Blad 2 De bouw van de parkeergarage Bastion neemt, juist vanwege het belang om op korte termijn voldoende parkeercapaciteit te verschaffen voor de binnenstad, een bijzondere positie in. Met de bouwkundige voorbereiding van dit project is reeds gestart, zodat zaken als opdrachtgeverschap, finan ciering, bouwkundige vormgeving en de uitvoering (de bouw zelf) een regeling vragen. Uiteraard hebben deze zaken weer hun weerslag op de exploi- tatieopzet van het project als geheel en de overeenkomst met de projectontwikkelaar. Het Hofsingelproject wordt gepresenteerd in vier onderde len 1Een nieuwe inrichtingsschets d.d. februari 1998. 2Een nieuwe exploitatieopzet d.d. februari 1998. 3Een nieuwe samenwerkingsovereenkomst (SOK) d.d. februari 1998 4 Uitwerking deelplan parkeergarage Bastion d.d. januari 1998. De uitvoeringsfase zal een aantal jaren beslaan. De projec ten die het eerst in de uitvoeringsfase komen -wellicht einde 1998- zijn Wissesdwinger en Bastion. Het streven is om in 1999 de minirotonde Groeneweg aan te leggen en een start te maken met de locaties Frigasterrein, Infirmerie, Arendstuin en de herbestemming van de Vredeman de Vries- school. Eind 2000 moet de infrastructuur rondom het Bastion gereed zijn. In deze raadsbrief worden kredietaanvragen gedaan die nood zakelijk zijn voor de eerste stap van het uitvoeringspro ces. Het gaat daarbij om het uitvoeringskrediet en de pro jectkosten zoals omschreven in de grondexploitatie, alsmede een specifiek voorbereidingskrediet voor de parkeergarage Bastion. Onderdeel van de planuitwerking is het aanbieden van tijdelijke vervangende parkeeraccommodatie. Uiteraard wordt deze problematiek in het kader van de plannen voor de gehele binnenstad geplaatst. Het realiseren van dergelijke tijdelijke parkeeraccommodaties wordt niet uit het project Hofsingel bekostigd. De in de inrichtingsschets aangegeven wijzigingen op het plan zijn van zodanige aard dat deze inspraak behoeven. Wij stellen voor de inspraakronde eenvoudig te houden waarbij de aandacht primair gericht wordt op de direct betrokkenen. Uiteraard zal e.e.a. in de volle openbaarheid plaatsvinden maar van een gemeentebrede promotie/informatieronde zal in dit kader geen sprake zijn. Hiervoor zullen de komende maanden benut worden. Blad 3 Om de voortgang van het project te verzekeren dienen op korte termijn kredieten beschikbaar gesteld worden. Gezien het belang dat wij hechten aan de voortgang van het project stellen wij voor om, ondanks het feit dat er nog geen in spraak en daaraan gekoppelde besluitvorming over de plan wijzigingen heeft plaatsgevonden, toch de benodigde kredie ten beschikbaar te stellen. Daarbij stellen wij ons voor dat, indien de inspraakresultaten na behandeling in uw raad zodanige gevolgen voor de inrichting van het gebied hebben dat dit van invloed is op de verschafte kredieten, wij u tegelijk met de eventuele wijzigingsvoorstellen als resul taat van de inspraak een aangepast dekkingsvoorstel zullen voorleggen Wij achten deze werkwijze acceptabel gezien het feit dat het hier vooral om kredieten gaat die geen uitstel vragen (met name "Bastion" en projectkosten) en voor zover het om meer uitvoeringsgerichte kredieten gaat (zoals impliciet ondergebracht in de exploitatie) er nog enige tijdsruimte rest voor eventuele aanpassingen. 1. INRICHTINGSSCHETS De inrichtingsschets geeft een concretisering van de eerde re ruimtelijke ontwerpen van het Hofsingelgebied en vormt als zodanig een meer nauwkeurige basis voor de uitvoering en exploitatie. Tegelijkertijd worden een aantal aanpassin gen en wijzigingen op het kwaliteitsdocument aangegeven, omdat de planopzet op een aantal onderdelen niet meer actu eel is Op de belangrijkste wijzigingen t.o.v. het kwaliteitsdocu ment wordt hieronder kort ingegaan. De inrichtingsschets spreekt voor het overige voor zichzelf. A. Aanvankelijk zijn 66 appartementen in de Arendstuin ge pland, waarbij gedacht werd aan een complex met een hoog te tot 6 verdiepingen. Architectonische studies hebben uitgewezen dat een dergelijk aantal appartementen niet op verantwoorde wijze te realiseren is. Daarbij spelen twee zaken een rol. Allereerst blijkt dat de markt voor appartementen een steeds hogere kwaliteit vraagt. Bij de gekozen stedenbouwkundige uitgangspunten is deze kwali teit niet realiseerbaar, zodat de economische basis onder het project in deze vorm wegvalt. Daarnaast speelt het probleem dat het grote bouwvolume in stedenbouwkundig opzicht niet op een acceptabele wijze in te passen is, zonder de uitgangspunten van het Hofsingel project (bebouwing in een parkachtige sfeer) te veel aan te tasten. Voorgesteld wordt een kleiner aantal grondge bonden woningen te realiseren, waarbij de groene ruimte van het Arendstuinplantsoen maximaal gehandhaafd blijft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 176