Blad 4 B.Bij de plannen voor het Hofsingelproject is uitgegaan van het verplaatsen van op z'n minst een aantal woonschepen aan de Oostersingel. Een alternatief om de schepen naar de andere zijde van het water te verplaatsen is, gezien de hoge kosten en de beperkte winst in het visuele beeld, als niet haalbaar gekwalificeerd. Geconstateerd kan wor den dat het niet mogelijk en wenselijk is om op korte termijn de woonboten aan de Oostersingel evenmin te ver plaatsen naar elders. Redenen hiervoor liggen in de sfeer van de kosten, het gebrek aan -ook voor de betrokkenen- acceptabele alternatieven en de naar verwachting lange uitvoeringstijd. T.a.v. deze problematiek zal de komende tijd, in relatie met het ligplaatsenbeleid, een nieuwe beleidslijn opgesteld worden. Daarbij zal meer zicht ge boden worden op de sociale, juridische en financiële mo gelijkheden en wenselijkheden. Ook de eventuele alterna tieve ligplaatsen zullen aan de orde moeten komen. Voor de planvorming van het Hofsingelproject is het effect, dat er in ieder geval de komende tijd nog rekening gehou den moet worden met de aanwezigheid van een flink aantal woonschepen aan de Oostersingel. Dit vraagt de nodige flexibiliteit in de planvorming. C. De plannen voor het Hofsingelproject omvatten de bouw van 16 individuele grachtenpanden aan de OostersingelHoewel het idee zeer positief is ontvangen zijn over de haal baarheid van het plan twijfels gerezen. Onder andere de aanwezigheid van woonboten blijkt remmend te werken op de mogelijkheden. Voorgesteld wordt om het plan voor de 16 grachtenpanden in de ijskast te zetten en om vooralsnog uit te gaan van het realiseren van een dertigtal apparte menten in 3 bouwlagen met eventueel een onderbouw. Het plan voor de grachtenpanden wordt dan als alternatief achter de hand te houden. Deze optie lijkt op deze loca tie wat betere kansen te bieden. Bovendien geldt dat er in de inrichtingsschets reeds een programma grondgebonden woningen in de Arendstuin is voorzien. Er is dus sprake van een zekere uitruil van woningprogramma's tussen beide locaties D. In het plan is voorgesteld een brug voor langzaam verkeer tussen de kazerne en het Vijverspark te realiseren. Het nuttig effect voor het langzame verkeer is beperkt en er zijn twijfels over de niet als logisch ervaren ruimtelij ke ligging. Het voorlopig handhaven van woonboten vraagt een beweegbare, dus duurdere brug. Voorgesteld wordt af te zien van deze brug vanwege de relatief hoge kosten in relatie tot het verwachte ge bruik Blad 5 E. Tot nu toe is uitgegaan van het handhaven van de entree naar de Prinsentuin tegenover het SchoenmakersperkDe nieuwe bouwplannen voor de Wissesdwingermet parkeren onder de gebouwen, vragen een andere inrichting en infra structuur. Dit vraagt een aangepaste vormgeving van de toegang tot de Prinsentuin nabij het Schoenmakersperk. F. De inrichting van het Frigasterrein is tot op heden geba seerd geweest op de plannen van de prijsvraag van 1988. Dit concept met ca. 18 0 woningen blijkt inmiddels niet meer haalbaar. De markt vraagt grotere, kwalitatief bete re woningen in een goede woonomgevingVandaar dat het ruimtelijk concept is aangepast door één van de smalle straten te laten vervallen ten gunste van een groter bin nenterrein. Naar verwachting kunnen er nu ca. 14 0 appar tementen worden gerealiseerd. Opgemerkt wordt, dat ont wikkeling van het Frigasterrein, door de voorgeschiede nis, volgens een eigen (financieel) traject verloopt. In stedenbouwkundige zin is het project echter volledig in het Hofsingelproject geïntegreerd. F. In tegenstelling tot de eerdere opstelling wordt er als gevolg van een nieuwe inzet van de kant van Domeinen een actief aankoopbeleid gevoerd t.a.v. de Infirmerie. De uitgangspunten t.a.v. de bestemming en de vormgeving wor den in principe gehandhaafd. Financiën De (financiële) gevolgen van de wijzigingen zijn verwerkt in de exploitatie en worden voor wat betreft de Arendstuin en de Wissesdwinger afgedekt door de Samenwerkingsovereen komst (SOK) 2 EXPLOITATIE Voor het gehele Hofsingelgebied is op basis van de gewij zigde inrichtingsschets en programma van eisen van het bouwprogramma een herziene grondexploitatieberekening ge maakt Als gevolg van de vermindering van de bouwvolumes, zoals in de inrichtingsschets is aangegeven en beargumenteerd, is er sprake van een vermindering van de opbrengsten. Daarnaast zijn, doordat de plannen verder zijn uitgewerkt, alle pos ten nog eens tegen het licht gehouden en zonodig aangepast. Het gaat daarbij o.m. om een lagere raming van verkoop van bestaande panden, de inbreng van de onrendabele top Infir merie en een algemene actualisatie. Deze aanpassingen hebben tot gevolg dat de exploitatie alleen sluitend is te krijgen door middel van extra bijdra gen uit de BLS/BWS (Besluit locatiegebonden Subsidies en Besluit Woninggebonden Subsidies)Het betreft een bedrag van ca. 1 miljoen t.o.v. de exploitatie '96. Dit bedrag is vooral het gevolg van de actualisatie van de kosten op basis van de nieuwe inrichtingsschets en de indexering, waardoor de kosten hoger zijn geworden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 177