Blad 4
B.Bij de plannen voor het Hofsingelproject is uitgegaan van
het verplaatsen van op z'n minst een aantal woonschepen
aan de Oostersingel. Een alternatief om de schepen naar
de andere zijde van het water te verplaatsen is, gezien
de hoge kosten en de beperkte winst in het visuele beeld,
als niet haalbaar gekwalificeerd. Geconstateerd kan wor
den dat het niet mogelijk en wenselijk is om op korte
termijn de woonboten aan de Oostersingel evenmin te ver
plaatsen naar elders. Redenen hiervoor liggen in de sfeer
van de kosten, het gebrek aan -ook voor de betrokkenen-
acceptabele alternatieven en de naar verwachting lange
uitvoeringstijd. T.a.v. deze problematiek zal de komende
tijd, in relatie met het ligplaatsenbeleid, een nieuwe
beleidslijn opgesteld worden. Daarbij zal meer zicht ge
boden worden op de sociale, juridische en financiële mo
gelijkheden en wenselijkheden. Ook de eventuele alterna
tieve ligplaatsen zullen aan de orde moeten komen. Voor
de planvorming van het Hofsingelproject is het effect,
dat er in ieder geval de komende tijd nog rekening gehou
den moet worden met de aanwezigheid van een flink aantal
woonschepen aan de Oostersingel. Dit vraagt de nodige
flexibiliteit in de planvorming.
C. De plannen voor het Hofsingelproject omvatten de bouw van
16 individuele grachtenpanden aan de OostersingelHoewel
het idee zeer positief is ontvangen zijn over de haal
baarheid van het plan twijfels gerezen. Onder andere de
aanwezigheid van woonboten blijkt remmend te werken op de
mogelijkheden. Voorgesteld wordt om het plan voor de 16
grachtenpanden in de ijskast te zetten en om vooralsnog
uit te gaan van het realiseren van een dertigtal apparte
menten in 3 bouwlagen met eventueel een onderbouw. Het
plan voor de grachtenpanden wordt dan als alternatief
achter de hand te houden. Deze optie lijkt op deze loca
tie wat betere kansen te bieden. Bovendien geldt dat er
in de inrichtingsschets reeds een programma grondgebonden
woningen in de Arendstuin is voorzien. Er is dus sprake
van een zekere uitruil van woningprogramma's tussen beide
locaties
D. In het plan is voorgesteld een brug voor langzaam verkeer
tussen de kazerne en het Vijverspark te realiseren. Het
nuttig effect voor het langzame verkeer is beperkt en er
zijn twijfels over de niet als logisch ervaren ruimtelij
ke ligging. Het voorlopig handhaven van woonboten vraagt
een beweegbare, dus duurdere brug.
Voorgesteld wordt af te zien van deze brug vanwege de
relatief hoge kosten in relatie tot het verwachte ge
bruik
Blad 5
E. Tot nu toe is uitgegaan van het handhaven van de entree
naar de Prinsentuin tegenover het SchoenmakersperkDe
nieuwe bouwplannen voor de Wissesdwingermet parkeren
onder de gebouwen, vragen een andere inrichting en infra
structuur. Dit vraagt een aangepaste vormgeving van de
toegang tot de Prinsentuin nabij het Schoenmakersperk.
F. De inrichting van het Frigasterrein is tot op heden geba
seerd geweest op de plannen van de prijsvraag van 1988.
Dit concept met ca. 18 0 woningen blijkt inmiddels niet
meer haalbaar. De markt vraagt grotere, kwalitatief bete
re woningen in een goede woonomgevingVandaar dat het
ruimtelijk concept is aangepast door één van de smalle
straten te laten vervallen ten gunste van een groter bin
nenterrein. Naar verwachting kunnen er nu ca. 14 0 appar
tementen worden gerealiseerd. Opgemerkt wordt, dat ont
wikkeling van het Frigasterrein, door de voorgeschiede
nis, volgens een eigen (financieel) traject verloopt. In
stedenbouwkundige zin is het project echter volledig in
het Hofsingelproject geïntegreerd.
F. In tegenstelling tot de eerdere opstelling wordt er als
gevolg van een nieuwe inzet van de kant van Domeinen een
actief aankoopbeleid gevoerd t.a.v. de Infirmerie. De
uitgangspunten t.a.v. de bestemming en de vormgeving wor
den in principe gehandhaafd.
Financiën
De (financiële) gevolgen van de wijzigingen zijn verwerkt
in de exploitatie en worden voor wat betreft de Arendstuin
en de Wissesdwinger afgedekt door de Samenwerkingsovereen
komst (SOK)
2 EXPLOITATIE
Voor het gehele Hofsingelgebied is op basis van de gewij
zigde inrichtingsschets en programma van eisen van het
bouwprogramma een herziene grondexploitatieberekening ge
maakt
Als gevolg van de vermindering van de bouwvolumes, zoals in
de inrichtingsschets is aangegeven en beargumenteerd, is er
sprake van een vermindering van de opbrengsten. Daarnaast
zijn, doordat de plannen verder zijn uitgewerkt, alle pos
ten nog eens tegen het licht gehouden en zonodig aangepast.
Het gaat daarbij o.m. om een lagere raming van verkoop van
bestaande panden, de inbreng van de onrendabele top Infir
merie en een algemene actualisatie.
Deze aanpassingen hebben tot gevolg dat de exploitatie
alleen sluitend is te krijgen door middel van extra bijdra
gen uit de BLS/BWS (Besluit locatiegebonden Subsidies en
Besluit Woninggebonden Subsidies)Het betreft een bedrag
van ca. 1 miljoen t.o.v. de exploitatie '96. Dit bedrag is
vooral het gevolg van de actualisatie van de kosten op
basis van de nieuwe inrichtingsschets en de indexering,
waardoor de kosten hoger zijn geworden.