Dit neemt evenwel niet weg
dat bedoelde detailhandelsactiviteiten blijven afwijken van
het door ons voorgestane beleid, zodat voor het overige on
ze eerdere brief onverkort van toepassing bleef.
Dit laatste zouden wij ook als uitgangspunt willen nemen
voor onze reactie op het bezwaarschrift van de heer Kruid
hof tegen het ontwerp-bestemmingsplanIn het kort komt het
erop neer dat, aangezien er nog geen rechtsgeldig bestem
mingsplan was, het hiervoor bedoelde gebruik destijds niet
kon worden geweerd, maar dat het desondanks wel blijft af
wijken van het door de gemeente voorgestane beleid.
Wat betreft de winkelontwikkeling wordt er in de toelich
ting bij het bestemmingsplan nog op gewezen, dat in het
licht van het distributie-planologisch kader van de gemeen
te, het toelaten van detailhandel in dit gebied zeer selec
tief zal zijn. De aanwezige detailhandel blijft onaan
getast. Binnen de dagelijkse goederensector is geen uit
breiding toegestaan. Gelet op de aanwezigheid van en uit
breidingsmogelijkheden voor grootschalige en volumineuze
detailhandel in de directe nabijheid op het terrein van de
voormalige elektriciteitscentrale, wordt een zeer terughou
dend beleid gevoerd ten aanzien van nieuwe vestigingen.
Voorts merken wij het volgende op. In het ontwerp-
bestemmingsplan is een regeling opgenomen met het oog op de
beëindiging van minder gewenste activiteiten (facultatieve
bestemmingen)Na verplaatsing en/of beëindiging van de be
treffende activiteiten (het timmerbedrijf aan de Bleeklaan
167 en de drukkerij aan het Noordvliet 323) is het gewenst
dat op deze plaatsen zich niet opnieuw gelijksoortige be
drijven kunnen vestigen. In verband daarmee is in het plan
gekozen voor een zgnafsterfregelingwaarbij de betref
fende functie na beëindiging niet meer in de bestemming is
begrepen. Volgens de jurisprudentie is deze regeling in
principe aanvaardbaar. Aan het voortbestaan van de bedrij
ven worden geen beperkingen gesteld, terwijl het beleid van
het gemeentebestuur niet op onmiddellijke beëindiging van
de bedrijfsvoering is gericht. Er kan dan ook niet gesteld
worden dat er sprake zou zijn van aantasting van de rechts
zekerheid van de rechthebbenden op de betrokken gronden en
opstallen
Blad 5
Zoals reeds opgemerkt, kon het gebruik van het pand Bleek
laan 145 voor detailhandelsactiviteiten niet worden ge
weerd, maar blijft dit gebruik desondanks afwijken van het
door de gemeente voorgestane beleid. Gelet op het voren
staande, zijn wij van mening dat de hiervoor bedoelde zgn.
afsterfregeling ook van toepassing moet worden verklaard op
de huidige functie van de begane grond van het pand Bleek
laan 145. Dit zou aldus kunnen gebeuren dat op de plankaart
weliswaar de aanduiding "d" (tevens bestemd voor detailhan
delsbedrijven) wordt toegevoegd, maar deze bestemming
slechts geldt tot het ogenblik van beëindiging van de be
treffende activiteit. Eigenlijk betreft het hier een bij
zondere vorm van overgangsrecht. Voorts zijn wij van me
ning, dat - mede gelet op hetgeen hiervoor in dit opzicht
is opgemerkt en ook in de toelichting bij het plan tot uit
drukking is gebracht - volumineuze detailhandel dient te
worden uitgesloten. Dit geldt naar onze mening ook voor een
supermarkt, gelet op de verkeersaantrekkende werking en de
te verwachten parkeeroverlast voor de omgeving. Uit een
oogpunt van ruimtelijke ordening (hinder voor de omgeving)
moet deze vorm van detailhandel ter plaatse niet aanvaard
baar worden geacht
Wat betreft de toelaatbaarheid van bedrijven (in het alge
meen) merken wij nog het volgende op. Bij de regeling van
bedrijfsactiviteiten is gebruik gemaakt van de categorie
indeling, zoals opgenomen in de VNG-publicatie "Bedrijven
en milieuzonering"In deze VNG-publicatie zijn bedrijven
ingedeeld in een zestal categorieën met bijbehorende ge
wenste afstand tot milieugevoelige functies, zoals woonge
bieden. In dit ontwerpplan zijn (in de bestemming Woondoel-
einden) binnen de aanduiding "bedrijven" naast de genoemde
functies: zakelijke dienstverlening, overige dienstverle
ning en horeca, tevens ambachtelijke en licht industriële
bedrijfsactiviteiten toegestaan. In verband met de situe
ring ten opzichte van de woonbebouwing zijn in principe al
leen ambachtelijke en licht-industriële bedrijfs
activiteiten uit categorie 1 van genoemde lijst aanvaard
baar. Ambachtelijke en licht-industriële bedrijfsactivitei
ten, genoemd in de categorie 2 en die welke niet genoemd
zijn in de VNG-lijst "Bedrijven en milieuzonering" en die
naar de aard van de hinder gelijk te stellen zijn met de
onder categorie 1 genoemde ambachtelijke en licht-
industriële bedrijven kunnen door burgemeester en wethou
ders met toelaatbare bedrijven worden gelijk gesteld.
Een en ander betekent dat wanneer het pand Bleeklaan 145 in
de toekomst eventueel niet meer voor detailhandelsactivi
teiten mocht worden gebruikt (en deze functie niet meer in
de bestemming is begrepen)het pand alleen nog maar over
eenkomstig de resterende (oorspronkelijke) bestemming
(wonen/bedrijven) mag worden gebruikt.