Blad 2
De bouw van de parkeergarage Bastion neemt, juist vanwege
het belang om op korte termijn voldoende parkeercapaciteit
te verschaffen voor de binnenstad, een bijzondere positie
in. Met de bouwkundige voorbereiding van dit project is
reeds gestart, zodat zaken als opdrachtgeverschap, finan
ciering, bouwkundige vormgeving en de uitvoering (de bouw
zelf) een regeling vragen.
Uiteraard hebben deze zaken weer hun weerslag op de exploi-
tatieopzet van het project als geheel en de overeenkomst
met de projectontwikkelaar.
Het Hofsingelproject wordt gepresenteerd in vier onderde
len
1Een nieuwe inrichtingsschets d.d. februari 1998.
2Een nieuwe exploitatieopzet d.d. februari 1998.
3Een nieuwe samenwerkingsovereenkomst (SOK) d.d. februari
1998
4 Uitwerking deelplan parkeergarage Bastion d.d. januari
1998.
De uitvoeringsfase zal een aantal jaren beslaan. De projec
ten die het eerst in de uitvoeringsfase komen -wellicht
einde 1998- zijn Wissesdwinger en Bastion. Het streven is
om in 1999 de minirotonde Groeneweg aan te leggen en een
start te maken met de locaties Frigasterrein, Infirmerie,
Arendstuin en de herbestemming van de Vredeman de Vries-
school. Eind 2000 moet de infrastructuur rondom het Bastion
gereed zijn.
In deze raadsbrief worden kredietaanvragen gedaan die nood
zakelijk zijn voor de eerste stap van het uitvoeringspro
ces. Het gaat daarbij om het uitvoeringskrediet en de pro
jectkosten zoals omschreven in de grondexploitatie, alsmede
een specifiek voorbereidingskrediet voor de parkeergarage
Bastion. Onderdeel van de planuitwerking is het aanbieden
van tijdelijke vervangende parkeeraccommodatie. Uiteraard
wordt deze problematiek in het kader van de plannen voor de
gehele binnenstad geplaatst. Het realiseren van dergelijke
tijdelijke parkeeraccommodaties wordt niet uit het project
Hofsingel bekostigd.
De in de inrichtingsschets aangegeven wijzigingen op het
plan zijn van zodanige aard dat deze inspraak behoeven. Wij
stellen voor de inspraakronde eenvoudig te houden waarbij
de aandacht primair gericht wordt op de direct betrokkenen.
Uiteraard zal e.e.a. in de volle openbaarheid plaatsvinden
maar van een gemeentebrede promotie/informatieronde zal in
dit kader geen sprake zijn. Hiervoor zullen de komende
maanden benut worden.
Blad 3
Om de voortgang van het project te verzekeren dienen op
korte termijn kredieten beschikbaar gesteld worden. Gezien
het belang dat wij hechten aan de voortgang van het project
stellen wij voor om, ondanks het feit dat er nog geen in
spraak en daaraan gekoppelde besluitvorming over de plan
wijzigingen heeft plaatsgevonden, toch de benodigde kredie
ten beschikbaar te stellen. Daarbij stellen wij ons voor
dat, indien de inspraakresultaten na behandeling in uw raad
zodanige gevolgen voor de inrichting van het gebied hebben
dat dit van invloed is op de verschafte kredieten, wij u
tegelijk met de eventuele wijzigingsvoorstellen als resul
taat van de inspraak een aangepast dekkingsvoorstel zullen
voorleggen
Wij achten deze werkwijze acceptabel gezien het feit dat
het hier vooral om kredieten gaat die geen uitstel vragen
(met name "Bastion" en projectkosten) en voor zover het om
meer uitvoeringsgerichte kredieten gaat (zoals impliciet
ondergebracht in de exploitatie) er nog enige tijdsruimte
rest voor eventuele aanpassingen.
1. INRICHTINGSSCHETS
De inrichtingsschets geeft een concretisering van de eerde
re ruimtelijke ontwerpen van het Hofsingelgebied en vormt
als zodanig een meer nauwkeurige basis voor de uitvoering
en exploitatie. Tegelijkertijd worden een aantal aanpassin
gen en wijzigingen op het kwaliteitsdocument aangegeven,
omdat de planopzet op een aantal onderdelen niet meer actu
eel is
Op de belangrijkste wijzigingen t.o.v. het kwaliteitsdocu
ment wordt hieronder kort ingegaan. De inrichtingsschets
spreekt voor het overige voor zichzelf.
A. Aanvankelijk zijn 66 appartementen in de Arendstuin ge
pland, waarbij gedacht werd aan een complex met een hoog
te tot 6 verdiepingen. Architectonische studies hebben
uitgewezen dat een dergelijk aantal appartementen niet
op verantwoorde wijze te realiseren is. Daarbij spelen
twee zaken een rol. Allereerst blijkt dat de markt voor
appartementen een steeds hogere kwaliteit vraagt. Bij de
gekozen stedenbouwkundige uitgangspunten is deze kwali
teit niet realiseerbaar, zodat de economische basis onder
het project in deze vorm wegvalt.
Daarnaast speelt het probleem dat het grote bouwvolume in
stedenbouwkundig opzicht niet op een acceptabele wijze in
te passen is, zonder de uitgangspunten van het Hofsingel
project (bebouwing in een parkachtige sfeer) te veel aan
te tasten. Voorgesteld wordt een kleiner aantal grondge
bonden woningen te realiseren, waarbij de groene ruimte
van het Arendstuinplantsoen maximaal gehandhaafd blijft.